Kasvissyöjät! Mitä tofusta? :)
Täällä aloitteleva kasvissyöjä kysyy mitä hyvää voisin tehdä yrttimaustetusta tofusta? Mieluiten jotain riisin kanssa. Löytyyhän niitä jotain ohjeita netistä, mutta olisko teillä jotain erityisen hyvää reseptiä? Kiitos, jos joku vinkkaa :)
Kommentit (13)
Kyllä täällä varmaan meitä kasvissyöjiä on, mutta saat googlettamalla paremman vastauksen kysymykseesi kuin minulta. Käytän tofua harvoin, joskus kuutioin sitä keiton tai kastikkeen sekaan, joskus taas viipaloin ja paistan pannulla joko sellaisenaan tai sitten leivitettynä.
Tofusta ei saa hyvää millään konstilla - järkyttävän pahaa joka tavalla. Rakenne on ällöttävä.
Meillä syödään soijaa mutta käytetään rouheita ja suikaleita.
Jos tofun marinoi itse, siitä tulee tosi hyvää! Suosikkini on tofuwokki; suikaloitua paprikaa, sientä, porkkanaa yms ja tietysti tofua. Kera riisin ja soijakastikkeen, NAM!
Tsemppiä kasvissyöntiin! En valitettavasti osaa auttaa tofun kanssa, kun en juuri itse sitä tykkää syödä (paitsi joskus leivän päällä siivutettuna), mutta googlaamalla löydät varmasti hyviä reseptejä. Älä lannistu vaikka ei heti onnistuisi täydellisesti, uudet ruoka-aineet vaativat aina vähän opettelua.
Mä pilkon kuutioiksi ja paistan rapeaksi ja lisään erilaisiin kasviswokkeihin tai tomaattikastikkeeseen esim spagetin kanssa. En pidä siitä alpron tofusta, parempaa ja edullisempaa saa etnisistä kaupoista.
Superhyvä tofuwok:
Marinoi tofukuutioita pari tuntia soijakastikkeessa
Siivilöi kuutiot, mutta ota kastike talteen
Paista kuutiot öljyssä, lisää sekaan sipulia, wok-vihanneksia ja keitetyt nuudelit.
Mausta soijakastikkeella, lime/sitruunamehulla, chilirouheella ja jalapenon palasilla.
Lemppariani tofusta
Käytämme tofua esim. kiirepäivinä valmispussipatoihin lihan/kanan sijaan.
Lasten suosikkikastike: tofu paistetaan pieninä kuutioina pannulla, kun ovat valmiita, lisätään maissia ja/tai vihreitä papuja sekä cashew-pähkinöitä, kuullotetaan vielä hetki, lisätään kerma. Voi käyttää valmiiksi maustettua kermaa, jolloin ei tarvitse itse maustaa, tai sitten tavan kermaa ja maustaa ennen kerman lisäämistä oman maun mukaan. Jos ei voi käyttää maitotuotteita, niin kerman sijaan käy toki muukin vaihtoehto. Soveltuu hyvin pastan kastikkeeksi.
Kesäajan lempiruokiani on tofu-kesäkurpitsapaistos johon se yrttimarinoitu tofu käy hyvin esim. tomaattikastikkeen kanssa.
Suurinpiirtein seuraavaan malliin: tofu, kesäkurpitsaa, munakoisoa, sipulia, valkosipulia, jne kauden mukaan siivuiksi, paloiksi vuoan pohjalle ja niskaan Mutti Peperoncino-tomaattimurskaa, yrttejä, mustapippuria jne.
Juustoraastetta päällimmäiseksi jos tahtoo maukkaan rapean pinnan ja uuniin 200 C, n. 30 min.
Voi syödä ihan sinällään tai ottaa vaikka riisiä lisukkeeksi.
Harvemmin ostan näitä marinoituja tofuja, pistän tofun paloiksi ja soijakastike-chilikastike-öljymarinadiin jääkaappiin. Siitä sitten tulee tehtyä kaikenlaista mm. satay-kokeiluja.
Rohkeasti vaan kokeilemaan!
Tiedän, että keskustelu on vanha, mutta jos joku yhä etsii hyviä tofureseptejä, niin kurkista tänne: http://papupata.com/tofu-red-curry/
No voi, täällä ei taida olla paikalla ketään kasvissyöjää...pitänee jatkaa etsimistä.