Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vettä vauvalle - kyllä vai ei? Entä jos vauva ei vaan ota?

19.07.2006 |

Annatteko muut vettä vauvalle? Miksi annatte / ette anna?

Minä olen yrittänyt antaa vettä sen jälkeen, kun vauvani täytti puoli vuotta. Hän on korvikkeilla ja syö kiinteitä. Ajattelin, että helteillä on ihan hyvä, mitä enemmän nesteitä vauva saa, ja maitoa ei ehkä jakseta juoda niin paljon enää.

Ongelma meillä on se, että vauva ei juo vettä, vaikka tarjoan. Olen yrittänyt päivittäin tarjota muutaman kerran, mutta vauva kieltäytyy juomasta, kun huomaa, ettei pullossa olekaan maitoa.

Maitoa meillä menee noin 600-700 milliä vuorokaudessa kiinteiden lisäksi, joten ilmeisesti vauvani saa silti riittävästi nestettä, vai kuinka? Mikään suursyömäri hän ei ole kiinteiden suhteen, mutta maistelee jotain 4-5 kertaa päivässä.

Olisiko teillä hyviä vinkkejä, miten vauvan saisi tykkäämään vedestä? Hän on nyt 7 kk. Milloin veden pitäisi viimeistään kuulua joka lapsen ruokavalioon?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys riittää takaamaan nesteensaannin kovallakin helteellä, koska äidinmaito laimenee ymmärtääkseni sopivaksi lämpötilojen mukaan. Korvikkeista en osaa sanoa, mutta ei vedestä ainakaan haittaa ole, etenkään helteillä. Ehkä pullo ei kelpaa, kun siitä vauva odottaa saavansa maitoa...? Itse annoin pitkällä automatkalla ensiavuksi janoon kylmää vettä pari huikkaa nokkamukista, ja se maistui tosi hyvin! Saimme niin pari minuuttia lisäaikaa sopivan pysähdyspaikan löytämiseksi =)

Vierailija
2/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainoastaan täysimetetylle riittää pelkkä rintamaito eikä vettä tulisi antaa. Jos vauva syö kiinteitä tai joudutaan antamaan korviketta tulisi myös vettä tarjota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo nestemäärä taitaa olla vähän alakanttiin ainakin helteillä. Vaipoistahan sen näkee, onko juonut tarpeeksi. Koeta ihmeessä nokkamukia tai ihan mukia. Hedelmäsoseesta voi tehdä muuten myös mehua, mutta ei tietty ole hyvä hampaille pitemmän päälle (tämä vinkki tuli lääkäriltä, kun ripulissa piti saada nestettä menemään).

Vierailija
4/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli lehdessä juttua kun on ollut näin kovat helteet koko kesän että myös täysimetyksessä olevat vauvat tarvitsevat lisäksi vettä tai ainakin pitäisi yrittää tarjota tunnin välein ja sama myös vauvoille jotka syö jo kiinteitä maidon oheella.

Mutta en siltikkään olisi huolissaan jos syö maitoa hyvin ja vaippa on märkä,mutta silti kannattee yrittää aina välillä tarjota.Meillä neiti on aivan innossaan kun antaa lasista vettä ja nokkamukista menee kans hyvin.

Vierailija
5/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei paniikkia, jos vaipoissa on pissaa normaalisti niin kaikki on ok. Jatka vain veden tarjoamista ja kokeile vaikka lasista juomista. meidän poika 8kk tykkää juoda lasista mutta ei kyllä ota kuin pari huikkaa (imetyksellä tosin). Kyllä uskosin, että janoon lapsi vettäkin juo kunhan siihen ajatukseen tottuu.

Niin ja sitten ruuan mukana saa menemään nestettä. Meidän poika tykkää kurkku-tomaatti tuoresoseesta (sauvasekottimella) ja sehän on melkein pelkkää nestettä.

Vierailija
6/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sitä hänelle tyrkytänkään kerran ei kelpaa. Täysimetin 5 kk ikään asti ja siitä lähtien on ollut nokkamuki käytössä. Soseet aloitettiin 3 kk iässä. Vauva syö vieläkin noin 1-1,5 tunnin välein joten tuskinpa se sitten välissä vettä kaipaakaan :)

Vierailija
7/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sita suosittelen minakin kokeilemaan. Tosiaan niinhan se suositus menee etta taysimetetylle ei tarvitse (vaikka tuskin siita mitaan haittaakaan on; siksi olen minakin naissa helteissa antanut pojalle vaikka rintamaitoa saakin pelkastaan) antaa vetta mutta korvikevauvalle kyllakin.

Vierailija
8/8 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse aloin antamaan meidän pikkuiselle vettä heti kun alkoi maistelemaan kiinteitä! Nokkamukista tykkää sitä juoda! Yritä tarjota sitä aina ruokailunaikana. Tsemppiä yritykseen.

Kitty ja pikku neiti