Mitä shamaani tekee?
Kommentit (11)
Maria Abramovic ainakin sanoo että lapin shamaanit paastoavat ja näkevät selkounia
Paukuttaa noitarumpua ja huutaa nunnukannnukalailailaaii!
Katson sinun sisääsi ja näen kipeän pernan sekä sulamatonta ruokaa.
Riippuu varmaan shamaanista. Tunnen vain yhden - siis tunsin jo paljon ennen kuin ryhtyi shamaanin hommiin - joka on kyllä ihan täysiverinen huijari ja narsisti. Ehkä jollain tasolla itse uskoo olevansa ainutlaatuinen ja yhteyksissä maailmankaikkeuteen, narsku kun on. Korkealle osaa kuitenkin palvelunsa hinnoitella, raha kelpaa ja lahjoituksiakin kerjätään. Olen aina kuvitellut että raha ei ole aitojen shamaanien ensisijainen motivaattori.
Hiilaa tai depsii specistä riippuen
Tarjoaa hengellistä johdatusta. Samaa työtä tekee kuin pappi. Vähän eri uskomuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaa hengellistä johdatusta. Samaa työtä tekee kuin pappi. Vähän eri uskomuksilla.
Hyvä että shamaanin kanssa voi ripittäytyä. Edellisten eläimienkin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan shamaanista. Tunnen vain yhden - siis tunsin jo paljon ennen kuin ryhtyi shamaanin hommiin - joka on kyllä ihan täysiverinen huijari ja narsisti. Ehkä jollain tasolla itse uskoo olevansa ainutlaatuinen ja yhteyksissä maailmankaikkeuteen, narsku kun on. Korkealle osaa kuitenkin palvelunsa hinnoitella, raha kelpaa ja lahjoituksiakin kerjätään. Olen aina kuvitellut että raha ei ole aitojen shamaanien ensisijainen motivaattori.
Nimikirjaimia olisi kiva tietää. Kuka on kuka. Ei taida vaan kukaan uskalla vihjata.
Susanna Aarnio - The Course of a Shamanistic Ritual / Shamanistisen rituaalin kulku