Kirjoitus ei luista!
Muita joko työkseen taikka huvikseen kirjoittavia? Mitä te teette silloin, kun mistään ei tunnu tulevan mitään, ja kirjoitus ei vaan yksinkertaisesti luista, mutta jotakin pitäisi silti saada aikaiseksi?
Olen luonnostellut ja suunnitellut ja koettanut lähestyä asiaa järjestelmällisesti. Olen koettanut " vaan kirjoittaa" välittämättä alkuperäisistä suunnitelmista, jonkin sortin vapaalla assosiaatiolla, toivoen, että sitä kautta syntyisi jotakin muutakin kuin sontaa. Olen sulkenut monet kerrat päättäväisesti kaikki häiriötekijät ja vaan tuijotellut tuskissani Wordia. Olen tehnyt pitkiä kävelyitä muka mieltäni selveyttääkseni. Ja päiväkausiin en ole saanut aikaa mitään. Huoh.
Kommentit (5)
Nyt ei tunnu tulevan mitään sitten millään.
Pitänee vaan tosiaan tehdä jotain muuta vähän aikaa. Ei vaan tekisi mieli jäädä jälkeen omista aikatauluista.
Siis jos olet jo tehnyt muistiinpanoja ja suunnitelmia, niin materiaali pitäisi olla tuttua? Joten ideat muhivat siellä aivoissa sikinsokin, mutta eivät tahdo tulla kauniisti paperille... tuttua on :).
Sinun on vain alettava nakertamaan jostain kulmasta päästäksesi asian ytimeen. Aloita vaikka kirjoittamalla muistiinpanojasi kokonaisiksi lauseiksi, tai mieti mihin aihekokonaisuuksiin voisit järjestää materiaalin, kirjoita ne post-it lapuille ja pistä ne seinälle. Siten voit pistää niitä eri järjestyksiin, ja se voi avata jonkin väylän, ja voit kirjoittaa jotain. Tai ota värikynät esiin, ja piirrä kuvitettu suunnitelma, a mind map.
Jos olet istunut koneen ääressä tuskaillen pitkäänkin, ja jos ei kävelylenkit auta, tee jotain aivotonta ja rytmikästä, niinkuin lattian pesu tai silitys. Tee askare huolellisesti ja taita ne paidat kauniisti. Kun keskityt johonkin mikä ei vaadi oikealta aivonpuoliskolta toimintaa (analyyttistä, järjestelmällistä), vaan on jotain visuaalista, rytmistä tai taiteellista, ideat alkavat taas tulemaan. Tai piirrä jotain. Mene mustikkaan :). Ja älä ajattele kirjoituksesi aihetta, vaan anna mielesi vaellella. Unelmoi. Kuulostaa ajan tuhlaamiselta, mutta se toimii oikeasti, jos annat sille mahdollisuuden.
Toinen keino on pitää pikkuvihkosta aina mukana taskussa tai laukussa. Kirjoita siihen mitä vaan. Kun ajattelet jotain kiinnostavaa, vaikka se ei olisi mitenkään liittynyt jumittuneeseen aiheeseen, kirjoita siitä vihkoon. Näin treenaat aivosi suoltamaan ideoita ulos, jos ymmärrät mitä yritän sanoa... Näitä ideoita on Dorothea Branden kirjassa, ' Becoming a writer' . En tiedä onko suomennettu.
Toivottavasti noista oli jotain apua. :)
Eli jokaisen otsikon alle koitin saada edes pikkuisen tekstiä ja sitten siitä laajentaa. Toisinaan on vaan otettava itseään niskasta kiinni ja kirjoitettava ihan mitä mieleen tulee. Tekstiähän voi muokata sitten myöhemmin. Tiedän kyllä miltä tuntuu, kun tekstiä ei meinaa syntyä millään ja määräaika lähestyy. Silti aina olen esseet yms. kirjoitelmat saanut palautettua ajoissa ja vaaditun mittaisina.
Tsemppiä, kyllä se siitä!
ei siis täysin vapaalla assosiaatiolla vaan " keskeltä suunnitelmaa" . Alku ei välttämättä ole kovin painokelpoista mutta senhän voi deletoida sitten kun tekstiä syntyy.
Toinen on että unohda koko juttu muutamaksi päiväksi ja tee jotain muita töitä. Aina sulla joku toinenkin projekti on.