Parhaat vinkit vaihdevuosista selviytymiseen
Kertokaa kaikki pienimmätkin kikat, joista teille on ollut apua!
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni.
Jos ei halua tai voi käyttää.
Minä koen vaihdevuosioireet monin tavoin samoina kuin menkka-aikaan. Asia, jolle ei voi tai halua tehdä mitään.
Kohonneesta verenpaineesta kärsivänä en halua mitään lääkehormoneja ja syöpääkään en todella halua.
Mieluummin kärsin hikoilua, ajoittaista alakuloisuutta ym. Kyllä se ohi menee.
En halunnut hormoneita, mutta söin dermosilin hormonittomia Menolistica - kapseleita.
Mielestäni selvisin aika vähillä oireilla.
Hormonit, hormonit, hormonit. Ja: normaali paino.
Et voi syödä? Oletko aivan varma? Entä jos kokeilet 3 kk?
Joo, on verenpainelääkkeet minullakin, mutta ei saa päästää painoa nousemaan, niin toistaiseksi hormonihoito ei ole tuottanut ongelmia.
Terveelliset elämäntavat!
Se, että sain hormonien avulla yöunet normaaliksi, vaikuttaa ihan kaikkeen.
Olo virkeämpi, en ole jatkuvasti ärtynyt, ja siitä seuraavat muut hyvät asiat parisuhteeseen.
Uskokaa vaan, tämä oikeasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
En halunnut hormoneita, mutta söin dermosilin hormonittomia Menolistica - kapseleita.
Mielestäni selvisin aika vähillä oireilla.
Kaikki eivät selviä. Itse käytän estrogeeniä ja elämän laatu muuttui huomattavasti paremmaksi. Itseasiassa estrogeeni tuubista laitettuna on samaa estrogeeniä joka meistä luontaisesti häviää kun vaihdevuodet alkaa.
Laihdutus ja liikunta, esim. kävely. Kahvin ja teen juominen jäähtyneenä vähensi kuumia aaltoja päivällä. Hiilareiden vähennyskin taisi auttaa. Illalla aiemmin nukkumaan, että unelle jäi riittävästi aikaa heräilynkin välissä. Välillä ikkuna auki yöllä. Kohtalaisesti menivät.
Välillä taputtelin asiakastilanteissa hikoavia kasvoja paperipyyhkeellä (ei jää paperipaloja kasvoihin kuten nenäliinasta). Asiakkaat katsoivat välillä vähän ihmetellen mutta ajattelin, että tämä on luonnollinen elämänvaihe. Eli se asennekin auttoi itseä. Ja tietoa sekä vertaistukea kirjoista. Tsemppiä!
Tunnen naisen, joka käyttää vielä 75-vuotiaana hormonikorvaushoitoa. Annosta vain on pienennetty. Luut ovat säilyneet vahvoina. Käy mammografiassa säännöllisesti, koska hormonihoito lisää rintasyöpäriskiä. Korvaushoidon lopettaminen kokonaan ei ole onnistunut, koska siitä seuraavat oireet.
Eikö hormonit sitten tuo menkkoja takaisin, sitä riskiä en missään tapauksessa halua ottaa. Tämä kärsimys on pientä siihen helvettiin verrattuna.
Aloin juoksemaan ( maratooneja), ja kuntoilemaan niin että tuli hiki. Ei vaihdevuodet tuntuneet ollenkaan. Nyt kuusikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit, hormonit, hormonit. Ja: normaali paino.
Et voi syödä? Oletko aivan varma? Entä jos kokeilet 3 kk?
Joo, on verenpainelääkkeet minullakin, mutta ei saa päästää painoa nousemaan, niin toistaiseksi hormonihoito ei ole tuottanut ongelmia.
Terveelliset elämäntavat!
Se, että sain hormonien avulla yöunet normaaliksi, vaikuttaa ihan kaikkeen.
Olo virkeämpi, en ole jatkuvasti ärtynyt, ja siitä seuraavat muut hyvät asiat parisuhteeseen.
Uskokaa vaan, tämä oikeasti auttaa.
En tiedä, kenelle vastasit, mutta olen kolmonen. Mitään seksiongelmia ei ole.
Verenpainelääkkeet määrättiin minulle, kun painoin 58 kg ja olen 163 cm pitkä. Sukurasitus.
Onko joku kokeillut Zumenon- hormoonilääkitystä? Onko tullut sivuoireita?
Nykyään ei muuten enää suositella niin usein mammografiakäyntejä pelkästään estrogeenihoidon vuoksi.
Kannattaa kokeilla. Muitakin vaihtoehtoja on kuin pillerit. Luusto heikkenee vaihdevuosien seurauksena, teit mitä tahansa. Estrogeeni huijaa sitä vähän myöhemmäs.
Minun ahdistusitkupotkuraivarini lähtivät hormonilaastarilla. Huomaan heti (ja muutkin huomaa) jos olen unohtanut vaihtaa laastarin. En hallitse mielialojani ollenkaan. En kuulu olisi työkykyinen ilman hormonikorvausta, koska en myöskään nukkuisi kunnolla.
Minulla on ylipainoa, mutta ei verenpainetta tai sukurasitusta muihin riskeihin.
Mutta olemme yksilöitä näissäkin.
Olen lukenut aiheesta jonkun verran ja katsonut erilaisia terveysdokumentteja, koska alan lähestyä vaihdevuosi-ikää.
Aika monesti niissä on mainittu liikunta, normipainossa pysyminen ja terveellinen ruokavalio. Näitä noudattamalla ei luultavasti muutenkaan sairastu moniin sairauksiin (diabetes, korkea verenpaine ym) joten täytyy koittaa pysyä näissä.
Estrogeeni.