Voiko naapurini olla läheisriippuvainen kun asuu äitinsä 72 vuotta naapurissa, ja itse on 44-vuotias?
Sen lisäki käy äidillään suihkussa ja pesee pyykit.
Kommentit (11)
Saa nähdä kuinka monella ikäihmisellä on kohta varaa vanhustenhoitoon. Hyvä olisi jos edes joku kävisi auttamassa arjen kanssa.
Ei sitä tuosta voi päätellä.
Muutenkin koko läheisriippuvaisuus on ihan ylikäytetty termi. Onko ne sitten esim. Välimeren maissa suuri osa läheisriippuvaisia kun voi asua enemmänkin sukua samassa talossa jopa.
Kai minäkin sitten olen, asun nimittäin äitini naapurissa. Muutettiin näin, kun isä kuoli pari vuotta sitten sydänkohtaukseen. Äidiin oli vaikea pärjätä heidän isossa omakotitalossa yksin, kun fyysisiä vaivojakin jo paljon on, ei ole ikinä hoitanut esim. omien laskujen maksua vaan isä hoisi aina jne. Äiti myönsi että kaupunkiin palveluiden lähelle se on muutettava. Ehdotin, että muuttaisi lähelle minua (vaikka asuinkni eri paikkakunnalla), niin voisin helposti auttaa häntä kaikissa asioissa missä tarvii apua. Tämä on toiminut tosi hyvin. Äiti ei ole niin yksinäinen kun asun naapurissa, pystyn hoitamaan siivoamiset ja laskut yms. kätevästi, ja koska itse olen sinkku, ihan mukavaa seuraa minullekin.
Yh-äidin voi olla vaikea olla yksin jos ainoa lapsi haluaa itsenäistyä. Kyllä näitä on.
Jos suomessa myönnettäisiin että ihmiset tarvitsevat toisiaan ja olisi tiiviimpiä perheyhteisöjä, niin mielenterveysongelmia olisi vähemmän. Varmasti on läheisriippuvaisia ihmisiä, mutta suomessa tulkitaan väärin tätä termiä. Pidetään huolta ja välitetään toisistamme!
Miksi tuo asia ap:ta mietityttää ja mitä se hänelle kuuluu? Elä ja anna toisten elää. Paljon on aikaa kyyläillä, jos noin tarkkaan tiedät muiden asiat. Hankin parempaa tekemistä (työ ja harrastuksia), niin ei kulu aikaa muiden ihmisten elämien pohtimiseen liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomessa myönnettäisiin että ihmiset tarvitsevat toisiaan ja olisi tiiviimpiä perheyhteisöjä, niin mielenterveysongelmia olisi vähemmän. Varmasti on läheisriippuvaisia ihmisiä, mutta suomessa tulkitaan väärin tätä termiä. Pidetään huolta ja välitetään toisistamme!
Suomalaisten mielestä varmaan kaikki espanjalaiset ja italialaiset ovat näillä samoilla kriteereillä "läheisriippuvaisia", kun pitävät yhteyttä sukulaisiinsa ja ystäviinsä ja ovat muuteniin sosiaalisia. Fakta nyt kuitenkin on se, että ihminen on sosiaalinen olento ja yksinäisyys edesauttaa henkisen puolen ongelmien syntymistä.
Voihan iik, miten kykenet näkemään naapurin suihkuun? Onko sulla laserkatse?
Ei kai se meille kuulu. Jos itsellä ei ole suihkua tai pesukonetta, varmaan ihan järkevää. Itse asun äitini kanssa 4-kymppisenä, koska muuten hän joutuisi kalliiseen hoitolaitokseen.
Ehkä se on siinä sitä varten, että osat vaihtuvat kohta.