Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alakoulun ope! Saatko itse päättää opettamasi aineet?

Vierailija
15.11.2013 |

Kuka koulussa päättää, mitä aineita kukin opettaa alakoulussa? Meillä oli lapsena alakoulussa niin, että tietty ope opetti äikän, tietty liikunnan, tietty uskonnon, tietty kuviksen ja musiikin ja tietty käsityön. Ja sitten oli erikseen enkunope. Oma ope opetti bilsan, mantsan, hissan, ympäristöopin, matikan.

Jos haluaa opettaa kaikki aineet omalle luokalle (3.-6lk), niin saako niin tehdä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on ap:lle kynnyskysymys, niin kannattaa työnhakutilanteessa kysyä rehtorilta, millainen käytäntö kyseisessä koulussa on yleensä ollut.

Vierailija
22/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:36"]

Jos tämä on ap:lle kynnyskysymys, niin kannattaa työnhakutilanteessa kysyä rehtorilta, millainen käytäntö kyseisessä koulussa on yleensä ollut.

[/quote]

Hyvä vinkki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä toimii muuan alakoulu, joka profiloi itseään "kyläkouluna". Siellä on sen verran itsepäisiä opettajia, että eivät opeta aineita, joita eivät halua. Eli ei tykkää äikästä, ei opeta. Ei tykkää liikasta, tehdään vain retkiä! Todella hienoa ja nykyaikaista. Opetussuunnitelmasta viis.

Vierailija
24/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin saa itse kaikkea päättää, toki esimies yleensä kuuntelee toiveita. Luokanopettajan työssä tarvitaan äärettömästi joustavuutta, joten omista toiveista on pakko pystyä tinkimään oppilaiden ja koulun parhaan hyväksi. 

T: luokanope

Vierailija
25/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 16:18"]

Harvemmin saa itse kaikkea päättää, toki esimies yleensä kuuntelee toiveita. Luokanopettajan työssä tarvitaan äärettömästi joustavuutta, joten omista toiveista on pakko pystyä tinkimään oppilaiden ja koulun parhaan hyväksi. 

T: luokanope

[/quote]

Ok, näin se varmaan menee... Jos mun pitäisi hakeutua johonkin kyläkouluun sitten, niitä vaan vähemmän on...

Kerran olen käynyt tässä 1,5 tunnin ajomatkan päässä koulussa, jossa oli vaan yksi ope ja yksi luokka ja ope opetti kaikkia 3.-6.lk. Ykköskakkoset kävi koulua jossain muualla. Hm... En tiedä oisko sekään kivaa olla ainoa ope koko koulussa... Sais kyllä tehdä just niinkuin itse tykkää!

Vierailija
26/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:25"]

Enkunope oli myös kiertävä. Vaikka mulla onkin enkun pätevyys, niin saisi tällainen ope ne enkun tunnit pitää toki, jos muuten hänelle jäisi tunnit vajaaksi. Voisinhan siitä huolimatta integroida enkkua muihin aineisiin pikkuisen.

[/quote]

:D Sinähän olet jalo kun ihan antaisit enkun tunnit jollekin toiselle. Yritä ensin päästä opiskelemaan, saada opinnot tehtyä ja hanki työpaikka, siellä voit sitten yrittää sumplia tunteja haluamasi mukaan. Voi olla, että onnistut, voi olla, että et.

Vierailija
27/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:25"]

Enkunope oli myös kiertävä. Vaikka mulla onkin enkun pätevyys, niin saisi tällainen ope ne enkun tunnit pitää toki, jos muuten hänelle jäisi tunnit vajaaksi. Voisinhan siitä huolimatta integroida enkkua muihin aineisiin pikkuisen.

[/quote]

:D Sinähän olet jalo kun ihan antaisit enkun tunnit jollekin toiselle. Yritä ensin päästä opiskelemaan, saada opinnot tehtyä ja hanki työpaikka, siellä voit sitten yrittää sumplia tunteja haluamasi mukaan. Voi olla, että onnistut, voi olla, että et.

[/quote]

Äh. No ymmärrä sit tahallasi väärin.

Vierailija
28/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kiinnostaa, mikä koulutus ap:llä on. Hän osaa opettaa kaikkea, mutta ei tiedä, että luokanopettaja on nimenomaan luokanopettaja, eli hänellä on valmiudet opettaa kaikkia aineita vuosiluokilla 1-6. Aineenopettaja on puolestaan se, joka on erikoistunut omaan juttuunsa, vaikka fy-ke-ma. He toimivat yleensä yläkouluissa ja lukioissa. Toki hyvin isoissa alakouluissakin tunteja jaetaan opettajien kesken. Olen itse tällä hetkellä luokanopettajana ja vedän yhdistelmäluokkaa 1-2. Opetan kaikki aineet itse. Olen erikoistunut alkuopetukseen, musiikkiin ja käsityöhön. Opetan lisäksi tyttöjen liikunnan ja tekstiilityön luokille 3-6.

Vierailija
29/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukujärjestyksessä on usein otettava tilojen ja opettajien aikataulujen lisäksi esimerkiksi eri uskontojen oppitunnit ja eri äidinkielten oppitunnit. Lisäksi monessa koulussa palkitetaan erityisopettajan tuntien kanssa yhteen matematiikka ja äidinkieli ja s2-opettaja on mukana äidinkielen palkissa. Tämä ei toki ole totta kaikissa kouluissa (itse olen s2-opettaja, joten olen luonnollisesti töissä tämänlaisissa kouluissa).

Opetustuntien määräkin on toki realiteetti. Yksi opettaja ei voi tehdä loputtomasti tunteja opetusvelvollisuuden päälle.

Vierailija
30/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rehtorille pillua, niin saat itse päättää mitä aineita opetat. (Näin yksi kollega on kuulemma toiminut täällä meillä).

Vierailija
31/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:01"]

Nyt kyllä kiinnostaa, mikä koulutus ap:llä on. Hän osaa opettaa kaikkea, mutta ei tiedä, että luokanopettaja on nimenomaan luokanopettaja, eli hänellä on valmiudet opettaa kaikkia aineita vuosiluokilla 1-6. Aineenopettaja on puolestaan se, joka on erikoistunut omaan juttuunsa, vaikka fy-ke-ma. He toimivat yleensä yläkouluissa ja lukioissa. Toki hyvin isoissa alakouluissakin tunteja jaetaan opettajien kesken. Olen itse tällä hetkellä luokanopettajana ja vedän yhdistelmäluokkaa 1-2. Opetan kaikki aineet itse. Olen erikoistunut alkuopetukseen, musiikkiin ja käsityöhön. Opetan lisäksi tyttöjen liikunnan ja tekstiilityön luokille 3-6.

[/quote]

Kyllä mä tiedän tämän. Olen aineenopettaja. En luokanopettaja. Luokanopettajaksi haluaisin opiskella. Halusin vaan tietää, mikä noin yleensä on kouluissa käytäntö.

Kivat vaan sullekin, jos olet luonteeltasi noin hyökkäävä, vaikka olet ope.

Vierailija
32/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti nämä taito- ja taideaineet jaetaan niihin erikoistuneille tai muuten vaan niitä opettamaan tottuneille. Mutta íhan hyvin erikoistumatta voi opettaa musiikkia tai liikuntaa. Itseasiassa se on juuri luokanopen työssä se hyvä-paha, että kaikkea pitää pystyä ja voida opettaa. Riippuu paljon opettajan omasta kiinnostuksesta ja rehtorista ja siitä, kuinka ahneita nuo erikoistuneet on saamaan tunnit itselleen ja kuinka ne jakautuu kokonaisuudessaan.

Itse olen valmistumassa luokanopeksi ilman taito- tai taideaineiden erikoistumisia. Haluaisin kyllä, mutta mun on pakko ottaa paperit ulos ja en ehdi enää lukea erikoistumisopintoja. Olen toista vuotta okl:ssä ja rahat loppuu ihan justiinsa. Ihan minimillä menee tutkinto ja täydentäen vanhalla tutkinnolla, joten käytännössä en ole lukenut kuin monialaiset ja kasvatustieteen syventävät. Harmittaa kyllä ja tiedän, että voi olla haittana työllistymisessä. Yritän kuitenkin ajatella, että pitää vaan saada jalka ovenrakoon ja eiköhän se siitä sitten suttaannu.

Vierailija
33/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa vielä, että ainakin omassa työpaikassani pidetään kovasti arvossa moniammatillista yhtistyötä ja koko ajan pyritään ennemminkin pois sellaisesta yksi opettaja luokkahuoneen oven takana piilossa katseilta -mallista. Luokanopettajilla ja englannin opettajalla on esimerkiksi samanaikaisopetusta.

Vierailija
34/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo kouluttautunut alalle? Luokanopena tiedän, että välillä helpottaa, kun voi sälyttää joitain aineita toisille opettajille. Erityispedagogiikka(joku mainitsi) on ihan oma alueensa erityislapsille ja erityistä tukea tarvitseville kouluaineita ja välillä perustaitojakin opettaen, teen itse nykyään erityisopen hommia ja sisältää pääasiassa vain  äidinkieltä ja matematiikkaa. Vahvuusalueet kannattaa ottaa käyttöön, mutta varsinkien ekoina työvuosina ei parane kahmia itselleen liikaa. Open työ on kivaa, mutta kuormittavaa. Luokaopen hommissa ollaan yhä enemmän menossa tiimityöhön eli on paljon samanaikaisopetusta(kaksi opea luokassa) ja suunnitellaan saman luokka-asteen asioita yhdessä. Kannattaa siis olla valmis tekemään yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Yhteistyö vanhempien kanssa on myös ensiarvoisen tärkeää opetettavien aineiden ohella. Tsemppiä työnhakuun/opiskeluun!

Vierailija
35/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:13"]

Oletko jo kouluttautunut alalle? Luokanopena tiedän, että välillä helpottaa, kun voi sälyttää joitain aineita toisille opettajille. Erityispedagogiikka(joku mainitsi) on ihan oma alueensa erityislapsille ja erityistä tukea tarvitseville kouluaineita ja välillä perustaitojakin opettaen, teen itse nykyään erityisopen hommia ja sisältää pääasiassa vain  äidinkieltä ja matematiikkaa. Vahvuusalueet kannattaa ottaa käyttöön, mutta varsinkien ekoina työvuosina ei parane kahmia itselleen liikaa. Open työ on kivaa, mutta kuormittavaa. Luokaopen hommissa ollaan yhä enemmän menossa tiimityöhön eli on paljon samanaikaisopetusta(kaksi opea luokassa) ja suunnitellaan saman luokka-asteen asioita yhdessä. Kannattaa siis olla valmis tekemään yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Yhteistyö vanhempien kanssa on myös ensiarvoisen tärkeää opetettavien aineiden ohella. Tsemppiä työnhakuun/opiskeluun!

[/quote]

Kiitos sinulle ja parille aiemmalle kommentoijalle!

Tiimityö sopii minulle hyvin. Sehän on parempikin, jos on kaksi aikuista luokassa yhtaikaa. Ja mukavampaakin suunnitella juttuja yhdessä, tulee parempia ideoita. Mielnkiintoista kuulla, että tällaista kehitystä on tapahtumassa!

Vierailija
36/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole tyttöjen ja poikien liikuntaa erikseen. Ja aika lailla saa opettaa mitä haluaa. Sadan oppilaan koulu kyseessä.

Vierailija
37/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä riippuu varmaan aika pitkälti koulusta.

Haluaisin luokanopeksi, koska nimenomaan haluaisin pystyä tutustumaan siihen yhteen luokkaan kunnolla. Saisin aamulla jo luoda sen kontaktin ja pystyisi paremmin pitämään kurin, jne koko päivän. Enkunopena alakoulussa on tosi rasittavaa, kun joka tunniksi vaihtuu oppilaat. Joka luokalle on se oma ope luonut omanlaisen toimintakulttuurin, eikä siinä enkunope-raasu paljoa pysty vaikuttamaan, kun on vaan 2 viikkotuntia/luokka. Jos luokka on omalta (lepsummalta) opelta oppinut sen, että luokassa voi kähistä ja hälistä, niin sellaisia ne on usein enkuntunnillakin.

Joka tunti pitää luoda uusi kontakti uusiin oppilaisiin. Se on raskasta.

Päivästä tulisi luontevampi, kun homman voisi ottaa hanskaan jo heti aamulla. Ja opetuksesta pitkäjänteisempää, kun voisi vaikka kaikki oppitunnit toteuttaa vähän samalla teemalla (jos vaikka bilsassa on käärmeistä, niin äikäntunnilla käärmeaiheinen sanelu ja matikkatunnilla öööö lasketaan käärmeitä no jotain).