Onko koronaohjeista piittamattomilla oikeus hoitoon, jos saavat koronan?
Eli jos joku ei noudata viranomaisten ohjeita (turvaväli, käsihygienia, maski) niin pitäisikö hänellä olla oikeus saada hoitoa jos saa koronan?
Lain mukaanhan vastaus on täysin selvä, joten tämä kysely on puhtaasti mielipidepohjainen.
Kommentit (10)
Pitäisikö abortti kieltää niiltä, jotka oli lapsentekohetkellä kännissä?
Tässä maassa kaikki saavat hoitoa vaikka kuinka ovat huonosti itseään hoitaneet, niin tupakoijat, alkoholistit kuin ylipainoiset. Eli kyllä saavat.
Lain mukaan on oikeus, mutta ei pitäisi olla. Jos itse kerran tietoisesti päättävät etteivät noudata varotoimia, ei pitäisi sitten saada myöskään hoitoa jos huonosti käy. Oma päätös!
Millä te ajatustentonavat päätätte, kuka on ollut piittaamaton? Onko maskia käyttävä, mutta turvaväleistä piittaamaton ja jatkuvasti sitä samaa, saastaista maskia korjaileva ihminen piittaamaton?
Entä jos on omalla toiminnallaan aiheuttanut oman tehohoidon tarpeensa? Ylipainoiset, tupakoitsijat ja muut riskiryhmäläiset?
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa kaikki saavat hoitoa vaikka kuinka ovat huonosti itseään hoitaneet, niin tupakoijat, alkoholistit kuin ylipainoiset. Eli kyllä saavat.
Juuri näin. Vaikka virallinen suositus on myös puoli kiloa kasviksia päivässä, silti nekin, jotka eivät suositusta noudata, ovat oikeutettuja saamaan tarvitsemansa hoidon.
Läheinen käyttytyi juuri hyvin riskialttiisti koronan suhteen. Totesin että vaikea jos mahdoton antaa anteeksi jos saan häneltä koronan kun itse elänyt säntillisesti jo puoli vuotta. Suuttui minulle ja mulkoilee ja käyttäytyy nyt oudosti.
Naurettava ja jotenkin lapsellisen naiivi kysymys. Miten piittaamattomuus määritellään ja miten se todennetaan? Miten hoidosta päättävä lääkäri saa tietää, miten tunnollisesti potilas on esimerkiksi pessyt käsiään? Tai onko tehnyt sen oikein vai vaan huljauttanut? Sama juttu maskin käytön kanssa.
Pitääkö ylipainoiset koronapotilaat hoitaa sairaaloissa? Entäs ne, joilla on elintavoista johtuva diabetes? AP ei kuulosta kysymyksen perusteella järjen jättiläiseltä.
Jos tehohoitopaikat loppuvat kesken, covidiootit pitäisi kytkeä pois hengityskoneista ja antaa ne muiden käyttöön.
Mutta jos potilaita on vain vähän, kyllä ne covidiootitkin sitten pitää hoitaa.