Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi opetella norjan kieli. Kuinkahan kauan menee että hallitsen sujuvan keskustelutaidon?

Vierailija
24.09.2020 |

Minulla on hyvä ruotsin taito, koska olen syntynyt ja asunut ruotsinkielisessä kaupungissa. Ongelmani on että en ole käyttänyt kieltä vuosikymmeneen. Ei ole ketään kenen kanssa puhuisin. Olen töihin tähtäämässä Norjaan terveydenhuoltopuolelle, mutta kieli kyllä pitää hallita ensin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä opin todella nopeasti, kun pohjalla oli se erinomainen ruotsi. Katso norjalaisia ohjelmia ja kuuntele musaa. 

Vierailija
2/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulla on jo sujuva ruotsi pohjalla, niin uskon, että norjan oppiminen käy sinulta ihan luonnostaan. Kirjoitusasussa on joitain eroja ja jotkin sanat merkitsevät eri asioita (esim. rolig, joka tarkoittaa ruotsiksi hauskaa ja norjaksi rentoa). Mutta ainakin ääntäminen on hyvin samankaltaista sekä ruotsissa että norjassa. Lykke til!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä opin todella nopeasti, kun pohjalla oli se erinomainen ruotsi. Katso norjalaisia ohjelmia ja kuuntele musaa. 

Mitä musiikkia? Laitapa joku - Hamboja?

Kekseliäs nikkari- ohjelmassa puhuvat norjaa.

Vierailija
4/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://tanssi.net/fi/lajit/hambo/perus.html

Löydätkö jonku kivan hambon, jossa on norjalaiset sanat? Hambo on kaunis tanssi.

Vierailija
5/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta lukea sellaisia uutisia norjaksi, joista jo tiedät itse jotakin ennestään. Tästä esimerkiksi:

https://www.nrk.no/urix/mistenkte-corona-smitte-_-to-turister-kom-via-n…

Ja onhan siellä uutissivulla aina se etsi/sök-sarakekin;-)

Vierailija
7/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että norjassa on kaksi eri norjan kieltä? Nynorsk ja bokmål. Ja niissä on eroa enemmän kuin suomen murteissa.

Vierailija
8/22 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hörppäset pari päälärillistä lämmintä sahtia, niin vähän päästä puhut sujuvaa norjaa.

Vierailija
9/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt telkkarissa alkaa Kekseliäs nikkari!

Vierailija
10/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee chat.no sivulle. siellä voit kans opetella kirjottaa norjaksi :D

Vierailija
11/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko menee jos osaa ruotsia hyvin jos oleskelee yhtöjaksoisesti paikan päällä. Monet norjalaiset tosin osavat ruotsia kanssa, vaikeinta voi olla joidenkin maalla asuvien ummikkonorjalaisten kanssa. Murrenorja muistuttaa Pohjanmaan ruotsin murretta ainakin ääntämisen osalta.

Vierailija
12/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö norjassa ole aika isot erot eri murteiden välillä, ja ihmiset todella käyttävät näitä paikallisia kielimuotoja? Tapaamani norjalaiset ovat puhuneet aika eri tavalla. Yksi työkaveri esim. oli kotoisin Oslon seudulta, ja hänen kanssaan pärjäisin ruotsin pohjalta hyvin. Sitten toinen oli enemmän lännestä, ja hänellä oli ihan omia sanojaan, jotka vähän kesti oppia.

Vierailija
13/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla ruotsi pohjalla ja sehän tekee oppimisesta helppoa kuin heinänteko! Kuten kaikki tietävät se on portti kaikkiin maailman kieliin!

Vierailija
14/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että norjassa on kaksi eri norjan kieltä? Nynorsk ja bokmål. Ja niissä on eroa enemmän kuin suomen murteissa.

Nynorsk on keinotekoinen kieli joka luotiin 1800-luvulla jolla oli tarkoitus opetella norjalaiset eroon tanskalaisvaikutteisesta Bokmålista, mutta homma ei oikein otanut onnistuakseen. Se on pakkokieli sikäläisissä kouluissa mutta muuten jäänyt unholaan. Maaseudulla asuvat puhuvat ennemmin murteita ja koska Norja on kapea ja pitkä maa ja Ruotsi lähellä niin murteet ovat enemmän ruotsin kaltaisia, vähän niinkuin meidän pohjanmaan ruotsi. Saamen ja suomenkin kielellä voi pärjätä pohjois-Norjassa. Saamelaisa asuu Norjassa 100.000.

Vierailija
15/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täältä pitää olla kyselemässä, niin vastaus on: ainakin 10 vuotta.

Vierailija
16/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kaksi viikkoa,sanoisin.

Vierailija
17/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaa oppii helposti ymmärtämään ja jollain tavalla itse puhumaankin jos osaa hyvin ruotsia. Mutta ongelmia tulee jos haluaa kunnolla puhua ja kirjoittaa sitä kieltä, eli että menee kielioppi oikein. Siellä on erilaiset jutut kuin ruotsissa, eli esim. joskus on substantiivien määrätty muoto a-päätteinen (niin kuin ruotsin kielen monissa murteissa) ja joskus taas en-päätteinen (niin kuin ruotsin kielen kirjakielessä).

Vierailija
18/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa duolingo sovellus. Itse oppinut 1kk:n jälkeen jo auttavasti saksaa enkä ole ikinä sitä opiskellut, aloitin siis täysin alkeista. Osaisin jo tilata ravintolassa kaljaa, perunoita, vettä ja leipää ja kertoa, että olen pitkä nainen ja omistan norsun. 😁😁😁

Jos osaat jo ruotsia niin opit kyllä nopeasti Norjaa.

Vierailija
19/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvalla ruotsilla pärjää Norjassa.

Vierailija
20/22 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sujuvalla ruotsilla pärjää Norjassa.

Ainakin siihen asti kunnes sanoo naapurille vaikka että "vad en rar flicka du har". :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä