Mä taidankin ruveta puhumaan myyjille ruotsia,
jos vaikka lisämyynti lakkaisi.
Mut sit olen pulassa jos joku myyjä osaa kieltä paremmin kuin minä :)
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 19:59"]
Heh, joo, voi tulla yllätetyksi, kuten mulle kävi. Puhuin mukamas venäjää ja myyjä alkoi puhua myös. :D
[/quote]Voi ei, miten reagoit? ap
Vein tilanteen nopeasti loppuun, maksoin ostokset ja sanoin venäjäksi kiitos. Sen sentään osaan. ;) :D
Mä puhun aina Helsingissä Stockalla käydessä ruotsia, kuten myös aina kaupoissa vähänkin ruotsinkielisellä alueella. Olen täysin suomenkielinen, mutta olen oppinut ruootsin koulussa ja opiskeluaikana. En puhu sitä siksi, että haluaisin päästä lisämyynnistä vaan siksi, että haluan käyttää ruotsin kieltä. Aina olen saanut vastauksen ruotsiksi, välillä paremmin, välillä huonommin.
Tuo venäjä-homma oli hauska :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:04"]
Mä puhun aina Helsingissä Stockalla käydessä ruotsia, kuten myös aina kaupoissa vähänkin ruotsinkielisellä alueella. Olen täysin suomenkielinen, mutta olen oppinut ruootsin koulussa ja opiskeluaikana. En puhu sitä siksi, että haluaisin päästä lisämyynnistä vaan siksi, että haluan käyttää ruotsin kieltä. Aina olen saanut vastauksen ruotsiksi, välillä paremmin, välillä huonommin.
[/quote]Onks sulta kukaan aspa kysellyt miksi puhut ruotsia, ts. onko puheestasi kuullut ettei se ole äidinkielesi? Oletko siis jäänyt kiinni "väärällä kielellä" puhumisesta, vaikka eihän se mikään rikos ole? ap
Mä en alkaisi puhua ruotsia, koska myyjä, jos ei itse osaisi, huikkaisi heti paikalle sen ruotsinkielisenmyyjän sit kuitenkin. :) Se olisi pikkasen kiusallista, vaikka ruotsia ihan hyvin osaankin. Jos asuisin vaikka Tampereella, voisi toimia paremmin, mutta ei Turussa niinkään. :)
En sitten tiedä, sanonko hei jotenkin ruotsin kuuloisesti... Mutta mulle on usein liikkeissä myyjät alkaneet itse puhua spontaanisti ruotsia. On voinut johtua myös siitä, että olen ostanut ruotsinkielisen lehden samalla tms.
Olen sitten jatkanut tietty sillä kielellä, jolla mua on puhuteltu.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:04"]
Mä puhun aina Helsingissä Stockalla käydessä ruotsia, kuten myös aina kaupoissa vähänkin ruotsinkielisellä alueella. Olen täysin suomenkielinen, mutta olen oppinut ruotsin koulussa ja opiskeluaikana. En puhu sitä siksi, että haluaisin päästä lisämyynnistä vaan siksi, että haluan käyttää ruotsin kieltä. Aina olen saanut vastauksen ruotsiksi, välillä paremmin, välillä huonommin.
[/quote]Onks sulta kukaan aspa kysellyt miksi puhut ruotsia, ts. onko puheestasi kuullut ettei se ole äidinkielesi? Oletko siis jäänyt kiinni "väärällä kielellä" puhumisesta, vaikka eihän se mikään rikos ole? ap
[/quote]
Ei ole kysynyt, sillä puhun ruotsia suht hyvin. Menen ihan ruotsinkielisestä kun jutellaan tavallisista asioista. Jos pitää puhua vaikeammista aiheista niin silloin kyllä huomaa etten ole ruotsinkielinen. Kyllä mä niistäkin tilanteista selviän ihan kunnialla, mutta puheen sujuvuus kärsii, tulee virheitä ja joudun hakemaan sanoja ja keksimään kiertoilmaisuja.
Kasi jatkaa vielä, että joskus esim. ruotsinkielisellä Pohjanmaalla olen sanonut suoraan, että oon suomenkielinen, mutta haluan puhua ruotsia ja treenata kieltä. Tämä yleensä sellaisissa tilanteissa, että on ollut jotain hankalampaa selviteltävää ja joissa käy selvästi ilmi, etten ole ruotsinkielinen.
Meidän kaupunkiin ei kannata tulla yrittämään. Vaikka täällä ei ole ruotsinkielisiä (ainakaan tietääkseni), koulun ruotsinopettaja käski oppilaiden ottaa mukaan tietynlaiset kortit ja kiertää kaupungin paikkoja (kirjastot, kaupat, pankit, eri yritykset, virastot) ja kysyä ja jutella jotain ruotsiksi. Sitten sai pyytää korttiin paikan leiman (kortissa luki koulun tiedonanto tästä kokeilusta, jolla pyrittiin edistämään oppilaiden käytännön kielitaitoa). Koulussa sitten purettiin käyntien anti. Vastauksia oli saatu ruotsiksi ja asioista oli keskusteltukin jonkin verran, joissakin paikoissa paremmin ja joissakin huonommin. Jos jossain ei ensimmäinen työntekijä osannut puhua ruotsia, hän haki kiiruusti kielitaitoisemman työntekijän paikalle. Ainoa paikka, jossa ei ollut yhtään ruotsinkielistä työntekijää saatavilla, oli maistraatti. Heidän ei onnistunut sanoa edes vastaukseksi 'gudaa'...
Ja sit meitä puhelinmyyjiä ei kantsi fuulata, ettet ymmärrä yhtään suomea. Siis, mehän nähdään sun juuri tuoreeltaan uusitu lehtitilaukset Kodin Kuvalehteä, Seuraa ja Annaa... ;)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:42"]
Ja sit meitä puhelinmyyjiä ei kantsi fuulata, ettet ymmärrä yhtään suomea. Siis, mehän nähdään sun juuri tuoreeltaan uusitu lehtitilaukset Kodin Kuvalehteä, Seuraa ja Annaa... ;)
[/quote]Ei mulle soittele puhelinmyyjät ollenkaan, teillekin olen keksinyt selityksen jossa totuutta toinen puoli eikä kukaan ole enää tyrkyttänyt mitään, mistään firmasta :) ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:45"]
[/quote]Ei mulle soittele puhelinmyyjät ollenkaan, teillekin olen keksinyt selityksen jossa totuutta toinen puoli eikä kukaan ole enää tyrkyttänyt mitään, mistään firmasta :) ap
[/quote]
anna mä arvaan, olisko sulla näkö menny justiinsa, odotat kaihileikkaukseen menoa, sulla on palaveri kesken, sulla on oppitunti kesken, olet nukuttamassa lapsia, kohdannut konkurssin ja velkasaneerauksen tai ehkä olet juuri muuttamassa ulkomaille?? ;)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:45"]
[/quote]
anna mä arvaan, olisko sulla näkö menny justiinsa, odotat kaihileikkaukseen menoa, sulla on palaveri kesken, sulla on oppitunti kesken, olet nukuttamassa lapsia, kohdannut konkurssin ja velkasaneerauksen tai ehkä olet juuri muuttamassa ulkomaille?? ;)
[/quote]Ei osunut. Mun tiedoissa lukee "Henkilökunta" ;)
Mun sisko oli asiakaspalvelussa, ja moni vaati palvelua ruotsiksi. Mutta vaihtuivatkin suomeksi, kun eivät osanneetkaan ruotsia kunnolla. joskus siskoni on jatkanut ruotsiksi, vaikka asiakas vaihtoi kieltä...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 20:23"]
Kasi jatkaa vielä, että joskus esim. ruotsinkielisellä Pohjanmaalla olen sanonut suoraan, että oon suomenkielinen, mutta haluan puhua ruotsia ja treenata kieltä. Tämä yleensä sellaisissa tilanteissa, että on ollut jotain hankalampaa selviteltävää ja joissa käy selvästi ilmi, etten ole ruotsinkielinen.
[/quote]
Joo, mä olen myös esim. työtilanteissa usein sanonut, että en ole äidinkieleltäni ruotsinkielinen. Jopa joku närpiöläinen sanoi kerran, että ei sun hei kuule tarvi sanoa tuota. Hän on aina pitänyt itseään kaksikielisenä, koska puhuu hyvin suomea, mutta että mun ruotsi on parempaa kuin hänen suomi. Joten hänestä olen kaksikielinen. :D
Varmaan paras kohteliaisuus, jonka ikinä olen kuullut.
Tosin, mä en osaa kirjoittaa ruotsia yhtä hyvin kuin puhua... Ja kyllä mullekin tulee virheitä.
Mutta kerran kuulin, kun kaksi suomenruotsalaista tätiä parjasi yhtä kolmatta, että se on aina olevinaan niin fiini ja tärkeä ja ylpeä siitä suomenruotsalaisuudestaan, mutta eihän se edes osaa ruotsia kunnolla... Sanoi esim. fruntimmernas skola, kun olisi pitänyt sanoa fruntimmens skola. Eikös se taivutus menekin niin...
Ilkeää.. Mutta osoitus siitä, ettei suomenruotsalainen, Akademin käynyt ihminenkään välttämättä äidinkieltään täydellisesti puhu.
Ruotsinkieliset saavat parempaa palvelua, sehän on oikein tutkimuksella takavuosina todistettu. Heitä pidetään automaattisesti varakkaampina ja potentiaalisimpina ostajina kuin suomenkielisiä.
Heh, joo, voi tulla yllätetyksi, kuten mulle kävi. Puhuin mukamas venäjää ja myyjä alkoi puhua myös. :D