Papaan raskaana?
Olen saanut kutsun joukkoseulontaan, mutta olen juuri plussannut. Onko toimenpide riskitön ja pitääkö raskaudesta mainita tms näytteenottajalle?
Kommentit (10)
En kyllä ehkä menisi, mutta en ole varma, mikä on oikea ohje.
Voi käydä, mutta kannattaa mainita.
"Raskaana olevilta voidaan myös ottaa näyte seulontatestiä varten raskausviikolle 35 asti."
https://www.hus.fi/sairaanhoito/laboratoriot/kohdunkaulasyovan-seulonta…
Itse kävin päivää ennen plussaa eikä mitään ongelmaa, mainitsin asiasta hoitajalle.
Jännä, ettei tästäkään "naisten palstalla" (kuten tätä aina mainitaan) ole kokemusta.
Mulla oli sama kun meidän kuopusta aloin odottaa, tuli kutsu 30v täyttäneiden joukkoseulontaan. Mutta mua se epäilytti, kun raskaus oli muutenkin vasta alussa, joten en mennyt (Vaikka sanottiin, ettei siinä välttämättä mitään riskiä oo). Siirsin sitä siihen, että käyn sitten kun vauva jo syntynyt, se taidettiin tehdä sitten jälkitarkastuksessa.
Myöhemmin kun vauva jo oli syntynyt ja käytiin jossain neuvolassa, niin vauvan lääkärintarkastuksessa tästä puhuin, niin se lääkärikin oli sitä mieltä, että oli varmasti ihan oikea päätös, kun on siinä aina tietyt riskit jos varhaisessa vaiheessa alkaa kohtua sörkkimään jos raskaaksi tullut. Olin niin onnellinen, kun tein tuon päätöksen silloin raskaana ollessa, etten silloin mennyt!<3
Papa on irtosolunäyte, joka otetaan emättimen pinnalta. Miten se voisi vaikuttaa raskauteen, tai raskaus siihen, millään tavalla?
Minulta otettiin raskausaikana. Tuloksena olikin sitten ensimmäisen asteen muutos, joten testi uusittiin raskauden jälkeen. Tuli puhtaana takaisin.
Soita terveyskeskukseen ja kysy.