Voi helv! Että ottaa pattiin koiran kasvattaja! Mitä oikeuksia sillä on?
Koira on kyllä ihan 100%sti maksettu, minun nimiini siirretty jne. Ja kasvattaja roikkuu jatkuvasti minun niskassa.
Mitä oikeuksia kasvattajalla oikeasti on kasvattinsa suhteen?
Olen kuullut, että kyseinen henkilö on aika, noh, vaikea tapaus ja riidoissa jatkuvasti jonkun kanssa.
Minusta tuntuu, että minulta pääsee kohta ruma sana, kun se on koko ajan minun kimpussani. :(
Kyselee siis, että olenko ilmoittanut koiraani näyttelyihin, vaatimalla vaatii harrastamista ja BH-koetta suoritettavaksi. Sitten se linkkailee kaikkia koirien terveyssivustoja. Kyselee ruokinnasta ja tivaa, että pitää syöttää sitä ja tätä ja tuota. Mulla palaa käpy tuon kanssa!
Niin, no onhan se siinä mielessä hienoa, että se ei ainakaan ole pentutehtailija, tai muuten sellainen kasvattaja, ketä ei kiinnosta kasvattiensa asiat, mutta joku raja sentään olla pitäisi :(
Enää ikinä en osta yhtään rotukoiraa, kun mulle on sattunut aikaisemmin kohdalle pentutehtailija ja nyt tää hirveän härö tyyppi.
Kommentit (73)
Jos koira on sinun nimissäsi ja maksettu, kasvattajalla ei ole mitään oikeuksia sen suhteen. Voit laittaa vaikka välit poikki kasvattajaan jos siltä tuntuu.
Olet ostanut tavaran ja sen 100% maksanut. Hänellä ei ole mitään oikeuksia paitsi jos ette ole muuta kirjallisesti sopineet.
Voit huoleti ignoorata hänet täysin. Varmaan pahoittaa mielensä... huijjui! :D
Kauppasopimuksessa lukee vain, että terveystarkastutan koirani rodun pevisa-ohjelman mukaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:42"]
Missäpäin Suomea, mulla samanlainen tilanne?
[/quote]En uskalla paljastaa, jos se tyyppi vaikka seuraa tätä(kin) keskustelupalstaa...
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:52"]
Kauppasopimuksessa lukee vain, että terveystarkastutan koirani rodun pevisa-ohjelman mukaan.
-ap
[/quote]
Lukeeko siellä sopparissa, milloin tämän teet? Onko jo siis kiirekin?
Todennäköisesti, jos jättäisit tarkastamatta ja kasvattaja yrittäisi raahata sut siitä oikeuteen, kanne ei menisi edes läpi vaan tuomittaisiin kohtuuttomaksi sopimusehdoksi.
Kasvattajan kanssa ei tarvitse olla missään väleissä sitten, kun kauppatavara eli koira on maksettu ja sinä sen omistaja.
Musta tuntuu, että monissakin roduissa esiintyy näitä hurjia kasvattajia, jotka haluaa tunkea nokkansa kasvattiensa perheitten elämään ja kuvittelevat, että heillä on siihen jotain päätäntävaltaa. Eiköhän siis oo ihan turvallista kertoa, missä päin Suomea, koska ei ap:n tyyppi millään muotoa ole ainut laatuaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:21"]
Jätä vastaamatta puhelimeen, laita S-postiosoite estoon. Itse en osta mitään sellaiselta, joka kertoo, että on pentutreffiä ja koiratapaamisia luvassa koiran loppuiän.
[/quote]
Aika jännä, että tätä negataan. Koska muut estoehdotukset saavat plussaa, niin ilmeisesti on huono juttu välttää jatkuvaa yhteydenpitoa odottavia koiranmyyjiä silloin, kun haluaa koiran - eikä tapaamis/ilmoittelu yms söpöily-velvoitetta...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:21"]
Jätä vastaamatta puhelimeen, laita S-postiosoite estoon. Itse en osta mitään sellaiselta, joka kertoo, että on pentutreffiä ja koiratapaamisia luvassa koiran loppuiän.
[/quote]
Aika jännä, että tätä negataan. Koska muut estoehdotukset saavat plussaa, niin ilmeisesti on huono juttu välttää jatkuvaa yhteydenpitoa odottavia koiranmyyjiä silloin, kun haluaa koiran - eikä tapaamis/ilmoittelu yms söpöily-velvoitetta...
[/quote]
Täällä alapeukutetaan mitä milloinkin. Itselle on tullut alapeukkua siitä, että kerroin mikä sää kun sitä kysyttiin tai kerroin oireista mitä kysyttiin sairauttani koskevassa ketjussa. Kaikille ei liene selvää mikä tarkoitus peukutuksilla on.
Jos koira on maksettu kokonaan, asia on sillä selvä. Kasvattajalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia koiraan kauppahinnan maksamisen jälkeen eikä oikeutta vaatia omistajaa tekemään yhtään mitään. Koiran saa myydä tai vaikka syödä eikä kasvattajalla ole siihen mitään sanomista. Juridisesti koira katsotaan esineen kaupaksi. Eihän polkypyörän tai auton tai kahvinkeittimen myyjäkään voi vaatia ostajaa tekemään ostamallaan esineellä jotain tiettyä asiaa. Juridisesti ihan sama juttu.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:44"]
Jos koira on maksettu kokonaan, asia on sillä selvä. Kasvattajalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia koiraan kauppahinnan maksamisen jälkeen eikä oikeutta vaatia omistajaa tekemään yhtään mitään. Koiran saa myydä tai vaikka syödä eikä kasvattajalla ole siihen mitään sanomista. Juridisesti koira katsotaan esineen kaupaksi. Eihän polkypyörän tai auton tai kahvinkeittimen myyjäkään voi vaatia ostajaa tekemään ostamallaan esineellä jotain tiettyä asiaa. Juridisesti ihan sama juttu.
[/quote]
Juuri näin. Ja moni kasvattaja erehtyy kuvittelemaan että heillä on etuosto-oikeus koiraan jos se on kirjattu kauppakirjaan. PASKAT. Ihminen saa myydä tavaransa (tässä tapauksessa koiransa) eteenpäin kenelle ja millä summalla haluaa.
Olisiko kannattanut adoptoida koira? Romaniassakin meneillään kodittomien koirien tappo ja Suomeen tuodaan turvaan myös pentuja ja te idiootit vaan ostatte lisää koiria tähän maailmaan kun toiset kuolee käsiin.
Meillä muinoin oli innokas cockerspaniel-kasvattaja. Yritti vaatimalla vaatia, että käytettäis koira näyttelyssä, edes kerran. Ja vitut, en voi tietää mitään kamalampaa kuin koiranäyttelyt!! Ei käytetty ja sanottiin suoraan kasvattajalle se. Kai se siitä tokeni. Muuten oli ihan ok tyyppi, mutta tuollainen vaatiminen on viheliäistä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:48"]
Jos koira on sinun nimissäsi ja maksettu, kasvattajalla ei ole mitään oikeuksia sen suhteen. Voit laittaa vaikka välit poikki kasvattajaan jos siltä tuntuu.
[/quote]
Näin tuli tehtyä aikanaan. Ostin kotikoiran, en mitään sertilelua vaikka nyt rodullisesti pitäis priima ollakin
Suomessa on sopimusvapaus, eli kaupat saa tehdä lähes millä ehdoilla tahansa ja sopimusta täytyy noudattaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 21:36"]
Meillä muinoin oli innokas cockerspaniel-kasvattaja. Yritti vaatimalla vaatia, että käytettäis koira näyttelyssä, edes kerran. Ja vitut, en voi tietää mitään kamalampaa kuin koiranäyttelyt!! Ei käytetty ja sanottiin suoraan kasvattajalle se. Kai se siitä tokeni. Muuten oli ihan ok tyyppi, mutta tuollainen vaatiminen on viheliäistä.
[/quote]
Tuollaisessa tapauksessa kasvattajan pitäisi itse kustantaa koiranäyttelyt :)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 21:46"]
Suomessa on sopimusvapaus, eli kaupat saa tehdä lähes millä ehdoilla tahansa ja sopimusta täytyy noudattaa.
[/quote]
HÖPÖHÖPÖ. Luepa kauppalaki.
Olen koirankasvattaja ja vastaan.
Eli mitään tuollaisia vaatimuksia ei ole oikeutta esittää. Jopa tuo terveystarkastusvaatimus on sellainen, että ellei ole kirjattu kauppasopimukseen esim. hinnanalennusta sen takia, oikeudessa ne on katsottu kohtuuttomiksi vaatimuksiksi eikä pennunostajan ole pakko koiraa tarkastuttaa, vaikka sopimuksessa lukisikin kaupan ehtona tietyt tutkimukset.
Se toinen puoli sitten on se, että sitä toivoisi että nämä eroavaisuudet tavoitteissa koiran suhteen tulisivat esiin jo ennen kuin kauppa tehdään. Esim. minä toivon että kasvateilleni teetetään silmä- ja polvitarkastukset, ihan vaan seuratakseni jalostustyöni tuloksia terveyden osalta. Jos joku ei halua niitä teettää, niin olisi kiva kun kertoisi jo kun jutellaan ennen pentukauppoja, ja miettisin sitten tehdäänkö kaupat vai ei. Samoin jos myyn jollekin huippulupaavan mahdollisen näyttelytähden, kyselen kyllä että olisiko halukkuutta näyttelyihin, ja jos ei ole, voi olla että juuri sitä pentua en myy. Ikävää on se, jos kasvattajalle sanotaan että joo joo halutaan harrastaa ja käyttää näyttelyissä ja tarkastuttaa, mutta sitten ei halutakaan myöhemmin. Ei kasvattajalla ole, eikä kuulukaan olla, mitään oikeuksia VAATIA niitä asioita, mutta eikö aikuiset ihmiset nyt voi sopia asioita ihan muutenkin.
Kuten sanottu jo aikaisemmin, jos kauppasopimuksessa ei mitään vaatimuksia näyttelyoikeuksista ja astutuksista lue niin blokkaa vaan kaikki yhteydenotot. Ei sulla ole mitään velvollisuutta syöttää tiettyä ruokaa jne. Sanot vaikka pari kertaa kohteliaasti "kiitos, koira syö terveellisesti :)" "kiitos, koiramme terveydestä huolehditaan :)" ja jos ei tuosta tajua niin estä, torju.. Just tämmösen takia olen pohtinut, että jos ja kun perheeseemme joskus tulee rotukoira (tähän saakka ollut sekarotuisia) niin etsin "vikakoiran". Elikkä jonkun jolla on vaikka rodun kannalta väärän värinen/väärä kuvioinen karva tai liian suora häntä tms. vikaa. Sellaista joka ei aiheuta koiralle mitään harmia, mutta estää näyttelyihin ja astutuksiin osallistumiset.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:52"]
-ap
[/quote]
Lukeeko siellä sopparissa, milloin tämän teet? Onko jo siis kiirekin?
Todennäköisesti, jos jättäisit tarkastamatta ja kasvattaja yrittäisi raahata sut siitä oikeuteen, kanne ei menisi edes läpi vaan tuomittaisiin kohtuuttomaksi sopimusehdoksi.
Kasvattajan kanssa ei tarvitse olla missään väleissä sitten, kun kauppatavara eli koira on maksettu ja sinä sen omistaja.
Musta tuntuu, että monissakin roduissa esiintyy näitä hurjia kasvattajia, jotka haluaa tunkea nokkansa kasvattiensa perheitten elämään ja kuvittelevat, että heillä on siihen jotain päätäntävaltaa. Eiköhän siis oo ihan turvallista kertoa, missä päin Suomea, koska ei ap:n tyyppi millään muotoa ole ainut laatuaan.
[/quote]
Ei mene noin. Yleensä kauppasopimuksessa lukee että koiraa pitää hoitaa asiallisesti ja kouluttaa oikein. Monesti kasvattajalla on oikeus jopa lunastaa koira takaisin jos näitä ei ole noudatettu.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 00:08"]
Kuten sanottu jo aikaisemmin, jos kauppasopimuksessa ei mitään vaatimuksia näyttelyoikeuksista ja astutuksista lue niin blokkaa vaan kaikki yhteydenotot. Ei sulla ole mitään velvollisuutta syöttää tiettyä ruokaa jne. Sanot vaikka pari kertaa kohteliaasti "kiitos, koira syö terveellisesti :)" "kiitos, koiramme terveydestä huolehditaan :)" ja jos ei tuosta tajua niin estä, torju.. Just tämmösen takia olen pohtinut, että jos ja kun perheeseemme joskus tulee rotukoira (tähän saakka ollut sekarotuisia) niin etsin "vikakoiran". Elikkä jonkun jolla on vaikka rodun kannalta väärän värinen/väärä kuvioinen karva tai liian suora häntä tms. vikaa. Sellaista joka ei aiheuta koiralle mitään harmia, mutta estää näyttelyihin ja astutuksiin osallistumiset.
[/quote]
Miksi et halua huolehtia koirastasi? Jokainen koira ptiää kouluttaa ammattimaisesti ja ruokkia kunnon ruoalla ei millään markettikaupan roskalla.
Jostain syystä kumpikin kohta harvoin täyttyy. Kun ihmiset pitävät koiraa pelkkänä esineenä
Missäpäin Suomea, mulla samanlainen tilanne?