Jari SInkkonen Iltasanomissa
Jari Sinkkonen puhui ylen aamu-tvssä lapsista, leikistä ja agression halinnasta. "Aggressioiden hallinta ja leikki kulkevat käsi kädessä. Jos lapsella on empatiakykyä ja rikas mielikuvitus, hänellä on vähemmän riskejä käyttäytyä aggressiivisesti.
Myös vanhempien rooli on merkittävä. Vanhemman täytyy auttaa ja ohjata lasta hallitsemaan raivoaan. Sinkkonen korostaa, ettei missään tapauksessa tule rangaista, nolata tai nöyryyttää."
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288621361623.html
Minua jäi mietityttämään tuo lapsen auttaminen ja ohjaaminen: esim meidän 4v tyttö saa välillä aivan hillitsemättömiä raivareita näennäisen mitättömästä aiheesta. Miten hänen kiukkuaan saisi ohjattua? Näen ettei se raivo ole esim sitä että on väärät sukat jalassa, mutta silti hän pää punaisena huutaa karjuu potkii ja lyö, koska sukat on väärät.
Miten tällaisessa tilanteessa "oikeaoppisesti" toimitaan? Syliin ei saa eikä voi ottaa, huuto ja rimpuilu yltyy. Puhe ei auta. Usein raivokohtaus kesstää 45 minuuttia, eli se menee ohi ajan kanssa. Sen jälkeen lapi on kuin ei olisi mitään tapahtunut. Jos asiaan koittaa palata, lapsi tuntuu häpeävän. Tuntuu siis väärältä raivarin jälkeen ottaa asiaa esii, koska se olisi vähän kuin nolaamista.
Kommentit (3)
Mulla on kokemusta siitä, että esikoinen oli syntymästään rimpuileva, eikä leikkinyt. Kuopus taas on ihan toisenlainen ollut aina. Molemmat jo isoja, joten aika pitkän kaaren olen heidän elämäänsä seurannut. Samanlailla kasvatettuja ja rakastettuja. Harmi vaan, etteivät lapset ole koiria, jotka voi kouluttaa mieleisekseen tai varsinkaan yhteiskunnan normeihin sopeutuviksi.
Hanki Raisa Cacciatoren Aggression portaat ja Kiukkukirja, niissä kerrotaan aggression säätelystä. Aiheesta googlettamallakin löytyy asiaa (esim. hakusanoilla itsesäätelytaitojen tukeminen, tunnetaidot jne.)
vedä korville tuollaista kuritonta kakaraa.