Kuivaksiopettelu ja turhan häveliäät isovanhemmat, hitsi mitä tehdä?
Meillä on 2-vuotiaan kanssa pottailu hyvällä mallilla, mutta täysin kuiva ei vielä ole. Hyvin sujuu kuitenkin, kun muistaa tiheään kysellä pissattaako, ja kiikuttaa potalle välillä " EI!" vastauksesta huolimatta :) Nyt on kuitenkin ongelmaksi muodostunut isovanhemmat, sekä miehen että minun vanhemmat. He kokevat tosi kiusallisena kaiken tuon kyselyn, saati sitten sen että sattuu vahinko. Ja, kun on kesä, isovanhemmat toivovat meitä viikonloppukylään harva se viikonloppu. Siellä kuitenkin tyrkytetään vaippaa joka käänteessä, eikä pottailuun tule mitään tukea. Ihan ok muuten, mutta nyt mua mietityttää, että tuleeko tästä mahdollisesi jotain takapakkia tähän kuivaksiopetteluun... siis kun mummoloissa on " pakko" pitää vaippaa jollei halua kuulla jatkuvaa piikittelyä tai tehdä isovanhempien oloa tukalaksi...? Apua!
Kommentit (9)
Pienten lasten vanhemmat on turtuneita ulosteisiin, mutta ne on tosi inhottavia muista. Minäkin ennen oksensin perässä jos vauva oksensi. Nyt vain pyyhin puklun.
meillä ja tuttavapiirissä taas isovanhemmat sietävät sotkua (niin näissä kuin syömisasioissakin) jopa lapsen omia vanhempia paremmin. Ja ainakin omalla kohdallani väitän, että vanhempani ovat vielä tosi paljon kärsivällisempia lapsenlapsiaan kohtaan kuin meitä omia lapsiaan aikoinaan.
Mutta itse olen ainakin koittanut opettaa sille linjalle, että kotona kodin säännöt ja mummolassa mummolan säännöt. Tuskin siitä mitään kamalaa takapakkia iskee.
Talvella on tosi paljon ikävämpää, jos vahingot lorahtelee haalareihin. Vierailuviikonloppuja sen sijaan riittää.
Lapset nyt väittävät milloin mitäkin, jos eivät malta lähteä potalle.
Minusta kannattaa jättää vierailut väliin, elleivät isovanhemmat ole valmiita tukemaan lasta opetteluvaiheessa.
mutta siis: isovanhempia nimenomaan häiritsee se, että koko ajan kysellään lapselta " onko pissahätä" ja viedään tätä säännöllisesti potalle (jolloin niitä vahinkoja ei pääsis tulemaan), ja erityisesti tuntuu häiritsevän se, että taapero joskus karkaa potalta (vessasta)munasillaan olkkarin puolelle sillä välin kun äiti tyhjentää sitä pottaa...
lapsi kyllä tunnistaa hädän (esim. kun kotona ollaan, pidän usein kokonaan ilman pöksyjä, eikä koskaan tule pissat lattialle vaan aina menee potalle), mutta jos on joku kiva homma kesken niin sanoo " ei" kun ei tahtois lähteä... AP
lapsi oppii käymään pissillä vaikka vanhemmat eivät hössöttäisi kokoajan kysymyksineen.
Pääsisit 1000000 kertaa helpommalla kun lakkaisit ne kyselyt ja laittaisit vaipan siihen saakka kunnes lapsi itse on valmis siitä luopumaan.
ilman vaippaa, ettei lorahda sohvalle tai kenties matolle. Pesulaan lähtis...