Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasireseptistä tietävät?

Vierailija
20.09.2020 |

Mitä tällainen silmälasiresepti tarkoittaa?

Sf Oikea silmä +0.00 Vasen silmä -3.50
Cyl Oikea silmä -2.00 Vasen silmä -0.50
Ax Oikea silmä 20 Vasen silmä 135

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku auttaa tässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitä vuorotellen silmät ja vertaa lukuja. Suuria heittoja sinulla vasemmassa ja oikeassa silmässä.

Vierailija
4/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku auttaa tässä?

Sä tarviit silmälasit!

Vierailija
5/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf Oikea silmä +0.00 Vasen silmä -3.50 - sinulla on vasemmassa silmässä likinäköä, oikeassa ei

Cyl Oikea silmä -2.00 Vasen silmä -0.50 - molemmissa silmissä on hajataittoa, oikeassa enemmän

Ax Oikea silmä 20 Vasen silmä 135 - tämä on "kohta linssissä" mihin hajataittokorjaus tarvitaan

Vierailija
6/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sf Oikea silmä +0.00 Vasen silmä -3.50 - sinulla on vasemmassa silmässä likinäköä, oikeassa ei

Cyl Oikea silmä -2.00 Vasen silmä -0.50 - molemmissa silmissä on hajataittoa, oikeassa enemmän

Ax Oikea silmä 20 Vasen silmä 135 - tämä on "kohta linssissä" mihin hajataittokorjaus tarvitaan

Kiitos! Elikkä olen varma on akuutista päivystysluontoisesta asiasta kyse.

Juurikin tuon oikean, ei likinäköisen silmän takia yritän hakeutua heti lääkäriin, sillä nyt en tuolla paremmalla silmällä näe enää edes ison television tekstitystä. Eihän normaalisti näkö voi huonontua yhtäkkiä tuolla tavalla. 

Outoa kyllä, silmäongelmiin ei suhtauduta esim. terveyskeskuksissa ollenkaan vakavasti, vaikka näkö on ihmiselle todella tärkeä asia.

Vierailija
7/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Elikkä olen varma on akuutista päivystysluontoisesta asiasta kyse.

Juurikin tuon oikean, ei likinäköisen silmän takia yritän hakeutua heti lääkäriin, sillä nyt en tuolla paremmalla silmällä näe enää edes ison television tekstitystä. Eihän normaalisti näkö voi huonontua yhtäkkiä tuolla tavalla. 

Outoa kyllä, silmäongelmiin ei suhtauduta esim. terveyskeskuksissa ollenkaan vakavasti, vaikka näkö on ihmiselle todella tärkeä asia.

Miksi et mene silmälääkärille suoraan???

Vierailija
8/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole silmälääkärin vastaanottoa. Ja menee pitkän ajan päähän varattu aika jonnekin isompaan kaupunkiin.

Akuutisti silmäpolille pääsee vain lääkärin lähetteellä ja sitä on vaikea saada terveyskeskuksesta ellei silmä ole suoranaisesti puhki.

Tiedän myös joillakin olevan esteenä ettei ole rahaa mennä yksityiselle silmälääkärille, vaikka vastaanotto paikkakunnalla olisikin. 

Toimeentulotukikaan ei korvaa yksityisellä silmälääkärillä käyntiä. Terveyskeskuksen kautta pääsee vain silmäpolille, jonkin akuutin silmäsairauden tai vamman takia. Ei esim. sen takia, jos on huono näkö ja tarvitsee silmälasit.

Vierailija
9/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos näät korjattuna normaalisti, niin et sinä lääkäriä tarvitse. Eihän oikeakaan ole normaali silmä, huonona hetkenä sumenee noin 30 sentin jälkeen ja paremmalla hetkellä saatat nähdä pidemmälle. Onhan siinäkin virhettä 3.50 verran ja ennen olet pystynyt lihaksilla korjaamaan virhettä ja nyt et vaan pysty joko iän, lähikatselun tms syystä.

Vierailija
10/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään päivystysasia ole - mitä oletat, että silmillesi siellä pystyttäisiin tekemään? Eli tuolla reseptillä saat lasit, joilla nuo epäsymmetriat korjataan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että tapahtuisi näön nopea heikkeneminen ilman syytä (nythän sinulla näkyy siinä reseptillä syy)..) tai esim. päähän osuneen iskun seurauksena, olisi asiassa tarve käydä konsultoimassa lääkäriä.

Vierailija
11/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en näe oikealla silmällä enää juurikaan muuten kuin häämeästi. Siitähän tässä oli kysymys. Yhtäkkinen oikean silmän näkökyvyn huononeminen. 

Ennen olen nähnyt hyvin juuri tuon oikean silmän hyvän näkökyvyn takia. Nyt en uskaltaisi enää ajaa autoa, vaikka ajokorttiini ei ole merkitty silmälasipakkoa. 

Olen siis nyt pelkästään tuon vasemman ennen huonommin näkevän silmän varassa. Ja jos tätä vauhtia näkö oikeassa silmässä huononee, se on pian sokea.

Vierailija
12/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikean "paremman silmän" hajataittoisuus vaikuttaa tv tekstin näkemiseen.

En kyllä ymmärrä mihin lääkäriä tarvitaan paitsi jos yrität iskeä sellaisen, että maksaisi lasisi.

Vierailija
13/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en näe oikealla silmällä enää juurikaan muuten kuin häämeästi. Siitähän tässä oli kysymys. Yhtäkkinen oikean silmän näkökyvyn huononeminen. 

Ennen olen nähnyt hyvin juuri tuon oikean silmän hyvän näkökyvyn takia. Nyt en uskaltaisi enää ajaa autoa, vaikka ajokorttiini ei ole merkitty silmälasipakkoa. 

Olen siis nyt pelkästään tuon vasemman ennen huonommin näkevän silmän varassa. Ja jos tätä vauhtia näkö oikeassa silmässä huononee, se on pian sokea.

Niin minullakin näön heikkenemiset tulee tuollaisina kausiluontoisina suht nopeasti tapahtuvina. Hajataittoa ja miinusta molemmissa, minulla on kokonaisuutena vähän heikompi näkö kun sinulla tuon reseptisi perusteella. Ei ajokortissa mainintaa silmälasipakosta. Kun tuollainen näön heikkenemiskausi tulee, niin ei siihen ole muuta vaihtoehtoa kun silmälääkärille meno ja tarkastuttaminen, korjaaminen tapahtuu uusilla laseilla. Valitettavaa, mutta varsinkin iän ja silmän lihasten laiskistumisen/kovettumisen myötä ihan tyypillistä.

Vierailija
14/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on normaalia, että lähes normaalin näkökyvyn omaavan silmän näkökyky menee muutamassa viikossa sellaiseksi, ettei sillä erota edes ihmisten kasvoja selvästi?

Itse epäilisin ennemminkin glaukoomaa, silmänpohjan rappeumaa, näköhermotulehdusta tai kaihia.

Vierailija
15/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on normaalia, että lähes normaalin näkökyvyn omaavan silmän näkökyky menee muutamassa viikossa sellaiseksi, ettei sillä erota edes ihmisten kasvoja selvästi?

Itse epäilisin ennemminkin glaukoomaa, silmänpohjan rappeumaa, näköhermotulehdusta tai kaihia.

Edelleenkin nämä ovat asioita, joihin saa vastauksen ja diagnoosin silmälääkärikäynnillä, ei tk:n päivystyksessä. Eli vaikka epäilynä olisi joku edellä mainituista, niin ap saa terveyskeskuksesta sen saman passituksen silmälääkäriin, jossa asia voidaan todeta.

Lisäksi jos ap on juuri saanut lasireseptin, niin on hyvin oletettavaa, että siinä yhteydessä mahdolliset muutokset silmien terveydessä olisi havaittu.

Vierailija
16/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasiresepti ei ole uusi. Hyvänen aika, ei kai minun tarvitsi päästä tutkimukseen, jos silmäni olisivat vasta tutkittu. 

Silmälääkäriin ei saa passitusta terveyskeskuksesta, ainoastaan silmäklinkalle. Silmälääkäriin pitää itse hakeutua yksityisesti. Sehän tässä juuri onkin ongelmana. 

Vierailija
17/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin nämä ovat asioita, joihin saa vastauksen ja diagnoosin silmälääkärikäynnillä, ei tk:n päivystyksessä. Eli vaikka epäilynä olisi joku edellä mainituista, niin ap saa terveyskeskuksesta sen saman passituksen silmälääkäriin, jossa asia voidaan todeta.

Lisäksi jos ap on juuri saanut lasireseptin, niin on hyvin oletettavaa, että siinä yhteydessä mahdolliset muutokset silmien terveydessä olisi havaittu.

Nykyään useimmat optikot mittaa silmänpaineen, joten jos se on ok niin kiirettä ei ole.

Silmämuna harvemmin pitenee eli tulee miinusta vanhemmiten, voi olka että lihakset ja linssi ovat vanhemmiten laiskistuneet.

Jos näkökentässä ei salamoi/leiju tummia pisteitä tai jos ei näe kaksoiskuvia, voi mennä silmälääkärille kun ehtii. Jos edellämainittuja oireita heti lääkäriin, niin voi tehdä jotain.

Diabetes voi oireilla silmissä, se kannattaa tarkistuttaa.

Vierailija
18/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikissa silmään liittyvissä tapaturmissa ja yllättävissä oireissa kannattaa hakeutua oitis silmälääkärin vastaanotolle. Tällaisia ovat esimerkiksi näkökyvyn yhtäkkinen ja nopea heikkeneminen, valonarkuus, valonvälähdykset, mustat pisteet, yllättäen ilmaantuvan muutokset näkemisessä, kaksoiskuvat tai selkeät puutokset näkökentässä. Kaikki epäilyt silmäsairauksista diagnosoi silmälääkäri."

Tuo optikkoliikkeen sivulta. Eli sinne silmälääkäriin, mutta miten?

Vierailija
19/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasiresepti ei ole uusi. Hyvänen aika, ei kai minun tarvitsi päästä tutkimukseen, jos silmäni olisivat vasta tutkittu. 

Silmälääkäriin ei saa passitusta terveyskeskuksesta, ainoastaan silmäklinkalle. Silmälääkäriin pitää itse hakeutua yksityisesti. Sehän tässä juuri onkin ongelmana. 

No voithan sinä yrittää sinne silmäpoliklinikallekin päästä. Mutta sitä suuremmalla syyllä, jos silmälasiresepti on vanha (näkö pitäisi muutenkin tarkastuttaa parin vuoden välein), niin oikeampi osoite olisi silmälääkäri. Äkilliseksi näön heikkenemiseksi luokitellaan minuuteissa, tunneissa tai päivän-parin sisään tapahtunut heikkeneminen. Ensisijaisesti pitäisi aina tarkastaa se näkö.

Vierailija
20/41 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikä oli?

Voi olla että tarvitsetkin vähemmän miinusta mutta enemmän hajataittoa.

Vanhemmiten miinus lasit voi vähentyä kun linssi "kovettuu" eli kun muut saa lähinäkölasit niin miinuslasisella tuleekin vähemmän miinusta kunnes tarviikin monitehot.

Itsellä -5 ja -4,5 sekä hajataittoa, en itse osaa sanoa mikä on hajataiton osuus huonossa näkökyvyssä. Edelleenkään en tarvitse lukulaseja vaikka kohta 45.

Sen kuin otan lasit pois jos tarvitsen tarkkaa näkemistä esim parsimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä