Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vettä useissa osastoissa - vieläkö nykylaivoillakin on osastot, kuten Titanicilla?

Vierailija
20.09.2020 |

Eikö tekniikka ole kehittynyt? Olisko tuo voinut oikeasti upota toisissa olosuhteissa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakenttiäkö odotit, niin kuin star trekissä?

Vierailija
2/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo helposti uppoa jos ei koko laiva täyty kuten estoniassa. Silti, riittävän iso reikä halki laivan niin ollaan ongelmissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä ainakin hyttiosasto ja ravintolaosasto erikseen.

Vierailija
4/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en kyllä tiedä miten noi onnistui kariin osumaan, Ihan kuin noita reittejä ei ajettaisi kuin bussia ees taas ees taas ees taas päivittäin. Luulisi siinä karien paikkojen jo selvinneen. 

Vierailija
5/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä tiedä miten noi onnistui kariin osumaan, Ihan kuin noita reittejä ei ajettaisi kuin bussia ees taas ees taas ees taas päivittäin. Luulisi siinä karien paikkojen jo selvinneen. 

Ei tarvii tulla kuin vika tekniikkaan, niin jo raapii kallioita. Ei siinä miehistö välttämättä pientä suunnanmuutosta huomaa kovin äkkiä.

Vierailija
6/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä tiedä miten noi onnistui kariin osumaan, Ihan kuin noita reittejä ei ajettaisi kuin bussia ees taas ees taas ees taas päivittäin. Luulisi siinä karien paikkojen jo selvinneen. 

Ei tarvii tulla kuin vika tekniikkaan, niin jo raapii kallioita. Ei siinä miehistö välttämättä pientä suunnanmuutosta huomaa kovin äkkiä.

No sitten on miehistö huonosti koulutettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä tiedä miten noi onnistui kariin osumaan, Ihan kuin noita reittejä ei ajettaisi kuin bussia ees taas ees taas ees taas päivittäin. Luulisi siinä karien paikkojen jo selvinneen. 

Ei tarvii tulla kuin vika tekniikkaan, niin jo raapii kallioita. Ei siinä miehistö välttämättä pientä suunnanmuutosta huomaa kovin äkkiä.

Mihin sitä miehistöä sitten tarvitaan jos laiva kulkee automaattiohjauksella ja virhetilanteessa nuo huomaa sen vasta kun ollaan karilla? Onhan lentäjilläkin kohtalaisen suuri osa matkasta automaatilla mutta noiden pitää kuitenkin olla valmiita ohjaamaan jos automaatti hajoaa/sekoaa. 

Vierailija
8/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ne on osastoitu, muun muassa juuri uppoamisen välttämiseksi? Miten sinun mielestäsi pitäisi tehdä?

Ja tietenkin mikä tahansa vettä raskaammasta materiaalista tehty alus voi upota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä luulit? Että alemmat kannet on yhtä putkea keulasta perään ja pienenkin naarmun sattuessa koko laiva tulee täyteen vettä? Tietysti ne on osastoitettu juuri siitä syystä. Jos ajaa vaikka karille niin voi yhden osaston pistää säppiin, jolloin sitä vettä ei pääse muille osastoille ja laiva pystyy jatkamaan matkaa määränpäähän. Titanicissa tämä meni pieleen, kun laiva olisi kestänyt neljän osaston täyttymisen, mutta jäävuori rikkoi viittä osastoa.

Vierailija
10/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun ja Maarianhaminan välillä ne laivareitit ovat kyllä niin kapeita siellä saariston sokkeloissa, ettei siellä ole varaa paljon reitiltä poiketa, kun jo rasahtaa. Ihmeen vähän siellä mitään sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japsien taistelulaivoilla Yamatolla ja Musashasilla oli lähes parituhatta vesitiivistä osastoa. Silti eivät kestäneet kuin 10-20 torpedo-osumaa ennenkuin upposivat.

Vierailija
12/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vesitiiviit osastot. Lisäksi laivoissa on ns kaksoispohja, eli kaksi pohjalevyä, joiden välissä ontto tila. Jos päällimmäinen levy repeytyy vaikka karille ajon takia, vettä tulee vain siihen onttoon välitilaan, ei laivaan sisälle. Jos Titanicissa olisi ollut kaksoispohja, se olisi saattanut pysyä pinnalla törmäyksestä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japsien taistelulaivoilla Yamatolla ja Musashasilla oli lähes parituhatta vesitiivistä osastoa. Silti eivät kestäneet kuin 10-20 torpedo-osumaa ennenkuin upposivat.

Joo, ei ollut kuin vähän päälle tuhat osastoa. Siinä olisi ollut parannuksen paikka, jos ne olisi tuplattu, niin laiva olisi ollut kestävämpi. Toisaalta painoakin olisi tullut lisää. Voi olla että teräksen hitsaus ja laatu ei ollut parhainta mahdollista. Siinä kun saumat repeävät räjähdyksestä, ja pultit lentävät irti yliääninopeudella, niin miehistö on täynnä reikiä.

Vierailija
14/14 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vesitiiviit osastot. Lisäksi laivoissa on ns kaksoispohja, eli kaksi pohjalevyä, joiden välissä ontto tila. Jos päällimmäinen levy repeytyy vaikka karille ajon takia, vettä tulee vain siihen onttoon välitilaan, ei laivaan sisälle. Jos Titanicissa olisi ollut kaksoispohja, se olisi saattanut pysyä pinnalla törmäyksestä huolimatta.

Titanicissa oli kaksoispohja, mutta ilmeisesti vain nimenomaan pohja ja laivahan repesi kyljestään. Titanicin onnettomuuden jälkeen kaksoispohjat yleistyivät  jatkumaan vesirajan yläpuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme