Sähköautojen suorituskyky - uusi Tesla S Plaid
Nyt saa tilata (reilun vuoden päästä toimitus) neliovisia perhesedaneita joissa on tehoa 1100hv, kiihtyvyys 100km/h kahteen sekuntiin, ja toimintamatka +800km. Toimintamatkaa lukuunottamatta, tuo on jo enemmän kuin tehokas Ferrari, Lamborghini, Audi R8, Porsche urheiluauto.
Onko niin, että sähköautot ovat jo menneet vähän överiksi suorituskyvyn kannalta; onko tuo liikaa tavalliselle perheenäidille tai -isälle kun kiihdyttää rampilta lähtiessään perheen kanssa mökille.
https://tekniikanmaailma.fi/tesla-model-s-plaid-sanoo-lucid-airin-suori…
Kommentit (7)
Tuolla ehkä kehtais mennä jo mailin kiihdytyskisoihinkin, just ja just
Olihan tuo video niin saatanan vaikuttava:
https://twitter.com/Tesla/status/1308618501062422528
Miten auto voi suorastaan lentää.
No niin hallitus, ei muuta kuin antamaan reilut verohelpotukset sähköauton hankintaan ja vaikka joku parin tonnin bonus päälle. Ai niin, mutta ku eihän se tällainen ilmastotyö tietenkään sovi. Edelleen ne köyhät hipit menee bussilla ja metrolla. Että tuo olisi vain kivaa bonusta työssäkäyvälle keskiluokalle. Limaiset valkoihoiset sedät sitten ostelisi tuollaisia hienoja juttuja itselleen. Eiks näin?
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo video niin saatanan vaikuttava:
https://twitter.com/Tesla/status/1308618501062422528
Miten auto voi suorastaan lentää.
Ei mitään käyttöä normaali liikenteessä. Fanipojat ovat tietenkin varmasti mielissään.
Sähköautot tosiaan ovat erittäin kiihtyviä, ja niillä voi ajaa lyhyen matkaa korkealla nopeudella.
Tällä ei ole suurta käytännön merkitystä, lähinnä vain kuriositeettiarvo. Akustosta saa todellakin lyhyen aikaa ulos erittäin suuren tehon, kun järjestelmän sisäinen vastus säädetään pieneksi.
Käytännössä saman asian voi kokeilla siten, että auton akun oikosulkee esim. 6 tuuman naulalla. Naula sulaa nopeasti poikki.
Jos sähköautoa ajaa koko ajan maksimaalisesti kiihdyttäen ja korkealla nopeudella, akuston käyttöaika lyhenee rajusti.
Tuulia Tuumivainen kirjoitti:
Jos sähköautoa ajaa koko ajan maksimaalisesti kiihdyttäen ja korkealla nopeudella, akuston käyttöaika lyhenee rajusti.
Vaikka tuo on edullinen verrattuna uuteeen Ferrariin tms. ns. superautoon, on se silti sen verran hintava, että ostajakunta lienee vähän vanhempaa porukkaa. Ja tuo ostajakunta on sellaista joka varmasti haluaa kokeilla tuota supersuorituskykyä (tässä tapauksessa voi sanoa super ilman, että se olisi yliammuttua), mutta joka kuitenkin ajelee sillä ihan normitavalla. Suurin ilo tuosta supersuorituskyvystä tullee siitä, että tietää sen olevan saatavilla; tuskin kukaan kiihdyttelee koko ajan, tai puhumattakaan, että ajelee enemmän kuin 2x suurimpia sallittuja moottoritienopeuksia.
Ainakin on kehitystä tapahtunut Mummo Ankan sähköauton (American Bantam vm. 1907) ajoista.
Aika paljon vajaaksi jää tuo +800km lupaus ko. auton huippuvauhdeilla (320km/h). Suorituskyky viittaa enempi kilparadoille kuin kaduille.
Vaan kyllä silti ottaisin mielelläni tuollaisen käyttööni kuin vaikka juuri julkaistun kalliimman BMW M3:n.