Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun ope! Saatko itse päättää opettamasi aineet?

Vierailija
15.11.2013 |

Kuka koulussa päättää, mitä aineita kukin opettaa alakoulussa? Meillä oli lapsena alakoulussa niin, että tietty ope opetti äikän, tietty liikunnan, tietty uskonnon, tietty kuviksen ja musiikin ja tietty käsityön. Ja sitten oli erikseen enkunope. Oma ope opetti bilsan, mantsan, hissan, ympäristöopin, matikan.

Jos haluaa opettaa kaikki aineet omalle luokalle (3.-6lk), niin saako niin tehdä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastatkaa nyt joku, millainen käytäntö on!

Vierailija
2/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sitä missään ihan yksinään voi vaan päättää. Mitä jos jokainen päättäisi opettaa pelkkää liikuntaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eih.Siis tietysti olisi lukujärjestys ja kaikki vaadittavat aineet. Mutta siis, että sama opettaja opettaa kaikki tai melkein kaikki aineet omalle luokalleen, kuten ykkös-kakkosten opet.

Vai miten päätetään, kuka opettaa mitäkin?

Olisin kiinnostunut luokanopen työstä. Mutta mua kiinnostaisi integroida eri aineiden opetusta ja pääsääntöisesti opettaa itse sitä omaa luokkaani sitten. Kaikissa aineissa. Myös enkussa (pätevyys olisi).

Onko tämä käytännössä mahdollista?

Vierailija
4/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen aika pitkälle saa ymmärtääkseni päättää. Lapseni on nelosella, oma opettaja opettaa kaikki muut paitsi liikunnan, kuviksen ja musiikin.

Vierailija
5/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:59"]

Eih.Siis tietysti olisi lukujärjestys ja kaikki vaadittavat aineet. Mutta siis, että sama opettaja opettaa kaikki tai melkein kaikki aineet omalle luokalleen, kuten ykkös-kakkosten opet.

Olisin kiinnostunut luokanopen työstä. Mutta mua kiinnostaisi integroida eri aineiden opetusta ja pääsääntöisesti opettaa itse sitä omaa luokkaani sitten. Kaikissa aineissa. Myös enkussa (pätevyys olisi).

[/quote]

Eli haluaisit opettaa sekä tekstiilityön että teknisen työn samoin kuin sekä tyttöjen että poikien liikunnan? Nämä usein ovat lukujärjestyksessä yhtä aikaa, joten vaatisi enemmän sumplimista saada järjestettyä eri aikaan. Noihin kun vaikuttaa myös muiden luokkien vastaavat tunnit (käyttävät samoja tiloja). Varmasti kaikki muut voi ollakin helpommin toteutettavissa, mutta en sitten tiedä, miten tulee tuntimäärien kanssa. Joku paremmin opettajantyöstä tietävä vastannee tuohon.

Vierailija
6/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope on yleensä erikoistunut joihinkin aineisiin esim. liuikka ja enkku. Joten silloin kallistuvat niihin päin. Mutta jokatapauksessa jokainen opettaja voi opettaa kaikkia aineita alakoulussa. Reksin kanssa sovitaan.

Vierailija
7/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella sama opettaja kaikessa, paitsi käsitöissä ja liikunnassa. Lapsi on viidennellä.

Vierailija
8/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikka

Vierailija
9/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mä opettaisin mielelläni myös liikuntaa ja kuvista. Musiikkiakin kyllä opettaisin ja pianoa osaan soittaa, mutta jos koulussa olisi joku oikea musiikkipedagogi, varmaan osaisi antaa siinä tasokkaampaa opetusta kuin minä. Ehkä. Muistelen, että koulussa meidän ala-asteen musiikinopetus oli aika säälittävää. Laulettiin vaan ja helisteltiin triangeleja.

Vierailija
10/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:05"]

[/quote]

Eli haluaisit opettaa sekä tekstiilityön että teknisen työn samoin kuin sekä tyttöjen että poikien liikunnan? Nämä usein ovat lukujärjestyksessä yhtä aikaa, joten vaatisi enemmän sumplimista saada järjestettyä eri aikaan. Noihin kun vaikuttaa myös muiden luokkien vastaavat tunnit (käyttävät samoja tiloja). Varmasti kaikki muut voi ollakin helpommin toteutettavissa, mutta en sitten tiedä, miten tulee tuntimäärien kanssa. Joku paremmin opettajantyöstä tietävä vastannee tuohon.

[/quote]

Kyllä mä nuo käsityöt (myös teknisen) hanskaisin, olen sijaisena opettanutkin. Mutta jos ne on yhtaikaa, sitten ei tietysti onnistu. No hyvä, ne voisin luovuttaa toisille, jos se on käytäntö.

Ai edelleen ne jakaa alakoulussa tytöt ja pojat eri ryhmiin liikunnassa? En ole sijaisena liikuntaa opettanut, joten en ole seurannut.

Vierailija
11/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä tiedän, että yleensä opet on erikoistuneet tiettyihin aineisiin... Mutta kun mua kiehtoisi tuossa luokanopettajuudessa juuri se mahdollisuus eri oppiaineiden integrointiin. Ja sen hyödythän on hyvin havaittu tutkimuksessa.

Haluaisin myös noudattaa pitkälti avointa lukujärjestystä. Jos vaikka maanantaina matikantunnilla huomaa, että joku juttu ei nyt vaan suju, niin ei tarvi odottaa vaikka keskiviikkoon sitä seuraavaa tuntia vaan voi jatkaa asian käsittelyä jo tiistaina ja sitten keskiviikkona matikan sijaan opettaa kuvista.

Vierailija
12/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut erityispedagogiaa? Kaveri on erkkaope ja se opettaa ihan kaikki aineet itse. Oppilaita ei jaeta liikuntatunnin ajaksi tyttöjen ja poikien ryhmiin ja käsitöissä tehdään sekä tekstiili- että teknisen työn juttuja.

Kaveri ei siis ole opettajana ihan tavallisessa koulussa erityisopettajana, vaan vähän "spesifimmässä laitoksessa", mutta tuolla puolella ainakin pääsee opettamaan monia aineita ja soveltamaan tuntisuunnitelmia.

Vierailija
13/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan menee niin, että lähtökohtaisesti opettaja opettaa kaikkea omalle luokalleen. Mutta sitten toivomusten mukaan opettaja voi ehdottaa, että hän voisi jättää esim. liikunnan pois, mutta ottaa tilalle englantia. Tästä alkaa sitten palapeli, jossa sumplitaan koulun kaikkien opettajien osaamiset, tunnit ja halut jollain tavalla yhteen. Yleisimpiä vaihdettavia taitaa olla musiikki, liikunta, käsityöt ja kielet. 

Vierailija
14/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:08"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä mä nuo käsityöt (myös teknisen) hanskaisin, olen sijaisena opettanutkin. Mutta jos ne on yhtaikaa, sitten ei tietysti onnistu. No hyvä, ne voisin luovuttaa toisille, jos se on käytäntö.

Ai edelleen ne jakaa alakoulussa tytöt ja pojat eri ryhmiin liikunnassa? En ole sijaisena liikuntaa opettanut, joten en ole seurannut.

[/quote]

Varmaan käytännössä joutuvat olemaan yhtä aikaa, jos koulussa on 1 käsityöluokka(tila) tekstiilille sekä tekniselle. Siellä kun on monta muutakin luokkaa käyttämässä noita tiloja.

En tiedä itse (en ole opettaja), miksi tyttöjen ja poikien liikunta on erikseen ja onko siihen jotain määräyksiä, mutta omalla lapsellani on tokalla jo ollut liikuntatunnit erikseen tytöille ja pojille. Tokalla oikeastaan ei ollut mitään "virallista" jakoa, sillä sama opettaja ja koulunkäynnin ohjaaja pitivät liikuntatunnit yhdessä, mutta kolmannella tytöille ja pojille tunnit pitävät eri opettajat.

Sitten pitää muistaa myös se puoli, että kun on opettajia, jotka eivät opeta tiettyjä aineita, niin pitää koulussa olla joku opettaja, joka pystyy näitä luokkia opettamaan vaikka sitten siinä tyttöjen liikunnassa. Jos sinä pitäisit kaikki mahdolliset oman luokkasi tunnit, jonkun muun opettajan täytyisi sitten pitää näitä muiden luokkien tunteja. Toivottavasti koulussa on sitten tähän riittävästi opettajia.

Vierailija
15/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:13"]

Oletko ajatellut erityispedagogiaa? Kaveri on erkkaope ja se opettaa ihan kaikki aineet itse. Oppilaita ei jaeta liikuntatunnin ajaksi tyttöjen ja poikien ryhmiin ja käsitöissä tehdään sekä tekstiili- että teknisen työn juttuja.

Kaveri ei siis ole opettajana ihan tavallisessa koulussa erityisopettajana, vaan vähän "spesifimmässä laitoksessa", mutta tuolla puolella ainakin pääsee opettamaan monia aineita ja soveltamaan tuntisuunnitelmia.

[/quote]

Noh, mä olen tehnyt erityisopettajan sijaisuuksia myös. Niiden pohjalta, en hae erityisopettajaksi. Mutta kiitos huomiosta.

Vierailija
16/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:17"]

Hommahan menee niin, että lähtökohtaisesti opettaja opettaa kaikkea omalle luokalleen. Mutta sitten toivomusten mukaan opettaja voi ehdottaa, että hän voisi jättää esim. liikunnan pois, mutta ottaa tilalle englantia. Tästä alkaa sitten palapeli, jossa sumplitaan koulun kaikkien opettajien osaamiset, tunnit ja halut jollain tavalla yhteen. Yleisimpiä vaihdettavia taitaa olla musiikki, liikunta, käsityöt ja kielet. 

[/quote]

Hyvä! Eli kukaan ei ala mäkisemään ainakaan ihan kamalasti, jos sanon, että haluaisin suurimman osan aineista opettaa itse...

Vierailija
17/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:13"]

[/quote]

Noh, mä olen tehnyt erityisopettajan sijaisuuksia myös. Niiden pohjalta, en hae erityisopettajaksi. Mutta kiitos huomiosta.

[/quote]

Ymmärrän hyvin. En itsekään tajua, kuinka kaveri jaksaa sitä työtä vuodesta toiseen. Ajattelin vain heittää ehdotuksen ilmoille. :)

t:12

Vierailija
18/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukohtaisesti yleensä päätetään, rehtorin johdolla. Monet asiat vaikuttaa, esim. koulun koko, opettajien erikoistumisaineet, onko koulu yhtenäiskoulu vai pelkkä alakoulu vai joku muu, opettajien toivomukset, rehtorin näkemykset yms.

Vierailija
19/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Varmaan käytännössä joutuvat olemaan yhtä aikaa, jos koulussa on 1 käsityöluokka(tila) tekstiilille sekä tekniselle. Siellä kun on monta muutakin luokkaa käyttämässä noita tiloja.

En tiedä itse (en ole opettaja), miksi tyttöjen ja poikien liikunta on erikseen ja onko siihen jotain määräyksiä, mutta omalla lapsellani on tokalla jo ollut liikuntatunnit erikseen tytöille ja pojille. Tokalla oikeastaan ei ollut mitään "virallista" jakoa, sillä sama opettaja ja koulunkäynnin ohjaaja pitivät liikuntatunnit yhdessä, mutta kolmannella tytöille ja pojille tunnit pitävät eri opettajat.

Sitten pitää muistaa myös se puoli, että kun on opettajia, jotka eivät opeta tiettyjä aineita, niin pitää koulussa olla joku opettaja, joka pystyy näitä luokkia opettamaan vaikka sitten siinä tyttöjen liikunnassa. Jos sinä pitäisit kaikki mahdolliset oman luokkasi tunnit, jonkun muun opettajan täytyisi sitten pitää näitä muiden luokkien tunteja. Toivottavasti koulussa on sitten tähän riittävästi opettajia.

[/quote]

No, kun muistelen, niin meillä oli alakoulussa käsityönopet erikseen. Ne ei opettaneet mitään muuta, kiersivät koulusta toiseen. Joten en tietysti heidän tunteja veisi.

Samoin oli tietyt opet, jotka opetti kaikki tyttöjen ja kaikki poikien liikkatunnit. eli en nyt heiltäkään väkisin veisi töitä.

Mutta muuten se ihminen, joka opetti meille äikkää, opetti kyllä omalle luokalleen bilsaa ja mantsaa ja matikkaa... Mutta oma opemme ei koskaan opettanut meille äikkää.

Enkunope oli myös kiertävä. Vaikka mulla onkin enkun pätevyys, niin saisi tällainen ope ne enkun tunnit pitää toki, jos muuten hänelle jäisi tunnit vajaaksi. Voisinhan siitä huolimatta integroida enkkua muihin aineisiin pikkuisen.

Vierailija
20/37 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 15:17"]

[/quote]

Hyvä! Eli kukaan ei ala mäkisemään ainakaan ihan kamalasti, jos sanon, että haluaisin suurimman osan aineista opettaa itse...

[/quote] Voi alkaa mäkisemaan (mitä se sitten tarkoittaakaa)mutta sitten keskustellaan ja reksi päättää loppupeleissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi