Essentiaalinen vapina ja elämä vaikuttaa nyt aika synkältä.
Jos tiedät, mitä essentiaalinen vapina on, tiedät myös vaivan pirullisuuden. Mulla pää vapisee. Toki kädetkin, mutta vähemmän. Lääkkeet auttaa jossain määrin, mut niitä on sit syötävä kans, jotta saa apua. Silti tulee sekundäärisiä vaivoja: niska jumissa, huimaa, päätä
särkee, hartiat jumissa, hartioita särkee jne.
Tämän viikon olen sairaslomalla, kun aika väsynyt ja kipeä olo. Yritän nyt ajatella, että mulla kaksi ihanaa lasta, joiden takia haluan taistella tätä sairautta vastaan.
Löytyisikö muita pitkäaikaissairaita, jotka nyt jaksaisi tsempata kun piristystä kaivataan?
Kommentit (4)
Appiukolla on sama diagnoosi. Tosin hänellä vapisee kädet enemmän, pää ei niinkään.
Tuntuu, että lähipiiri on asiaan niin tottunut, ettei asiaa edes huomaa. Lapsenlapset ovat myös asiaan kasvaneet, ainahan vaarin kädet on vapisseet.
Mulla ei ole diagnosoitu mitään (en ole saanut aikaiseksi mennä vaivasta lääkäriin) mutta itse olen diagnosoinut essentiaalisen vapinan itselleni.
Alkoi kolmekymppisenä (n. 10 vuotta sitten) käsien tärinästä.
Nyt huomaan välillä että jaloissa tuntuu pientä tärinää.
Pää ei vapise, ainakaan vielä...
Käsien tärinä on kamalaa ja aiheuttaa noloja tilanteita, siihen olen jo tottunut että kaikki näkevät kuinka käteni esim. kahvitauolla töissä vapisee kun nostan kahvikuppiani kahvia juodessani, mutta sitten esim. kahvin kaataminen muille juhlissa tms ei onnistu, vapina on niin suurta että joudun pitämään kaksin käsin kiinni pannusta, jotta osun kuppiin.
Hävettää lähinnä se, että osa säälii minua koska luulee minun niin kovasti jännittävän tai kärsivän sosiaalisesta jännityksestä.
Toki tärinä pahenee jos olen stressaantunut tai jännitän, mutta usein tärinää on vaikka olisin ihan rento tai yksin kotonakin.
Ja välillä on melkein tärinättömiäkin päiviä, kuten tänään. Vapisee käteni nytkin, mutta niin vähän ettei se häiritse minua eikä kukaan ulkopuolinen tuskin edes huomaisi.
Välillä mietin, pitäisikö hankkia lääkitys ja olisiko siitä kuinka paljon apua, entä haittavaikutuksia...?
Minulla todettiin essenitaalinen vapina kuukausi sitten. Pää tärisee hiukan, samoin kädet, mutta en käytännössä huomaa. Nyt on alkanut hartiasärky, joka ei siedä selällä nukkumassa. Noustessa ja kävellessä helpottuu. Onko teillä kokemuksia? Nyt jumppaan ja menen fysioterapeutille, jos hieronta auttaisi.