Olisiko Turnerin oireyhtymästä tietäviä paikalla?
Onko jollain todettu aikuisiällä Turnesin oireyhtymä ja miten se todettiin?
Olen alkanut epäilemään, että minulla on Turnesin oireyhtymä.
Lyhyesti kerrottuna olen 22 vuotias 160cm ja 58kg nainen.
Ala-asteella pituuskasvuni pysähtyi kolmeksi vuodeksi, mutta kuitenkin vuosien kuluessa pituutta sain tuon huimat 160cm ilman mitään hormonilääkitystä.
Kuukautiset alkoivat 15 vuotiaana hyvin epäsäännöllisinä ja 19 vuotiaana aloitin e-pillereiden syömisen , joita syön edelleen. Tarkoitus olisi jättää piakkoin e-pillerit pois.
Rinnat ovat hiukan alikehittyneet ja minulla ilmenee myös oppimisvaikeuksia.
Lapsia haluaisin hirmuisesti joskus saada ja sen takia olenkin alkanut miettimään kaikenlaista.
Mistä minun kannattaisi nyt lähteä liikkeelle eli miten selvitän onko minussa jotain vialla?
Kiitos mahdollisista vastauksista.
Kommentit (7)
No aika jumalattoman pitkä olisit Turnerin oireyhtymäiseksi, keskipituus heillä 147 cm...
Kuulostaa ettei sinulla ole mitään oireyhtymää ollenkaan vaan olet huolissasi vähän turhasta. Mistä edes tarkkaan ottaen olet huolissasi? Pituudestasi, joka on täysin normaali? Siitä että kuukautiset olivat alkuun epäsäännölliset - sekin on ihan täysin normaalia. Rintojakin on monenlaisia, ja monen rinnat ovat "alikehittyneen" näköiset raskauteen asti. Itsellänikin oli hassut ketunnokkatissit siihen asti. Tai ne oppimisvaikeudet, onko ne ihan todettuja asiantuntijoien toimesta?
Ei hätää. Turneriksi olet liian pitkä :)
Voi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja pyytää sieltä lähetettä tutkimuksiin.
Ehkäpä murehdin liikaa. On vaan jäänyt vaivaamaan se pituuskasvuni pysähtyminen ja kun olen ottanut selvää asiasta niin vainoharhaiseksihan tässä väkisin tulee. Turnesin oireyhtymässä keskipituus on tuo 147cm ,mutta myös poikkeuksia löytyy.
Oppismisvaikeudet ovat ilmenneet sillä, että olen jäänyt kerran luokalleni ja olen joutunut pienryhmään matikan ja englannin opetuksessa.
Kiitos vastauksestasi :)
Pituus voi vaihdella. Pisimmät Turner tytöt ovat yli 155 cm pitkiä. Jos on kyseessä mosaikismi, piirteet jäävät usein vähäisemmiksi. Jos asia vaivaa, niin kannattaahan se selvittää.
Siskollani on tuo oireyhtymä ja hän on 168 cm. Asia huomattiin vasta, kun kuukautiset eivät alkaneet 17 ikävuoteen mennessä.
Minkä ikäinen siskosi on nyt ja tiedätkö mikä ennuste hänellä on raskautumisen suhteen?