Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on toisella luokalla ja vieläkään ei kokeista ilmoiteta!

Vierailija
18.11.2013 |

Lapsi saa kirjallisen arvostelun lukukauden päätteeksi ja sen lisäksi opettaja pitää vanhempainvartin. Yhtään kertaa en ole nähnyt koepaperia, joka olisi pisteytetty. Näin joitain papereita vanhempainvartissa, mutta niissä luki vain että "Hyvä". Kokeisiin ei tarvitse valmistautua.

Opettaja käyttää Wilmaakin vain vähän. Kasvotusten joskus jutellaan, mutta jos en olisi itse aktiivinen, en saisi kuulla lapsen koulunkäynnistä juuri mitään. Lapsi on onneksi etevä, mutta tasoeroa voi syntyä jonkun verran, kun toiset opettajat ehkä panostavat enemmän opetukseensakin? Lapsesta ope on ok.

Ihanko tavallista koulunkäyntiäkö vai onko opettajamme erityisen laiska?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär on tokaluokalla ja kyllä minä olen allekirjoittanut useampia äidinkielen ja matematiikan kokeita. 

Vierailija
2/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole allekirjoittanut vielä yhtään koetta. Kokeita ei anneta kotiin edes näytille. Ihan tavallinen peruskoulu kyseessä silti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö haluat ehdoin tahdoin, että lasta stressataan alakoulusta alkaen kokeilla ja vertaillaan toisiin oppilaisiin. On hienoa, että heillä on opettaja, joka on luonut lempeän alun koulunkäynille. Kyllä niitä kokeita ehtii tulla vielä tuskastumiseksi asti.

Sanot että lapsesi on etevä. Mitä tarkoitat sanalla? Haluatko kenties kokeita siksi, että sinä voisit pröystäillä sillä, että lapsesi saa parhaita arvosanoja. "Hyvä" ei sinulle riitä, niinkö?

Sanot, että juttelet toisinaan opettajan kanssa. Muuten et muka tietäsi juuri lainkaan, mitä koulussa tapahtuu. Miten tarkkaan sinun pitäisi tietää koulupäivän sujuminen? Eikö lapsesi kerro mtään? Sinun mielestäsi opettaja ei myöskään käytä riittävästi Wilmaa. Mitä hänen sinne pitäisi kirjoitella. Hän ei halunne kirjoittaa mitään tyhjää löpinää, vaan vain asiaa. Jos lapsesi on tyytyväinen opettajaan, niin sinunkin kannattaa olla. Älä vaadi lapselta äläkä opettajaltakaan jatkuvaa manifestaatiota lapsen erinomaisuudesta. Ei se sinun kilpeäsi kirkasta.

Vierailija
4/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen etevyydellä tarkoitan, että hänellä on hyvä muisti. Hän oppii helposti.

Wilmaan voisi kirjoitaa aina kun luokalla on jotain poikkeavaa menoa. Lapsi stressaa niistä, joten olisi helpompaa katsoa Wilmasta; aina ei saa edes paperilapua, josta voisi tarkistaa. Liikuntatunneille lapsi kantaa turhaan mukana välineitä. Voisi laittaa viestiä Wilmaan, että huomenna sisäpelitossut jne. Opettaja ei ilmeisesti ole opetellut muuta Wilman käyttöä kuin, että osaa vastata viestiin, jos sellaisen laitamme. Itse ei koskaan viestitä Wilman kautta.

ap

Vierailija
5/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kolmannella luokalla ilmoitetaan kokeista. Pientä lasta ei haluta stressata. Eivät ole vielä valmiita opiskelemaan etukäteen. Tosin kokeet ollaan aina allekirjoitettu ja saatu nähtäväksi. Huomaat kyllä vuoden päästä koko se kokeisiin luku on hankalaa vielä 9v. Lapsillekkin.

Vierailija
6/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sisäliikunta-aika ja ei olla enää ulkona. Ei joka viikko erikseen ilmoiteta. Mukaan laitat pyyhkeen, pelikengät ja T-paidan. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
7/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on. Se olisi hyvä oppia lapsenkin. Koulussa ei enää kuljeta käsi kädessä sen lapsen kanssa vaan luodaan raamit lukuvuoden alussa opintosuunnitelman mukaan, eikä jokaisesta asiasta enää erikseen ilmoiteta huoltajalle vaan lapsen pitää olla itse tarkkaavainen oppitunneilla.

Mitä tulee wilmaan. Se taitaa olla luotu vain helpottamaan poissoolojen ilmoittamista. Kaikki muu onkin sitten vain lisäpalvelua opettajilta.

Vierailija
8/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiden tarkoitus ensimmäisillä luokilla taitaa olla lähinnä siinä, että opettaja pysyy kärryillä lasten osaamisen tasosta. Tiesitkö, ap, että Ruotsissa ei taida koko peruskouluaikana olla numeerista arviointia? Ihan hyvin ne onnistuvat sielläkin kansalaisensa kouluttamaan. Huoli pois ja luota opettajaan.

Vierailija
9/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kakkosen alusta tulee matikan ja äikän "kokeet" kotiin näytille ja niihin laitetaan vanhemman nimi. Kokeista ei ilmoiteta etukäteen. Tämä musta oikein hyvä systeemi. 

Liikuntatunneista tulee selkeä tuntisuunnitelma aina useaksi viikoksi. Syyskauden alusta syyslomaan ja syysloman jälkeen jouluun saakka. Keväällä samalla tavalla. Tämäkin hyvä! Jos tulee muutoksia, niistä opet infoaa Wilmassa. Wilma ensisijainen viestintäkeino, paperilaput toissijainen. 

Sinuna minä ottaisin opeen yhteyttä ja perustellen kertoisin mitä ja miten toivoisin opettajan viestittävän oppilaaseen liittyvistä asioista. Yhteispeliähän tämä on ja yhteistyö kaiken a ja o. 

Vierailija
10/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan tokaluokkailainen itse kertoo, missä koulussa mennään. Läksyt tehdään yhdessä jne. pysyn kyllä hyvin kärryillä, että lapseni on oppinut sen mitä pitääkin, eikä siihen opettajaa tarvita sanomaan, että lapseni osaa laskea mitä on yksi plus yksi.

Lukukausi infossa oli ihan määritelty mitkä on tavoitteet, mitä liikuntaan on milloinkin ja miten oppimista mitataan jne.

Vierailija
11/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan tokaluokkalaisen ope ilmoita kokeista etukäteen, eikä minusta tarvitsekaan. Minä lähden siitä, että asia opitaan läksyjä tehdessä niin hyvin, ettei kokeisiin tarvitse lukea. Edes nelosluokkalaiseni ei lue kokeisiin vaikka ne ovatkin tiedossa etukäteen, ja arvosanat ovat silti hyviä. Jos asiaa ei opi ennen kuin ilmoitetaan että ensi viikolla on kokeet, niin ei sitä opi viime tipassa lukemallakaan.

Vierailija
12/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmoitetaan kokeista ja ilmoittettiin jo ekalla. Ja ennen matikan koetta pidetään monta harjoituskoetta... Nyt on menossa kertotaulutestit ja niin kauan pitää tehdä testejä että saa kaikki oikein tietyssä ajassa.... Paljon näköjään vaihtelee käytännöt eri opettajilla.

Vierailija
13/13 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 13:21"]

Nyt on sisäliikunta-aika ja ei olla enää ulkona. Ei joka viikko erikseen ilmoiteta. Mukaan laitat pyyhkeen, pelikengät ja T-paidan. Niin yksinkertaista se on.

[/quote]

PAITSI että juuri tänä aamuna sain wilma-viestin, että pojan luokalla on tällä viikolla ulkoliikuntaa, asutaan Espoossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä