Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaistyön suosiminen!

Vierailija
20.11.2013 |

Olen tällä hetkellä työsuhteessa, johon työnantaja saa palkkatukea. Käytännössä työnantaja maksaa itse palkastani noin 15 %, ja loppu tulee Te-toimistolta. Työantajan mukaan heillä on tarve jatkossakin työntekijälle tähän nykyiseen hommaani, ja hän ehdottikin että teen lisää palkkatuettua työtä niin pitkään kun sitä vielä myönnetään. Olen ristiriitaisissa ajatuksissa, sillä mielestäni jos työnantaja (joka on suurehko firma) oikeasti haluaa minut palkata, niin tekee sen ihan ilman palkkatukeakin, koska tarvetta on ja olen jo osoittanut osaamiseni palkkatukiaikana. Työn jatkaminen palkkatukityönä merkitsisi minulle tyytymistä todella minimaaliseen palkkaan ja lisäksi eriarvoiseen asemaan taloudellisesti muiden kollegoiden kanssa, jotka saavat samoista töistä parempaa palkkaa tavallisessa työsuhteessa. Tämä on alkanut tuntua vähän hyväksikäytöltä. Mielestäni kun on jo työn oppinut, niin työnantajan tulee jatkaa työsuhdetta ihan tavallisena työsuhteena samalla palkalla kuin muillekin vastaava työtä tekeville annetaan. Mitä mielipiteitä muilla on tästä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla pitäisi olla ihan samansuuruinen palkka kuin muillakin työtekijöillä! Tai vähintäänkin nyt nousta samansuuruiseksi kun olet oppinut hommat. Otahan yhteyttä johonkin..

Vierailija
2/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota myös selvää, mistä muista eduista jäät tällä metodilla paitsi ja tuo ne esille. Kyllä isolla firmalla pitäisi olla enemmän joustoa kuin yhdellä puolipalkansaajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa työkkäriin ja kerro pomon sanomisista, voivat kiinnostua että mistä on kyse.

t. ilmaistöissä 6kk, ei työpaikkaa vaan pelkkiä kiitoksia

Vierailija
4/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, paitsi jos olet hankalasti työllistyvä pitkäaikaistyötön. Työnantaja kun saa sinusta korkeintaan 61.6 e/pv (8 tunnin työpäivä) eli noin 7.7 e/h, jolloin laskutapasi mukaan kokonaiskustannukset palkkaamisestasi olisivat 9e/h (siis palkka+sivukulut). Tuo yhtälö ei oikein onnistu eli minkä luvun kerroit meille väärin?

Lisäksi sinun täytyy olla tietoinen siitä, että työsopimuksesi tulee olla TESsin mukainen. Nyt väität, että ei ole.

Miksi huijaat meitä?

Vierailija
5/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollaisessa paikassa, missä kierrätettiin palkkatuklaisia. Työ oli sen verran helppo, että siinä saattoi vaihtaa puolen vuoden välein väkeä, mutta kuitenkin vaati vähän perusosaamista. Vaan kun minun aikani loppui, yritettiin ensin saada minulle jatkoa. Vastaus oli ei. Mutta työkkäriltä tuli yllättävä vastaus muutenkin: Ko. paikkaan ei myönnetä enää sinä vuonna palkkatukea ollenkaan. Siihen aikaan tukirahoja osittain korvamerkittiin. Sen lisäksi itse ilmoitin, etten ole enää käytettävissä, vaan olen saanut muuta työtä. Siinäpä sitten muut vakkarit olivat riemuissaan, kun joutuivat ko. homman hoitamaan oman työn ohella. En tiedä miten jatkossa kävi. 

Vierailija
6/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa tässä jutussa on se ilmaistyö? Palkkatukea maksetaan siksi, että työntekijässä on jokin puute (osaamisessa, työtahdissa, elämäntavoissa jne.) jonka vuoksi yhteiskunta antaa tukea työnantajalle, joka suostuu palkkaamaan tällaisen vajaakuntoisen, nuoren tai pitkäaikaistyöttömän. Se palkkatuki siis maksetaan sen takia, että sinussa on joku vajaavuus, jota halutaan tuella kompensoida.

Eikä sitä palkkatukea pitkään saa, korkeintaan 10 kk paitsi parissa poikkeustapauksessa.

Vierailija
7/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän seiskan mainitsemista kolmesta puutteesta pitkäaikaistyöttömällä on ? ;)

Vierailija
8/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska puhuu nyt aivan täyttä soopaa paitsi siinä että palkkatukea maksetaan max. 10kk.

Vierailija
9/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin palkkatuella viisi vuotta sitten, ja silloin oli niin että pitkäaikaistyötön sai korkeinta palkkatukea vuoden ja alempaa palkkatukea toisen vuoden, eli samassa työssä sai olla 2 vuotta, itse olin kioskissa töissä, ja ilman palkkatukea ei kioski olisi voinut palkata ketään, kun varsinkin aluksi juuri avatu kioski tuotti todella vähän.

Vierailija
10/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:01"]

Seiska puhuu nyt aivan täyttä soopaa paitsi siinä että palkkatukea maksetaan max. 10kk.

[/quote]

Totta. Ministeriön ohjehan sanoo selkeästi näin:

TE-toimisto voi myöntää työnantajalle palkkatukea, jos se arvioi, että palkkatuen myöntäminen on tarkoituksenmukaisin keino edistää JTYPL 1 luvun 3 §:n 2 ja 3 kohdissa tarkoitettujen työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Tarkoituksenmukaisuusharkinta tarkoittaa sen arvioimista, parantaisiko tuettu työ tuella palkattavan ammattitaitoa, osaamista ja työmarkkina-asemaa ja edistäisikö se näin hänen työllistymistään avoimille työmarkkinoille. Em. syistä TE-toimiston ei tule myöntää palkkatukea hyvin lyhyisiin työsuhteisiin.

Työllistymissuunnitelmasta on käytävä ilmi palkkatuetun työn tavoitteet eli millä tavoin palkkatuetun työn arvioidaan parannettavan työttömän työnhakijan ammattitaitoa ja osaamista ja avoimille työmarkkinoille työllistymistä. Työllistymissuunnitelmassa tulee sopia, miltä alalta tai mistä tehtävistä tuettua työtä haetaan, hakeeko asiakas itse työpaikan ja mikä on TE-toimiston rooli työpaikan hankkimisessa.

Palkkatukea voidaan myöntää rekrytointitukena, kun työnantaja palkkaa avoinna olevaan tehtävään henkilön, jota työnantaja ei alentuneen tuottavuuden vuoksi palkkaisi muuten. Palkkatuki voidaan myöntää pysyväisluonteisena, kun työnantaja palkkaa avoimeen työpaikkaan henkilön, jonka tuottavuus tehtävässä on vamman tai sairauden vuoksi pysyväisluonteisesti alentunut. Lisäksi palkkatukea voidaan käyttää työmahdollisuuksien luomiseen välityömarkkinoilla."

Eli seiska antoi liian hyvän kuvan palkkatuella palkattavista: ohjeen mukaan he ovat aikamoista rupusakkia.

Vierailija
11/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:57"]

Ja mikähän seiskan mainitsemista kolmesta puutteesta pitkäaikaistyöttömällä on ? ;)

[/quote]

Pitkäaikaistyöttömällä on yleensä puutteita sekä osaamisessa, elämäntavoissa että asenteessa, muutenhan hän olisi jo töissä.

Vierailija
12/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, seiska oli oikeassa ja te alapeukutatte. :-)

Vierailija
13/14 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 23:49"]

Hassua, seiska oli oikeassa ja te alapeukutatte. :-)

[/quote]

Ei ollut. :)

Vierailija
14/14 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palasi lukemaan kommentteja. En itse määrittelisi itseäni rupusakiksi, vaikkakin pitkäaikaistyöttömäksi, silä minulla täyttyi ansiosidonnaisen 500 päivää. Minulla ei myöskään ole vaikeuksia elämänhallinnassa, ei osaamisessa tai asenteessa. Minä en vaan yksinkertaisesti ole löytänyt koulutustani vastaavaa työtä. Olen akateeminen, ja ala on vaikeasti työllistävä. En myöskään väittänyt kirjoituksessani etten saisi Tessin mukaista palkkaa, saan sellaista, mutta alinta mahdollista. Siksipä mietinkin, että jos jatkaisin tässä työssä, palkankin pitäisi nousta. Ilmaistyön termin käyttäminen on ehkä liioittelua, mutta koen kyllä olevani työnantajalle lähes ilmainen, kun ajatellaan kuinka pienistä rahoista nyt on kyse. Tämä fakta, että työssäkävijä saa kokaikatyöstä(40 t /vko) noin tonnin käteen on aika karua. Varsinkin kun kyse perheellisestä ihmisestä, jonka pitäisi pystyä maksamaan myös lasten kuluja. Tuleepahan nyt sitten kokeiltua tämäkin tapa työllistyä, joskin tuntuu että näitä kritiikin aiheitakin löytyy melkoisesti tästä systeemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi