Miksi lapsille uskotellaan, että joulupukki on olemassa?
Kommentit (31)
Toiset lapset ovat viisaampia kuin toiset. Niin vain minunkin vanhempani yrittivät uskotella, että joulupukki on olemassa, mutta minäpä vastasin heille, ettei mitään pukkia ole. Olin noin sanoessani täyttänyt kaksi vuotta kuukauden verran aikaisemmin...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:00"]
Uskovathan jotkut aikuisetkin erilaisiin jumaliin, miksi lapset eivät saisi uskoa joulupukkiin? Kyllä se uskominen joulupukkiin loppuu jossain vaiheessa. Jotkut aikuiset vaan eivät osaa lopettaa uskomista omiin taruolentoihinsa.
[/quote]
Uskonto siirtyy perinteenä eteenpäin, koska ihmiset uskovat siihen oikeasti, joulupukkiperinnettä taas uskottelevat lapsille aikuiset, jotka eivät itse siihen usko.
Ap
Isoäitini oli uskonnollinen ja vietin isovanhemmilla paljon aikaa lapsena. Joka ilta rukoiltiin ettei läheisillemme tapahdu mitään pahaa ja Jeesus ja Jumala suojelisivat meitä kaikkia. Ollessan 9 vanha isosäni kuoli. Minullehan oli luvattu että ne eivät kuole jotka uskovat. Olin niin pettunyt Jeesukseen ja Jumalaan että uskoni haihtui sen sileän tien.
Muistoni joulupukin paljastumisesta oli paljon lempeämpi. Yhtäkkiä sitä vaan tajusin että kyse on tarinasta, ihan kuten mikä tahansa satu.
Siksi, koska omasta lapsuudesta muistan sen kutkuttavan tunteen ja salaperäisyyden, mitä "jouluntaika" toi. Oli jännittävää odotella pukkia, miettiä korvatunturia, poroja, leipoa pipareita pukille, laittaa poroille porkkanoita.. Joskus olin ihan varma, että näin tontun ja se oli jännää se. Haluan, että myös omilla lapsillani on mahdollisuus tähän. Kyllä me pikkuhiljaa itse tajuttiin epäillä pukin olemassa oloa, eikä ollut mikään suuri järkytys. En näe asiassa mitään pahaa, lapset on lapsia vain kerran ja heillä on ihana mielikuvitus, miksei sitä saisi käyttää ja rohkaista :)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:01"]
Toiset lapset ovat viisaampia kuin toiset. Niin vain minunkin vanhempani yrittivät uskotella, että joulupukki on olemassa, mutta minäpä vastasin heille, ettei mitään pukkia ole. Olin noin sanoessani täyttänyt kaksi vuotta kuukauden verran aikaisemmin...
[/quote]
Mä taas tein vastaavan paljastuksen yhdelle naapurin lapselle. Ja oon meinannut monta kertaa tehdä sen vahingossa kummipojalle, kun en ole muistanut, että hänelle on kerrottu pukin olevan totta. Esim. joululahjatoiveita ei saa kysyä suoraan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:03"]
Siksi, koska omasta lapsuudesta muistan sen kutkuttavan tunteen ja salaperäisyyden, mitä "jouluntaika" toi. Oli jännittävää odotella pukkia, miettiä korvatunturia, poroja, leipoa pipareita pukille, laittaa poroille porkkanoita.. Joskus olin ihan varma, että näin tontun ja se oli jännää se. Haluan, että myös omilla lapsillani on mahdollisuus tähän. Kyllä me pikkuhiljaa itse tajuttiin epäillä pukin olemassa oloa, eikä ollut mikään suuri järkytys. En näe asiassa mitään pahaa, lapset on lapsia vain kerran ja heillä on ihana mielikuvitus, miksei sitä saisi käyttää ja rohkaista :)
[/quote]
Mullekin joulupukki oli nimenomaan mielikuvitusolento, ei mikään, mikä olisi ollut oikeasti olemassa. Keksin myös paljon omia tarinoita ja mielikuvitushenkilöitä ja -olentoja, mutta en mä niihinkään oikeasti uskonut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:02"]
Uskovathan jotkut aikuisetkin erilaisiin jumaliin, miksi lapset eivät saisi uskoa joulupukkiin? Kyllä se uskominen joulupukkiin loppuu jossain vaiheessa. Jotkut aikuiset vaan eivät osaa lopettaa uskomista omiin taruolentoihinsa.
[/quote]
Uskonto siirtyy perinteenä eteenpäin, koska ihmiset uskovat siihen oikeasti, joulupukkiperinnettä taas uskottelevat lapsille aikuiset, jotka eivät itse siihen usko.
Ap
[/quote]Ei kai kukaan aikuinen oikeasti usko että on olemassa Jeesus, Jumala ja Pyhähenki, tai että raamattu olisi totta? Ihan samanlainen perinnetarina on sekä joulupukki että uskonto.
[/quote]
Mä taas tein vastaavan paljastuksen yhdelle naapurin lapselle. Ja oon meinannut monta kertaa tehdä sen vahingossa kummipojalle, kun en ole muistanut, että hänelle on kerrottu pukin olevan totta. Esim. joululahjatoiveita ei saa kysyä suoraan.
Ap
[/quote]
Tää on musta vähän tyhmää, että uskotellaan kaikkien joululahjojen olevan peräisin pukilta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:02"]
[/quote]
Ap
[/quote]Ei kai kukaan aikuinen oikeasti usko että on olemassa Jeesus, Jumala ja Pyhähenki, tai että raamattu olisi totta? Ihan samanlainen perinnetarina on sekä joulupukki että uskonto.
[/quote]
Tää saattaa tulla sulle järkytyksenä, mutta kyllä uskoo. Minä tosin en, kuten en muihinkaan yliluonnollisiin asioihin.
Ap
Joulupukkitarina on eräänlainen fantasia. Ajatus on aika hieno ja pyyteetön. Ei haluta kiitosta lahjasta vaan häivytetään sen alkuperä satuolennon tuomaksi.
Ajatelkaapa entisaikojen poppamiehiä, kyllähän heidän piti tajuta se että he eivät osaa ennustaa, eivätkä saa yhteyttä kuolleisiin tai osaa tilata sadetta tai parempaa satoa. Se oli vaan keino pitää vähän tyhmemmät tyytyväisinä ja pitää toivoa yllä vaikeina aikona. Ihan sama tarkoitus on uskonnoilla. Varsinkin luterilaisuudessa on vahvana se olettamus että, kun riittävästi kärsii elämänsä aikana, niin kuoleman jälkeen palkitaan. Varmaan se on antanut toivoa tulevasta tyhmille maaorjille.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:14"]
Joulupukkitarina on eräänlainen fantasia. Ajatus on aika hieno ja pyyteetön. Ei haluta kiitosta lahjasta vaan häivytetään sen alkuperä satuolennon tuomaksi.
Ajatelkaapa entisaikojen poppamiehiä, kyllähän heidän piti tajuta se että he eivät osaa ennustaa, eivätkä saa yhteyttä kuolleisiin tai osaa tilata sadetta tai parempaa satoa. Se oli vaan keino pitää vähän tyhmemmät tyytyväisinä ja pitää toivoa yllä vaikeina aikona. Ihan sama tarkoitus on uskonnoilla. Varsinkin luterilaisuudessa on vahvana se olettamus että, kun riittävästi kärsii elämänsä aikana, niin kuoleman jälkeen palkitaan. Varmaan se on antanut toivoa tulevasta tyhmille maaorjille.
[/quote]
Mä oon kyllä eri mieltä noista poppamiehistä ym., sen verran oon lukenut shamanismista. Mun käsittääkseni transsi on ihan neurologisesti todennettava tila.
Luterilaisuuden pelastumisopinkin oon aikoinaan rippikoulussa oppinut ihan toisin (eikä Suomessa ole koskaan ollut maaorjalaitosta).
Ap
[/quote]
Ap
[/quote]
Ankeeta... :/ Ja ei se tee lapsesta viisasta jos tajuaa ettei pukkia ole, sehän kertoo mielikuvituksen puuttesta ;)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:34"]
Ja ei se tee lapsesta viisasta jos tajuaa ettei pukkia ole, sehän kertoo mielikuvituksen puuttesta ;)
[/quote]
Tällä "viisaalla lapsella" oli myös mielikuvitusta. Mielikuvitusystäväni Illi ja Sapsu asustivat keittiön komerossa ja heille tapahtui kaikenlaista hurjaa. Välillä Illi kerkesi kuolemaankin, mutta eipä aikaakaan, kun Illi oli taas täydessä touhussa mukana. :D
Ikävä kyllä minulla ei ole ollenkaan muistikuvia koko ystäväpariskunnasta. Olin niin nuori siihen aikaan, että en itse muista, mutta äiti minulle aina kertoi, mitä minä olin niistä hänelle kertonut. Ja kerran jo aikuiseksi tultuani tapasin äidin tuttavan, joka kysyi minulta, vieläkö Illi ja Sapsu asuivat komerossa. Olin kuulemma ollut kova tarinoimaan näistä kaikissa kyläpaikoissakin. :D
No niin, kuka on tavannut jumalan? ei kukaan ja moni siihen uskoo.
Me ollaan tavattu joulupukki, käytiin ihan Santa Parkissa ja siellä se oli - eli ON olemassa :) Minäkin uskon! kun näin...näin se on.
Nyt meni ihan sivuraiteille! Joulupukista oli puhe ja meille ei tule joulupukkia.
[/quote]
Juu, kaksvuotiaat nyt tuppaa muutenkin oleen ärsyttäviä kiukkuperseitä joiden joka toinen sana on ei. Mut joo, tokihan sä oot ollut poikkeuksellisen viisas ja analysoinut sun vanhempien sanat valheeksi käyttäen tukena rationaalista ajatteluasi ja laajaa kokemuspohjaasi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:43"]
Uskotellaanhan aikuisillekin että uskontojen nokkamiehet ovat olemassa.
[/quote]
Mutta ne aikuiset oikeasti uskovat itse siihen uskontoon, joulupukkiin ei tietääkseni usko kukaan aikuinen.
Ap
[/quote]Uskontoihin uskoo vain ne aikuiset, joilla ei ole riittävästi tietoa vielä. Lapsetkin lakkaavat uskomasta joulupukkiin kun huomaavat että se ei vaan ole mahdollista.
Ehkä näillä joulupukeilla, hammaskeijuilla ja jeesuksilla on selllainen merkitys että niillä opetetaan lapselle että ei pidä ihan sokeasti uskoa kaikke mitä joku sanoo, vaan pitää osata olla kriittinen jos sanottu ei vastaa omaa käsitystä todellisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:45"]
Kyllä mäkin oon tämän ajatellut niin, että joulupukkiasia on sellainen, ettei sitä ehkä ole mietitty ihan loppuun asti... Jotenkin tuntuu oudolta, että lapsille tietoisesti valehdellaan jostain hyödyttömästä asiasta ja aikuiset sitten salailevat ja pelkäävät, että joku möläyttääkin pukin olevan valhetta.
Ap
[/quote]
No minulle on aikanaan vissiin uskoteltu ja meilläkin lapsille kerrottiin pukista; mitä haittaa tästä nyt sitten on? Hauskaahan se vaan on lapsista. Tietty tästäkin saa ongelman jos ei ole muuta tekemistä ja haluaa av:lla jankata jostain aiheesta
[/quote]
Jankata? Ei muuta tekemistä? Mistäs tää nyt tuli? Mä haluan tietää, miksi. Musta on nimittäin outoa, että lapselle valehdellaan tietoisesti jostain asiasta. Mustakin joulupukki oli lapsena hauska, vaikka vanhempani eivät yrittäneetkään saada mua uskomaan, että pukki on totta. Ei kai nyt muitakaan satuja (peikot, yksisarviset, satuprinsessat ja -prinssit) totena kerrota?
Ap
[/quote]
siksi koska meistä se nyt vaan tuntui ihan ok:lta. Siksi koska omassakin lapsuudessa oli toimittu samoin. Riittääkö tämä?
[/quote]
Kyllä se riittää.
Ap
Jep. Periaatteessa minustakin tuo asian totena pitäminen on lähtökohtaisesti väärin. Ei tällainen periaateasia ole jankkaamista yms.. Samalla mietin, että mikä sitten tätä jankkaamisena pitävät pitävät tärkeänä... Hiukan uskon, että vastaukset voivat olla tylsiä...