Uusin Meidän Perhe-lehti: juttu lastenhoitajista!:
Onko kukaan lukenut? No, mä luin ja tuli muutama seikka mieleeni...Kirjoittaja on nimen perusteella joku suomenruotsalainen kermis eli kermaperse, joka kehoittaa "pitämään hyvästä lastenhoitajasta kiinni" mm. seuraavina keinoin: 1. Siisti koti; siistiin kotiin lastenvahti palaa mielellään. 2. Muista tippi; rahaa, leffalippu, lempishampoo tms. koska pieni, ylimääräinen lisä kannustaa läsnäolevampaan työhön". 3. Varaa ruokaa, monet jättävät myös herkkuja! 4. Piffaa kyyti. Jos et voi kuljettaa itse lastenvahtia kotiin, maksa hänen taksinsa. Jne.
Joo-o...kyllä mä ymmärrän, toihan on kuin suoraan jostain Amerikalaisesta elokuvasta. Mut siis mitä helvettiä? Lastenvahdille maksetaan palkkaa ( vieläpä usein verottomasti ) - ja senkö PÄÄLLE pitäisi vielä ostaa jotain erityisiä herkkuja, antaa pari leffalippua ja maksaa taksi? Tulee lähes halvemmaksi ottaa jostain lastenhoitopalvelusta joku aikuinen ammattilainen hoitamaan lapsia, joku johon voi luottaa, että tekee työnsä hyvin ilman mielistelyä ja ylimääräisiä lahjuksia, eikä häntä tarvitse lähteä kuljettelemaan minnekään, vaan hän hyppää omaan autoonsa ja lähettää laskun perään.
Mielestäni tollasella Perhe-lehti tyylillä toimien annetaan nuorille täysin harhaanjohtava käsitys työnteosta. Olen kuullut, että täällä Helsingissä monille lastenvahdeille maksetaan 10€ tunti KÄTEEN ja se on pari euroa enemmän, mitä on vaikkapa lastenhoitajan tuntipalkka päiväkodissa.