Ekaluokkalaisten yksin kotona olo?
Nyt alkaa jännittämään miten syksy käynnistyy uuden ekaluokkalaisen kohdalla. Meillä tilanne on se, että itsellänikin on melko lyhyet työpäivät (n. 8-13/14), enkä hakenut iltapäiväkerhopaikkaa. Meillä myös tuleva 3:luokkalainen, jonka koulupäivät ei pitäisi olla paljon pidemmät kuin 1:luokkalaisenkaan. Joka tapauksessa yksinoloa tulee varmasti muutama tunti viikossa sekä aamuisin, että päivisin. Kyseinen ekaluokkalainen on vielä tosi herkkä, eikä uskalla yksin kotona olla, siskon kanssa kyllä. Kun olemme asiasta keskustelleet hän vain toteaa, että odottaa ulkona kunnes sisko tai minä tulemme kotiin, mutta tuntuu jotenkin sekin hurjalta.
Miten teillä muilla. Onko teillä kaikilla ip hoito ekaluokkalaisillenne ja miten lapset yksinoloon suhtautuvat?
Kommentit (5)
eli niin, että lapsen ei ole ollut " pakko" lähteä mukaan jokaiselle kauppareissulle, tai vaikka jos vanhemmat haluaa käydä kävelyllä, niin lapsi voi siksi aikaa jäädä kotiin tai ulos. Yksinolo ajat ovat olleet ehkä max. 1h. Samalla myöskin harjoitellaan luottamusta, eli jos lapsi selviytyy hyvin tuosta tunnista, niin luottamus tietysti kasvaa, ja lapsen rajat kasvaa. Vielä esim. kun lapsi ei ole saanut lupaa lähteä pois kotipihan korttelista, niin se reviirikin kasvaa sitä mukaa, kun lapsi osaa näyttää, että ei lähde ilman lupaa minnekään.
Joo, siis meillä lapselle tulee yksinoloa ennen ja jälkeen koulun vasta lokakuusta alkaen, silloin aamuisin joutuu olemaan yksin kotona n. 2 tuntia ja iltapäivisin 2-3 tuntia. Olemme ajatelleet, että selviämme ilman iltapäivähoitoa, lapsi kun on sen tyyppinen, että haluaa tehdä ja selviytyä kaikesta itse, eikä siis pelkää yksin oloa. Eri asia, miten käytännössä asiat sitten menee... Muistaako ottaa aina avaimen mukaan, pukeutua sään mukaisesti, syödä aamupalan tai koulun jälkeen välipalaa...
Elikäs esikoinen aloittaa nyt elokuussa koulun. Itse olen kotona ainakin koko ekaluokan ja varmaan suuren osan toistakin luokkaa (meille syntyy lokakuussa vauva, ä-loma alkaa elokuussa ja olen jo valmiiksi kotihoidontuella).
Mutta siis, jos satutaan olemaan tyttöjen kans jossain reissussa, kun poika tulee kotiin koulusta niin en ole huolissani lainkaan.
Yksinoloa on harjoiteltu reilu vuosi. Ensin ihan pieniä aikoja, kun käväsin kaupassa ja nyt kesällä on sitten ollut jo parikin tuntia yksin. Aina niin, että itse haluaa jäädä. Pojalla on kaks riiviö-pikkusiskoa (kohta 3v ja 1,5v) ja sanoo, että hän nauttii, kun saa ihan rauhassa tehdä omia juttujaan eikä tytöt oo koko ajan kimpussa ;)
Lisäksi asiaa helpottaa se, että poika osaa aukaista ulko-oven, lukea ja soittaa puhelimella. Eli usein jätetään puhelin hälle, että voi soittaa jos tulee asiaa. Tai sitten voin jättää pöydälle lapun, jossa on ohjeita jne. Kaikkein tärkein asia on se, että poika on TOSI luotettava; kertaakaan ei oo lipsunu yhteisistä säännöistä (ovea ei avata jos ei näe ikkunasta, että on varmasti tuttu jne). Lisäksi ollaan käyty moneen kertaan yhdessä läpi ohjeet esim. tulipalon varalta.
Mielestäni lapsesi joutuu olemaan yksin kotona liian paljon.
Ei ole lapsen asia tuossa iässä vielä päättää meneekö hän ip. - kerhoon tai kotiin. Kasvatustyötä tekevänä ja äitinä olen huomannut että Suomessa pakotetaan lapsi itsenäistymään aivan liian varhain.
Meillä poika kävi ip:ssä vielä kolmannen vuoden, eikä tosiaan ole mikään nynny.
iltapäiväkerhossa. Meillä on myös herkkä lapsi, joka on ollut yksin ehkä kymmenen minuuttia kaverin kanssa. Saimme jonottaa ip-kerhopaikkaa, mikä onneksi silloin saatiin. Yksinoloa en olisi edes ajatellut.
Nyt poikamme on tosiaan menossa tokalle. Koulussamme jäi n. 15 ekaluokkalaista ilman ip-paikkaa (Joensuu!!). Järkyttävä tilanne. Joten tokaluokkalaiselle ei kerhopaikasta ole tietoakaan. Niinpä poikamme on ekaluokkalaisen kaverin kanssa iltapäivisin. Olen osittaisella hoitovapaalla kolmevuorotyötä tehden, joten minulla on paljonkin iltapäiviä vapaina. Tällöin kaveri on iltapäivät meillä.
Veisin poikani kerhoon vielä kolmosellakin, mutta täällä ei kerhotoiminta suju.
Meillä ekaluokkalainen lähtee syyskuusta yksin kouluun. Eli yksin oloa tulee tunti pari aamuisin. Iltapäiväksi on ip paikka.