Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulun kalaherkut

Vierailija
26.11.2013 |

Meillä ei ole pahemmin ollut kaloja joulupöydässä koska olen huono sen käsittelyssä ja harva tykkää.

Nyt tulee olemaan toisin. Aattona tulee ruokailijoita joiden vuoksi haluan kalapöydän notkuvan.

Saisinko hyviä ja helppoja ohjeita vai kannattaako vaan turvautua kaupan palvelutiskiin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole tehnyt kalaa pahemmin aikaisemmin, niin kannattaa tehdä yksi kalajuttu itse ja ostaa kalatiskiltä loput. Tuskin haluat jouluaattona kokeilla kalanlaittotaitojasi.

Itse tykkään kaikista eniten kraavatusta kalasta, jonka sisälle laitan maustettua tuorejuustoa ja rullaan. Menee alkupalasta perunoiden kanssa.

Sitten on niitä kaikenmaailman sillejä, niitä voi tehdä jo etukäteen ja maistaa, että onko onnistunut ja tehdä uusi eri reseptillä, jos ei tykkääkään.

Vierailija
2/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavilohi ja graavisiika. Graavilohesta ja tuorejuustosta tehty rulla. Erilaiset sillit, itse tykkään etenkin rapumarinoidusta sillistä, näitä saa valmiinakin jos ei itse halua tehdä. Mätiä, sipulia ja smetanaa, meillä kyllä enemmänkin uuden vuoden herkku mutta on joulunakin ollut pöydässä. Ja tietty se perinteinen lipeäkala, itse tykkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaterriini, graavattua merilohta/siikaa, lohimousse, silakkajutut on helppo tehdä.

Kylmäsavulohesta saa herkkua jos toistakin.

Mäti kon myön muunneltavissa ja saa loistavia herkkuja.

Vierailija
4/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminsavulohta on aina, samoin graavia. Kylmäsavulohesta teen sellaisen lohihässäkän tai moussen mitä voi syödä vaikka ruisnappien kanssa. Lisäksi muikun tai siian mätiä menee paljon. Lapsi haluaa lisäksi ravunhäntiä.

Vierailija
5/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavilohi maistuu kalanrasvalta ja en tykkää

Meillä on aina graavisiikaa, muikunmätiä (cremefrece- sipuli-seoksessa) ja sitten teen lohiherkkua: itsetehty majoneesi, suolakurkku, porkkana ja mausteet + kylmäsavulohi.  Tätä mössöä sitten saaristoilasileivän päälle nam nam

Vierailija
6/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kalaa joulupöydässä:

- Mäti-smetana-sipulisilppu.

- Kylmäsavulohesta ja tuorejuustotahnasta elmukelmun avulla pyöritetyt rullat.

- Lämmisavulohi.

- Graavisiika.

- Joku lohiherkun tyylinen soossi, jota voi levittää saaristolaisleivän päälle.

- Mahdollisesti jotakin merenherkkuja, esim. katkarapuja jossakin muodossa.

- Sillit, esim. lasimestarin (jos siis joku niitä enää nykypäivänä syö).

Vierailija
7/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toki syödään perinteisesti lasimestarinsilliä. Toi graavilohirulla on tosi hyvää ja helppoa tehdä valmiiksi pakkaseen?

Vierailija
8/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole kokemusta kalan käsitteystä ja laittamisesta, niin hyvän kalapöydän saa valmiistakin herkuista. Osta kalat suoraan kalastajalta, jos mahdollista. Torilta saa yleensä tuoretta.

Peruspöytään voisi laittaa

- silliä, esim. lasimestarin silli on jouluinen ja perinteinen

- silakkaa, esim. sinappisilakka tai ihan mitä vaan, joka teille maistuu

- kylmäsavulohta/graavilohta

- graavisiikaa

- mätiä, hakattua punasipulia ja smetanaa

- keitetyt perunat

Itse tykkään näiden kanssa myös saaristolaisleivästä, kutunjuustosta tai kotijuustosta ja moni juo mielellään kotikaljaa. Hyvä valkoviini toki käy juomaksi paremmin kuin hyvin.

Vierailija
9/9 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko lisäksi hyvän panenottetten ohjeen? iTuoremehut reseptit, joita Pirkka viljelee voitte unohtaa. Onko yön yli liotaa hedelmiä konjakki vai rommissa vai marsalaviinissOlen aina käyttänyt konjakkia ko tapahtumaan ja mausteeksi panetonen pullaani.Hyvaa on ollut. Mutta onko parempia ohjeita tarjolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme