Äidinkielen taitajat! Mitä eroa on käydä "kaupassa" tai "kaupoilla"?
Miksi aina kun sanon käyneeni kaupoilla, tulee kysymyksenä automaattisesti että mitä vaatteita ostin? Vaikka olisin käynyt ihan vaan esimerkiksi ruokakaupassa ja Tokmannissa piipahtanut
Kommentit (42)
Kyllä kummastakin asia selviää.
Jos haluaa pilkkua n----a. kuten eräät edelliset, niin siitä vaan.
M57 Stadista kirjoitti:
Landepellet on kaupoilla, stadilaiset on kaupassa.
Siinä se simppeli ero.
Itse en oo stadista mutta en ikinä sanois kaupoilla, yäk. Kuulostaa maalaisjuntilta.
Armiirahellone kirjoitti:
Kaupassa kävin.Kaupoilla kävin esim.myymässä jotain.Ei eroo ellei noin.Kävin kaupoilla sama kuin kävin kaupassa,ymmärrettävää tekstiä.
Toisin kuin omasi.
Vierailija kirjoitti:
"Tokmannissa"
-Itse käyn Tokmannilla.
Jep, tämä on oikea muoto.
Kaupoilla voi käydä vaikka vain ostarin pihassa kääntymässä. Tai ostarin takapihalla pikku kaupoilla. Kaupassa käydään kaupan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
"Tokmannissa"
-Itse käyn Tokmannilla.
Käytkö myös Prismalla, Citymarketilla, Minimanilla, Puuilolla, Lidlillä, Motonetillä, Verkkokauppapistecomilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tokmannissa"
-Itse käyn Tokmannilla.
Jep, tämä on oikea muoto.
Ulkopaikallissijoja käytetään lähinnä sukunimi-nimisten kauppojen yhteydessä: Stockmannilla, Kärkkäisellä, Keskisellä jne.
Jos lähden kotoa, niin lähden Tokmannille, mutta jos seison vieressä niin sanon miehelle: ”pistäydyin vielä Tokmannissa”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin käydä kirkossa tai kirkolla.
kirkossa----kirkoissa
Eipä kun kirkossa - kirkoilla.
Kävin kirkossa -Kävin monessa kirkossa.`?
Olen kuullut muistaakseni kerran elämässäni tuon sanonnan, että käydään kaupoilla. Yleensä kaikki ovat puhuneet kaupassa/kaupoissa käymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Sori meni täysi ohi.
Kirkossa = käydä jumalanpalveluksessa tai muussa toimituksessa tai kirkon sisällä
Kirkolla = kirkonkylän keskustassa.
Esim osa vitsailee: isolla kirkolla = Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanon käyväni kirkossa, tarkoitan että käyn jumalanpalveluksessa.
Jos sanon käyväni kirkolla, tarkoitan että käyn kirkonkylässä.
Kaupassa kävin.Kaupoilla kävin esim.myymässä jotain.Ei eroo ellei noin.Kävin kaupoilla sama kuin kävin kaupassa,ymmärrettävää tekstiä.