Mummu ei kertonut että vauva satutti itsensä
Että suututtaa!!! Hain lapseni mummulasta yö hoidosta (7v ja 4kk), kyselin menikö kaikki hyvin ja kuulemma kaikki oli mennyt hyvin. Kotimatkalla esikoinen rupesi sitten puhumaan että sisko tippui sitteristä ja oli lyönyt päänsä lattiaan. Soitin mummulle ja kysyin asiasta johon mummu totesi että ei hän tiennyt että tyttö osaa vetää itsensä jo istumaan eikä kuulemma ollut mikään kummoinen juttu. Esikoinen kuitenkin kertoi että sisko kyllä rupesi itkemään sen jälkeen ja kotona katsoimme että vauvalla otsassa on selkeästi kuhmu. Vauva oli koko päivän hirveän itkuinen, varmaankin ihan erilaisesta päivästä ja yöstä johtuen mutta en voi olla miettimättä ettei kyse olisi mistään vakavammasta :(.
Onko muille käynyt vastaavaa ja miten olette asian hoitaneet?
Meillä kun mummun kanssa juttelee niin oli asia mikä hyvänsä niin hän on aina oikeassa, varsinkin lapsiin liittyvissä asioissa. Tällä hetkellä tuntuu siltä että en laske lapsiani hänelle hoitoon moneen vuoteen!!
Kommentit (38)
Meillä on käynyt samoin, tosin poika oli jo melkein vuoden ikäinen. Mummolassa muutaman tunnin hoidon jälkeen pojalla oli vekki otsassa, kun palasin. Kysyin mistä haava oli tullut, eikä mummo ollut tietävinäänkään. Haava oli sen verran iso että siitä oli varmasti seurannut sekä verta että itkua, eli ei olisi voinut jäädä huomaamatta. Tiedän hyvin, että varsinkin jo liikkuville vauvoille (ei kylläkään nelikuisille!) sattuu ja tapahtuu, mutta pointti onkin (kuten luullakseni ap:llakin) se, että mummo ei suostu kertomaan mitä on tapahtunut ja vähättelee aihetta. Sellainen ei herätä luottamusta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 22:43"]
4-kuinen vetää itsensä istumaan? Ihmelapsi.
[/quote]
Ei itseasiassa niin kauheen ihmeellinen juttu oo. Mun esikoinen veti kans itse itseään istumaan ennen kuin oli 6 kk ikäinen, oli hyvin jäntevä vauva muutenkin. Kuopus taas olla möllötti vaikka mitenkä pitkään selällään, ilman kiirettä mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:41"]
Itselläni oli iäkkäät vanhemmat, joten oman lapsen syntymän jälkeen ei olisi tullut pieneen mieleenkään odottaa siltä suunnalta lastenhoitoapua. Jos on nuorekas isoäiti, siis vielä työikäinen viis- tai kuuskymppinen, niin menettelee. Mutta ei kukaan sellainen, jota kutsutaan "mummuksi". Se on väärin sekä mummua että lasta kohtaan. Vähän sama juttu, jos hoidattaisi vauvaa lapsella.
[/quote]
Mummu on kyllä ihan normaali isoäidistä käytettävä sana tietyillä murrealueilla. Ainakin minun äitini oli heti alusta lähtien mummu lapsenlapsilleen, vaikka ensimmäisen sellaisen saikin 49-vuotiaana.
Sitä paitsi eivätköhän ne mummut ja mummit ja mammat tiedä ihan itse oman jaksamisensa ja kykeneväisyytensä hoitamaan lapsenlapsiaan. Aika tylyä väkeä täällä, pitäisi ennemmin polttaa itsensä loppuun kuin pyytää apua siltä paljon peräänkuulutetulta tukiverkolta.
12 edelleen...
Jos päivähoitopaikassa, tai missä muualla tahansa ollaan velvollisia kertomaan kuhmuja tai mustelmia aiheuttaneista muksahduksista, niin miksi mummola olisi tästä vapautettu? Olisi aika ikävää saada soitto kotiin illalla, "miksi lapsella on tällaisia jälkiä"? Edelleenkin se AVOIMUUS toimii, puolin ja toisin. Sori virheet.
Niinkuin jo kirjoitinkin että normaaleja asioitahan tuollaiset muksahtelut yms. ovat mutta paha mieli siitä tulee kun asioista ei puhuta tai oteta huomioon että haluaisin lapsen äitinä asioita tehtävän tietyllä tavalla. Esikoiselta kysyin automatkalla oliko hänellä itsellään ollut hauskaa ja mitä kaikkea olivat tehneet, en siis udellut mitä mummu oli vauvalle kenties tehnyt! Onneksi ei vauvalle käynyt pahemmin.
Mummu on enemmän kuin hieno äiti ollut omille lapsilleen ja on sitä edelleen. Monesti olen neuvoja kysellyt jos jokin asia on askarruttanut, varsinkin kun sain ensimmäisen lapseni. Sitä en vaan voi hyväksyä kenenkään hoitajan kohdalla että asioista ei puhuta ja tehdään juttuja joista olen pyytänyt ettei tehtäisi!
Mutta näin tässä huomataan miten olemme erilaisia mielipiteinemme ja kasvatus tapoinemme. Minua nyt vaan tämä asia harmittaa ja piste!
-ap-
Jospa nyt vain unohti. Sellaista sattuu. Tietääpähän mummukin tulevaisuudessa ettei auta, jos sattuukin uusi unohdus kertoa pienestä muksahduksesta.
Tai no, eihän sinun enää pitänyt viedä sinne lapsia joten niin taitaakin olla helpotus myös mummulle.
Mikä ihme on et 4 kk vetää itsensä istumaan?? Vauvat on erilaisia. Meillä keskimmäinen istui tuetta 5 kk iässä. Ja kolmas kovaa vauhtia perässä. Just tuli 5 kk täyteen ja pian pysyy istumassa. Jalkoihin varaa myös täysin jos seisoo sylissä. Esikoinen käveli tukea vasten 7 kk iässä. 10 kk meni jo kovaa ilman tukea.
Jos ei halunnut kertoa juuri sen vuoksi, että pelkäsi reaktiotasi, kun tietää että olet väsynyt muutenkin. Voimia jokatapauksessa sinulle ja perheellesi!
Ap hei, ota nyt ja vedä hiukan happea. Sä olet nyt todella epäreilu ja käyttäydyt kuin uhmäikäinen. Sä kanavoit nyt jotain muuta juuri tuohon harmistumiseen joka vaikuttaa järjettömän pieneltä syyltä rikokseen verrattuna.
sinä unohdit kertoa,että vauva vetää itsensä istumaan ja mummo unohti kertoa muksahduksesta,todennäköisesti ei ollut kummoinen muksahdus ja lapset itkee lähes aina vaikka ei kävisi kuinkaan--säikähdyksestä siis.
Missä kohtaa lukee että on unohtunut kertoa istumisesta??? Pitäisikö kirjoitus LUKEA ennen kommentointia??
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 08:41"]
Itselläni oli iäkkäät vanhemmat, joten oman lapsen syntymän jälkeen ei olisi tullut pieneen mieleenkään odottaa siltä suunnalta lastenhoitoapua. Jos on nuorekas isoäiti, siis vielä työikäinen viis- tai kuuskymppinen, niin menettelee. Mutta ei kukaan sellainen, jota kutsutaan "mummuksi". Se on väärin sekä mummua että lasta kohtaan. Vähän sama juttu, jos hoidattaisi vauvaa lapsella.
[/quote]
Mummu on kyllä ihan normaali isoäidistä käytettävä sana tietyillä murrealueilla. Ainakin minun äitini oli heti alusta lähtien mummu lapsenlapsilleen, vaikka ensimmäisen sellaisen saikin 49-vuotiaana.
Sitä paitsi eivätköhän ne mummut ja mummit ja mammat tiedä ihan itse oman jaksamisensa ja kykeneväisyytensä hoitamaan lapsenlapsiaan. Aika tylyä väkeä täällä, pitäisi ennemmin polttaa itsensä loppuun kuin pyytää apua siltä paljon peräänkuulutetulta tukiverkolta.
[/quote]
Kirjoituksen pointti meni siis ohi kovaa ja korkealta. Ihan yks lysti, kutsuuko isoäitiä mummuksi, mammaksi, mummiksi , famuksi tai joksikin muuksi. Itse miellän mummu-ihmisen yli eläkeikäiseksi. Eli ei pieniä lapsia hoitoon vanhuksille. Se oli pointti.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 22:38"]
Hysteeriseksi en ajatellutkaan ryhtyä ja tiedän että vahinkoja sattuu, tottakai. Asia mikä tässä suututti oli juuri se ettei hän voinut kertoa asiasta vaan kuulin siitä esikoiselta. Jos tippuminen ei ollut kummoinen juttu miksi sitä ei sitten olisi voinut kertoa? Juuh, meillä menee nyt harkintaan myös että voiko lapset enää mennä ilman vanhempia kyläilemään :(
[/quote] No minä en ainakaan muista kaikkia lasten päivän mittaan sattuneita kopsahduksia joten minusta tulee tuollainen hirviömummo. Tai sitten soitan vanhemmille joka kerta hysteerisenä ja vaadin heitä hakemaan lapsen pois. Heti. Eiköhän siinä vaiheessa se bilettämässä oleva äitikin suhtaudu asiaan normaalisti.
No en mä ikinä 4 kk vanhaa kenenkään mummon hoitoon jättänytkään. Vasta sellaisen joka osasi itse puhua ja liikkua. Turha syytellä jos itse vapaaehtoisesti jätit. Toki olisi voinut sinulle kertoa mit sattui
Taas rouvat rakoilee ihan epäoleellisesta. 4kkon ihan okei jättää YHDEKSI yöksi hoitoon..puuuh....taas jotain hormonihirviö-viherhihhuli-kestovaippa-imetän kouluun asti hörhelöitä.
Jos se muksu on ollut lattialla sitterissä ei sillä mikään hätä ole, pieni muksaus vaan. Todennäköisesti punnertanut ja kiepsahtanut, siksi sitterissä on se mahdollisuus kytkeä kiinni.
Voit jättää toistekin sano vaan että käyttää valjaita. Ei minunkaan anoppi kertonut pikkuvahingoista kun ei niistä ihmeempää syntynyt.
Ymmärrän hyvin ap:ta, koska minulla on saman ikäinen vauva. Kyse on enemmänkin siitä, että menee luottamus mummoon, jos tämä ei kerro tuollaisesta asiasta. Vauva on kuitenkin sen verran kovaa tömähtänyt, että tullut kuhmu. Tulevaisuutta ajatellen jää kaihertamaan miten paha juttu pitää käydä, että siitä mainitaan rehellisesti ja reippaasti. Vahinkoja sattuu, mutta kyllä mä haluaisin tietää, jos mun vauva on lyönyt päänsä, jotta osaisin tarkkailla häntä mahdollisen aivotärähdyksen varalta.
En tosin kyllä noin pientä jättäisi hoitoon kovin vanhalle mummolle. Oma äitini on alle 60v. ja hänelle uskallan jättää vauvan pariksi tunniksi, yön yli en vielä. Anopilleni en jättäisi edes minuutiksi, koska ei ole esim. kertaakaan "muistanut" tukea vauvan päätä. Asiasta ei voi huomauttaa, koska anoppi pahoittaa mielensä :-/ Meidän vauva menee sinne yksin kyläilemään joskus sitten kun tarpeeksi omatoiminen (ei siis vielä vuosiin).
Nro 33, voit mieltää asiat päässäs ihan niinkun itse haluat muta älä tuputa sitä ainoana totuutena ja oikeana asiana kaikille
No eihän tuo oikeasti edes ole kummoinen juttu.
Joku roti nyt taas vouhottamiseenkin.