Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
Pelle Miljoona&1980: Tahdon rakastella Sinua
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa keksiä yhtä, mutta Evanescence- My Immortal ja Sentenced- You are the one ( ja muutkin) ovat olleet tärkeitä. Nelly Furtado - All good things ( come to end) on minulle se viimeisen lapsuuden loppumisajan biisi (kesällä 2006 ja menin yläkouluun) ja sen jälkeen tulikin paljon yksinäisiä vuosia. Sen vuoksi oikeastaan kuuntelin paljon aika synkkääkin musiikkia. Negativen Still Alive on myös yksi joka parhaiten kuvaa nuoruuttani. Kaikkia kuuntelen edelleen tosin My Immortal on se mitä vältän surullisien hetkien vuoksi. Niin tiedän piti laittaa vain yksi.
Pitää tähän vielä laittaa yksi musiikkimuisto. Minusta tuli oikeastaan Crashdiet bändin fani jo joskus vuonna 2006, kun kuulin radiosta Riot in everyone biisin ja mietin, että kuulostipa tämä aika erilaiselta ja hienolta siihen kaikkeen verrattuna mitä olin aiemmin kuullut. Laulaja Dave oli tuolloin jo kuollut ja ehkä sen takia sitä biisiä soitettiin useammin radiossa. Muistaakseni ihan Novallakin. Kuitenkin aina, kun kuuntelen sitä palaan omaan huoneeseeni istumaan radion viereen, kun olin 12-vuotias. Muuten minulla oli aika surkea nuoruus ( valittamatta) ja ehkä tämä biisi edustaa niitä iloisempia biisejä. Toinen samantyylinen on Hardcore Superstar - We Don't Celebrate Sundays sekä Ari Koivunen - Hear My Call ja kaikki Sturm und Drang bändin biisit. Lapsuudesta löytyy sitten monia täälläkin mainittuja biisejä, jotka tuovat sitten kaikki ajomatkat ja kesäreissut mieleen, kun autossa kuunneltiin. Taas meinaa mennä vähän liian pitkäksi nämä viestit, eikä nämä biisit ehkä edusta sitä mitä ap tavallaan haki ja pitihän vaan yksi biisi pahoittelut. Terveisin kid of the underground since 2006 :) ( Riot in everyone biisiä mukaillen) Ei ole musiikkimaku paljon muuttunut ainakaan vielä :)
The Guess Who: Dancing Fool.
Joo, tiedän, oon ikivanha ;D
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Spinning Wheel CCR
Eikös Spinning Wheel ole Blood, Sweat & Tearsin piisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Big Country ''' Chance https://www.youtube.com/watch?v=NKkhNV8zn-s
Ihanaa, kun joku vielä muistaa Big Countryn! On jäänyt monelta unohduksiin, vaikka esim. Soundi-lehden lukijat äänestivät ko. bändin vuoden 1986 parhaaksi ulkomaiseksi yhtyeeksi (juu, kyseinen lehden numero on vieläkin tallessa). Tässä kuussa tuli 34 vuotta täyteen siitä, kun näin bändin Helsingin jäähallissa eikä kokemus unohdu koskaan. :)
Harmi vaan että laulaja hirtti itsensä vuonna 2001. Rip Stuart Adamson.
Adamson vaikutti aiemmin Skids-nimisessä bändissä. Silläkin on hyviä piisejä.
Life is life!
Ta daa tatta daa!
Vierailija kirjoitti:
Life is life!
Ta daa tatta daa!
Se on kylläkin "LIVE is life" (ainakin kappaleen nimessä)
Vierailija kirjoitti:
Life is life!
Ta daa tatta daa!
TAPPARA teki maalin!
Rednex -wish you were here
No doubt- don't speak.
Britney spears- kaksi ekaa levyä.
Vierailija kirjoitti:
Uriah Heep - Come away Melinda (1970), kuunneltiin kyynelee silmissä Nordforssin jälkeen sanakirja kädessä
Come away Melinda
Come in and close the door
That someone is your Mummy
You had before the war
Plus monet ja taas monet Heepin kappaleet.
"Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen."
Tuo kertoo bändikaverin itsarista, maanantaina. Ei kovin nostattavaa :-o
Samantha Foxin Touch Me, kun se tuli muistaakseni 1986 ja soi niin tunsin olevani limudiskotanssilattian seksikkäin 16-17v typy ja kaikki pojat tuijotti että keinuuko rinnat :) Minulla oli se vinyylisinkkuna, jossa kuva.
Syksyn sävel. Elokuu 1975.