Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PIKA-APUA! Iso vai pieni alkukirjain??

Vierailija
21.11.2013 |

Virallisen teoksen nimestä kyse

"Kirjallisuuden aarteet: Antiikista nykyaikaan"

"Kirjallisuuden aarteet: antiikista nykyaikaan"

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks : Vastaa .

Vierailija
2/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni alkukirjain kaksoispisteen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitä teosta? Jos sen varsinainen otsikko on pelkästään tuo antiikista nykyaikaan, sitten isolla. Jos kirjan kannessa lukee ensimmäisenä Kirjallisuuden aarteet, sitten pienellä.

Jos kyseessä on akateemisen kirjoitelman lähdeluettelo, voit tietenkin varmistaa asian teidän tieteenalaanne koskevasta ohjeesta.

Vierailija
4/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusasu voi olla kumpi tahansa. Jos olisin kustannustoimittaja, valitsisin jälkimmäisen, koska se on yleiskielen normien mukainen. Kustantaja voi kuitenkin nimetä teoksen miten haluaa. Ensin mainittu voisi olla perusteltu esimerkiksi silloin kun Kirjallisuuden aarteet on kirjasarjan nimi ja Antiikista nykyaikaan yksittäisen teoksen nimi. Silloin teos merkittäisiin lähteeksi esimerkiksi näin: Kirjailija, Kirsi. Antiikista nykyaikaan (Kirjallisuuden aarteet -sarja). Pikku-Karhu -kustannus, 2007.

Vierailija
5/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi kaksoispistettä ollenkaan. Ajatusviiva, siis se pidennetty tavuviiva olisi parempi. Ja silloin antiikista-sana pienellä alkukirjaimella. Mutta onko mikään välimerkki tarpeellinen? Miksei nimi voisi olla Kirjallisuuden aarteet antiikista nykyaikaan?

Vierailija
6/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli esimerkki, sillä minulle tuli yhtäkkiä täysi black-out kun tarkistan oman teokseni otsikkoa! 

:) Tuo on siis kokonaisuudessaan työn nimi. Ensin olin laittanut isolla, sitten muuttanut pieneksi, ja nyt en enää tiedä yhtään! 

Eli apuuua! Onko se tulkinnallinen, eli ei väärin mene oli isolla tai pienellä? Sen käsityksen olen vähän saanut, kun olen kielioppia tarkistellut, mutta epävarmuus iski. 

Minusta se näyttäisi paremmalta isolla? 

Vierailija
7/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laittaisin Kirjallisuuden aarteet antiikista nykyaikaan eli ilman kaksoispistettä. Se on turha.

Vierailija
8/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko ja alaotsikko kirjoitetaan molemmat isolla alkukirjaimella

t. Kielenhuollon ammattilainen

Vierailija
9/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolla, jos sen kirjan nimi on Antiikista nykyaikaan.

Vierailija
10/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:33"]

Tämä oli esimerkki, sillä minulle tuli yhtäkkiä täysi black-out kun tarkistan oman teokseni otsikkoa! 

:) Tuo on siis kokonaisuudessaan työn nimi. Ensin olin laittanut isolla, sitten muuttanut pieneksi, ja nyt en enää tiedä yhtään! 

Eli apuuua! Onko se tulkinnallinen, eli ei väärin mene oli isolla tai pienellä? Sen käsityksen olen vähän saanut, kun olen kielioppia tarkistellut, mutta epävarmuus iski. 

Minusta se näyttäisi paremmalta isolla? 

[/quote]

Tuossa tapauksessa sitten pienellä. Jos olisi jonkin kirjasarjan nimi, jonka varsinainen otsikko olisi tuo antiikista nykyaikaan, mutta kuitenkin kuuluisi johonkin "kirjallisuuden aarteet" -sarjaan, kaksoispisteen jälkeen voisi tulla iso kirjain. Muuten ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi