Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
E.-typen Angels Cryining. Tuo mieleen viimeisen vapaan, huolettoman vuoden kaveriporukkani ja etenkin tuolloisen bestikseni kanssa. Kun kuulen tuon laulun, olen taas 17.
Vierailija kirjoitti:
Do you really want to hurt me, do you really want to make me cry...
Oih, tämä Culture Clubin biisi oli niin ihana ja laulaja Boy George niiiin siisti. Nauhoitin biisejä Nuorten sävellahjasta, mutta tätä en saanut koskaan nauhalle ja voi miten surin, etten enää ikinä kuule sitä. Onneksi olin väärässä :)
Vierailija kirjoitti:
Arvon tässä kahden biisin välillä pitäen mielessä ap:n parametrit. Kumpaakaan minulla ei ollut fyysisenä esineenä, mutta radiosta c-kasetille äänitettynä oli. Niihin liittyy muistoja lukioajoilta, itse koulurakennuksesta, luokkakavereista ja muista ystävistä ja ajasta, jolloin minusta tuli minä, kaikkine hyvine ja huonoine puolineni. Ne ovat Yazoon Only You ja ABC:n Look Of Love. Taidan valita Only Youn. Siitä on niin selkeitä muistikuvia eräästä pimeästä talviaamusta koulussa, kun luokkamme oppilaat peilautuivat ikkunasta. En kuunnellut opetusta vaan kirjoitin Only Youn, vähän aikaa sitten radiosta äänittämäni ihanan biisin, sanoja oppikirjaan (biologia? maantieto?) ja välillä katsahdin ympärilleni ja näin luokkamme peilikuvan ikkunassa. Only Youn kuullessani tulee aina vähän haikea olo ja kaipuu kauas menneisyyteen. Vanhaan hyvään aikaan, lapsuudenkotiin ja vanhempieni elossa oloon, mutta menneen ajan verho on edessä, en tavoita sitä enää.
Tämä💔
Elämä on oikein hyvää ja ihanaa 50-v., tuore isovanhemmuus, hyvä työ jne mutta aika ajoin Kasaria työmatkalla kuunnellessa voi suorastaan haistaa, maistaa ja kuulla ne 80-luvun kultaiset, loputtomilta tuntuvat päivät, aikuisuutta haikaillen. Iso osa sen ajan aikuisista jo pysyvästi poissa.
Whitney Houston I wanna dance with somebody
Rick Astley Never gonna give you up
Glenn Medeiros Nothing's gonna change my love for you
Ikuinen romantikko, sama mies vuodesta -87 😍
Human League - Don't you want me
:D Välitön aikamatka nuoruuteen ja yhteen tiettyyn hetkeen :D
Kate Bushin Wuthering heights inspiroi lukemaan Humiseva harju kirjan. Puhelinlangat laulaa ohjelmassa kuulin ekan kerran Stairway to heavenin.
Pelle Miljoona: Moottoritie on kuuma
Vierailija kirjoitti:
All Saints - Pure Shores 😍
Ikävä takaisin noihin aikoihin 💔
Olin tulossa sanomaan tämän! :D Sen lisäksi erityisesti nämä tuovat nostalgiset fiilikset:
Born to Make you Happy - Britney Spears
Northern Star - Melanie C
Time - I'dees
David Guettan Memories ja Sean Kingstonin Fire Burning palauttavat erittäin elävästi mieleen abivuoden ja varsinkin pari tiettyä hetkeä 😄
Kake singers: Me halutaan olla Ken Eerikeitä
Alphaville: Big In Japan
Ja paikat, joissa soi: Monetario, Hamlet, Arkadia, Disco Joy
Oi niitä aikoja.
En pysty kiteyttämään yhteen biisiin niin kiteytetään sitten yhteen tunnelmaan MaxMix 6
If you had my love - Jennifer Lopez
Muistuttaa niin ihanasti kesästä -99 😍
1996 Suede - Trash
Voi niitä aikoja. Tosin vanha rakkaus elää edelleen, onneksi kasasivat rivinsä uudelleen :)
Foreigner- I wanna know what love is.
Tuon tahdissa on monet hitaat tullut tanssittua ja kielareita vaihdettua. Oi niitä aikoja.
Liian pitkä aloitus, en jaksanut lukea. Pelkkä otsikossa oleva kysymys riittää.
Foreigner - I Want To Know What Love Is
Kim Wilde - Kids in America