Koliikkilasten lapsuus, nuoruus ja aikuisuus
Onko tutkittu tai arkitietoa, että vaikuttaako koliikki jollain tavalla myöhemmin elämässä tai onko koliikkilapsilla yhteisiä kokemuksia elämän myöhemmissä vaiheissa?
Aloin pohtimaan asiaa ja ainakaan googlaamalla ei tietoa löytynyt...
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
En näin pikaisesti löydä artikkelia, mutta tästä on ollut melko tuore tutkimus missä koliikki johtaa ibs oireisiin.
Mun koliikkivauva on nyt 35 vuotias, eikä ole mitään ongelmia suoliston kanssa.
Ehkä joillakin vatsavaivat vauvana ennakoivat ongelmia aikuisena, mutta prosentuaalinen osuus on varmaan pieni.
Olin koliikkilapsi ja minulla on ibs.
Mä olin koliikki lapsi, on ibs sekä refluksi.
Koliikki on vain epäpätevän tai laiskan lääkärin "diagnoosi".
Lapsellani oli laajat allergiat, astma ja refluksi. Eikä mitään apua meinannut saada.
Nyt myöhemmin on enää infektioastma.
Olen itse ollut koliikkilapsi, eikä suoliston kanssa ole ollut mitään erityisiä ongelmia lapsuudessa, nuoruudessa tai nyt aikuisiässä.
6 jatkaa... tosin allergioita löytyy ja vauvasta asti vaikea atopia.
Mun esikoinen ja kuopus oli koliikkilapsia. Kummallakin on ollut lapsesta asti allergioita ja kilpirauhasongelmia, toisella myös vatsaongelmia.
Kiitos kommenteista! Kiinnostava aihe tämä. Täytyy tutustua jos löytyisi lisätietoa. Lisäkommentit tervetulleita!
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ja kuopus oli koliikkilapsia. Kummallakin on ollut lapsesta asti allergioita ja kilpirauhasongelmia, toisella myös vatsaongelmia.
Muuntogeeniset ainekset voivat olla syynä, mutta niitähän ei missään ole tutkittu?
Olin koliikkivauva, mutta vauva-ajan jälkeen mahan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ei allergioita. No joo, raskaudesta jäi refluksi päälle.
Olin koliikkivauva, mutta vauva-ajan jälkeen mahan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ei allergioita. No joo, raskaudesta jäi refluksi päälle.
Mun koliikkivauva täyttää kohta 37v.
3 vuotta valvottiin kaikki yöt. Lapsella oli myös alhainen verensokeri. Sitten lapsi oppi nukkumaan, minä en. Tämän jälkeen alkoi atooppinen ihottuma mitä kesti 10v saakka. Kai siinä oli takana joku aineenvaihduntahäiriö.
Tuon jälkeen iho oireillut vain stressistä. Ei allergioita ei vatsavaivoja
Minä olin koliikkivauva. Atooppinen ihottuma alko muutaman vuoden ikäisenä, ja lääkäri oli kuulemma sillo todennu että tulee astma muutaman vuoden jälkeen. Ja nii alkoki 6-7 ikäsenä astma myös.
Nyt 33 v ja mulla siis atooppinen ihottuma, astma ja siitepöly- ja lukuisia ruoka-allergioita..
Maha/suoli ongelmia ei erityisemmi oo ollu.
Koliikki. Autoimmuuniongelmia lapsuudessa, allergioita; IBS:n tyylistä oireilua aikusiällä sekä kilpirauhasvaivoja.
Yksi lapsista koliikkivauva, sittemmin IBD diagnosoitu murrosikäisenä
Minä olin koliikki, tuli paha atopia koko lapsuusiäksi. Aikuisena ei mitään enää. Mun esikoisen oli koliikki, nyt 4v keliakia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuntogeeniset ainekset voivat olla syynä, mutta niitähän ei missään ole tutkittu?
Menepä takaisin bilsantunnille, rasse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä takaisin bilsantunnille, rasse...
Mikä sun rasse on?
Maissiöljy on muuntogeenistä ja sitähän on ainakin Valion käyttämissä tuotteissa, jos on vitaminoitu. Siitä tulee mahakouristuksia terveillekin - ihan kuin sille koisaperhosen toukallekin, joka saa sen myrkyn maissista, joka on käsitelty tuottamaan se kasvi sitä. Siksi kaikki maissista tehdyt tuotteet ovat maailmalla hirmuhalpoja. Harmi vaan, et niitä lisäämällä ruokiin/juomiin/voiteisiin/lääkkeisiin menee hyvätkin raaka-aineet pilalle.
Tuo opetettiin lukion biologiantunneilla jo 1975. Ootko itse ymmärtänyt jotakin toisin?
Ne asiat on voineet olla englanniksi tai ranskaksi, kun ei suomalaiset tykkää tietää mitään sellaista ikävää, kuten esimerkiksi et kasviöljy voisi olla haitallista. Sillehän en mitään voi:-(
Kasviiöljyn seassa voi olla pieni määrä mitätahansa öljyä eikä kukaan voi sitä tietää, kun laki sallii osan - myös luomutuotteissa pienen prosentin. Sitä elimistö tietenkin alkaa hylkiä, vaikka sekin on käännetty jotenkin oudosti, et elimistö hyökkää omia soluja vastaan tms. Päivänselvästä hylkimisreaktiosta on tehty TAUTEJA :-O
En näin pikaisesti löydä artikkelia, mutta tästä on ollut melko tuore tutkimus missä koliikki johtaa ibs oireisiin.