Ärsyttävää keliakiassa.
Tulee himareita milloin mihinkin. Patonkia ja ruisleipää olen kuolannut jo muutamat kerrat. Äsken iski oikeen himo syödä hillomunkki kahvin kanssa. En ole syönyt munkkia varmaan kahteen vuoteen niin mistä tuo himo? Keliakia on todettu vasta tänä vuonna niin nämä rajoitukset on vielä uutta. Välillä ihan oikeesti v.t.ttaa.
M.49
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Muuta asennetta.
Ei tässä mistään asenteesta ole kiinni. Tulee vain haluja syödä jotain mitä ei saa syödä. Kohtuudella tähän on alkanut tottumaan. Se on jo paljon kun ei ole jatkuvia ummetuksia tai ripulia.
M.49
Oletko ihan onneton keittiössä? Jos et ole, tee itse. Esimerkiksi gluteeniton, ketogeeninen siemenleipä vastaa minulle ruisleipää ihan täysin. Gluteenittomia vaaleita leipiä voi myös leipoa, bageleita yms.
Munkkeja ei ole kokeillut, mutta varmasti siihen löytyy myös ohjeet. Jos osaat englantia, YouTubessa on paljon videoita, joissa näytetään, miten reseptit tehdään. Laita hakuun esimerkiksi keto bread/keto baking.
Mulla ollut 15v keliakia ja nyt olen ruvennut näkemään unia että syön unessa jotain tavallista keksiä,pullaa ym...herkkua Ja samalla mietin enhän mä voi syödä tätä.
Mutta joo välillä tulee himoja juurikin ruisleipään tai lakuun.Onneksi aika hyvin on jo kaikkea gluteenittomanakin.
Mutta minkäs voi kun välillä vaan tekis mieli aitä oikeeta ruiskeipää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut 15v keliakia ja nyt olen ruvennut näkemään unia että syön unessa jotain tavallista keksiä,pullaa ym...herkkua Ja samalla mietin enhän mä voi syödä tätä.
Mutta joo välillä tulee himoja juurikin ruisleipään tai lakuun.Onneksi aika hyvin on jo kaikkea gluteenittomanakin.
Mutta minkäs voi kun välillä vaan tekis mieli aitä oikeeta ruiskeipää.
En ylläty yhtään jos jotain tulee uniin. Ihmisen mieli on jännä että sellaista haluaa mitä ei saisi syödä. En ole mikään makean perso niin siksi yllätti se munkin himo. Pitää varalta ostaa jotain keliakiahyllystä että saa kahvin kanssa jos taas alkaa haluttaa. Keksejä siellä ainakin on.
M.49
Vuohelan Herkulla on ihan hyviä gluteenittomia munkkeja (pakaste). Niissä ei tosin taida olla hilloa, mutta ehkä sitä voisi ottaa muuten munkin kanssa.
Muistaakseni Ilona-leipomolla on ihan hyvää patonkia, kannattaa kokeilla. Vuohelan munkit on okei, Pirkan pakastepullataikinasta on helppo paistaa itsekin jos haluaa oikein kunnollisia munkkeja. Mitään ruisleivän veroista gluteenittomana ei ole, tattari on paljon kitkerämpää.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Ilona-leipomolla on ihan hyvää patonkia, kannattaa kokeilla. Vuohelan munkit on okei, Pirkan pakastepullataikinasta on helppo paistaa itsekin jos haluaa oikein kunnollisia munkkeja. Mitään ruisleivän veroista gluteenittomana ei ole, tattari on paljon kitkerämpää.
Kuntoplus-sivuilta löytyy ketogeenisen siemenleivän ohje, jota muokkasin korvaamalla osan siemenistä psylliumilla ja vedellä. Varmaan pofiberiakin kannattaisi kokeilla. Laitoin vähän steviaa makeudeksi. Mielestäni tulos vastasi varsin hyvin tummempaa leipää, jota olin kaivannut, eikä ollut niin mureneva kuin pelkistä siemenistä tehty leipä.
Jos ei tosiaan tattarit yms. uppoa, kannattaa kokeilla kokonaan hiilarittomia versioita. Valitettavasti valmiina vaan ei löydy mitään, itse on tehtävä.
Minulle on tullut melkein jatkuvasti aftoja suuhun. Tyypillisesti 4-5 kpl viihtyi viikkoja, auts.
Tein apteekin keliakiatestin, sen mukaan ei keliakiaa, mutta vähissä on gluteenin syöminen ollut muutenkin.
Kesäkuun alussa aloitin testaamaan kokonaan gluteenitonta. Alkuun aftoja tuli, mutta sitten rauhoittui. Joku ihan pieni on ollut, mutta parantunut heti. Jatkan edelleen. Toisaalta jos syön paljon gluteenia tulee niveltulehduksia aftojen lisäksi.
Olen yllättynyt, miten helppoa minulle on ollut välttää gluteenia.
Hyvin pystyy korvaamaan.
Olen lukenut, että voi olla voimakas himo ruokaan, joka on kuitenkin haitallista.
Pidä huoli, että ruokasi on ravintorikasta. Se pitää osaltaan houkutuksia poissa.
On niitä gluteenittomia munkkeja olemassa