Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi heräilen tukehtumisen tunteeseen?

Vierailija
19.07.2006 |

Herään vähintään parina yönä viikossa siihen, että olen tukehtumassa. Yleensä näen jotain unta, että yritän niellä jotakin liian isoa (viime yönä kyseessä oli vihreä muovinpala... tosi realistista :/). Herään siinä vaiheessa, kun en saa enää henkeä. Hetki menee aina nieleskellessä ja henkeä haukkoessa, sydän hakkaa hullun lailla. Sitten tilanne normalisoituu ja voin jatkaa unia.

Jos tämä on vain unta, miksi näen aina samanlaisen unen ja vielä niin usein...? Pelkään että tämä on joku enne. Tätä on jatkunut nyt ehkä puolisen vuotta. Jos taas kyse on oikesta, fyysisestä vaivasta, mistähän voisi olla kyse?!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mieheltäsi kuorsaatko yöllä!

Vierailija
2/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä suuni ja kurkkuni on täynnä jotain paksua esim muovailuvahaa ja sitten yritän vetää sitä pois kurkustani ja tunne on kamala!

Myös äitini näkee näitä unia.

Olen usein herännyt syljeskellen ja henkeä haukkoen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä juuri tuollaisia tuntemuksia ollut lukuisten muiden oireiden lisäksi. Eli paniikkihäiriö hänellä, lääkitys siihen ja vaiva siis niin helpottanut. Kannattaa käydä vaikka ihan yleislääkärillä kysymässä mitä mieltä olisi. Stressi ja kiire yms elämäntilanteet aiheuttavat juuri tuota paniikkihäiriötä, tiedän, koska itsellä myös sama " sairaus" ..

Vierailija
4/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut selville mitä ovat tai mistä johtuu. Pelottavaa oli,

Vierailija
5/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla astmalääkityksen aloitus lopetti tukehtumisunet.

Vierailija
6/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttavat kyseistä tunnetta.

toivottavasti hakeudut lääkäriin ja saat asianmukaista hoitoa.

haleja!

Vierailija
7/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopivat unihäiriöön nimeltä " yöllinen kauhukohtaus" (engl. night terror). Etsi Googlesta tietoa. Itse kärsin kyseisestä vaivasta, ja useimmiten herään juuri tukehtumisen tunteeseen. Syynä stressi ja epäsäännöllinen unirytmi.

Vierailija
8/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetken sitten nieleskelen ja haukon henkeä ja nukahdan pian uudelleen. Pelottavaa tällainen kyllä on! Muakin kiinnostais mistä vois johtua. Ihmettelen jos on paniikkihäiriö, mulla kun ei oo stressiä eikä päiväsaikaan minkäänlaisia oireita. Osaisko joku vielä neuvoa?

Vierailija
9/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon yöllisen kauhukohtauksen kuvaus ei kyllä sovi muhun, ei liity mitenkään kauhuun tms. En vaan saa henkeä hetkeen ja se säikäyttää joka kerta.

Vierailija
10/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että jollain muulla olisi ja lääkärillä, kun kävin, niin lääkäri ei osannut sanoa asiaan mitään.

Mä en ole siinä vaiheessa, kun toi tukehtumisen tunne tulee, vielä edes unessa, vaan juuri nukahtamassa. Siihen ei myöskään liity mitään unta. Havahdun siihen, kun tuntuu, että tukehdun ja samalla aikaan myös tuntuu, että oksennus on juuri tulossa. Koskaan en ole tuolloin oksentanut, mutta joka kerta luulen, että oksennan. Nousen äkkiä istumaan ja nielaisen pari kertaa, kunnes tunne menee ohi. Sama voi toistua monta kertaa samana yönä ja sitten on taas iltoja, jolloin tunnetta ei tule ollenkaan.

Mulla on ollut paniikkihäiriö tai kai se on vieläkin, mutta ei oireile, enkä syö siihen nyt mitään lääkkeitä. En muista, oliko tota tukehtumis- ja oksennus-fiilistä silloin, kun lääkitys oli päällä. Jännä juttu sen sijaan on, ettei tota fiilistä tullut kertaakaan raskausaikana (vauva nyt 5 kk), vaan sitä ennen ja sen jälkeen. En olisi tajunnutkaan, että toi tunne voi johtua paniikkihäiriöstä. Olen miettinyt, jos mun nielussa on joku rakenteellinen vika, mikä nielun rentoutuessa aiheuttaa tukehtumisen tunteen.

Ihanaa kuulla, etten ole ainoa, vaikken sitä fiilistä kellekään toivo!

Vierailija
11/19 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti tulee kyllä mieleen uniapnea. Voi olla ns sentraalinen eli ei tarvitse välttämättä edes kuorsata.

Vierailija
12/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllisen kauhukohtauksen voi muistaa, vaikka se kai harvinaisempaa onkin. Itse muistan lähes aina.

Vierailija
13/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se menee niin päin, että jostain syystä et saa henkeä ja siinä sekunnin murto-osassa ennen kuin heräät, aivosi kehittävät tuon unen. Tiedäthän, miten usein näkee ihmeellsitä unta vaikka että sängyn vieressä vinkuu koira ja siiten herää siihen, että herätyskello soi? Eli se ääni saa aikaa sen unen, eikä päin vastoin. Mistään enneunesta ei siis todellakaan ole kyse, eikä luultavasti edes stressistä tai paniikkihäiriöstä.

Sulla voi olla uniapnea tai sitten jokin muu vaiva. Jo sekin että nenä menee tukkoon ja sitten yrität unisssasi sitkeästi hengittää suu kiinni, voi aiheuttaa tukehtumisen tunteen. Onko miehesi huomannut että hengittäisit katkonaisesti tai yskisit yöllä? Onko sinulla tukkoinen olo aamulla? Allergiatestit voisivat olla paikallaan, samoin huoneilman laadun tarkistus.

Vierailija
14/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni ole stressaantunut eikä allergiat tai paniikkihäiriöt (ainakaan hereillä!) vaivaa. Sen sijaan mies on joskus naureskellut kuorsaamiselleni. Haastattelin häntä tarkemmin, ja hän sanoi ettei nyt vähään aikaan muista mun kuorsanneen niin että olisi herännyt. Mutta joskus kumminkin, eli taipumusta vissiin on. Mikä on sikäli musta erikoista, että multa on lapsena poistettu sekä nielu- että kitarisat. Joten kurkkuni on ainakin näin maallikon silmin katseltuna tosi avara.

Olen nyt työpaikalla, ja työpaikkalääkäri tuossa viereisessä huoneessa juuri jutteli kun on niin hiljaista.. Voisin ehkä käydä järjestämässä hänelle vähän hommia :)

Koska täällä on näemmä muitakin joilla samaa vaivaa, voin tulla kohta kertomaan mitä lekuri sanoi :)

Vierailija
15/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole raskaana - ainakaan vielä. Yritys on päällä :)

Minulla on kaksi lasta, enkä kyllä heidän raskausajoiltaan muista tällaista. Tämä on alkanut nyt viimeisen puolen vuoden sisällä. Mielenkiintoista nähdä, että jos tulen raskaaksi, loppuuko nämä oireet! Toivottavasti eivät ainakaan pahene....

Vierailija
16/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävä tunne se on, kun keuhkot ovat tyhjät ja yrittää saada niitä täyttymään ilmalla. Itse olen järkeillyt asian niin, että nielaisen sylkyä väärään kurkkuun ja siitä johtuu tuo tukehtumisen tunne. Minulle auttaa kyljellään nukkuminen. Selälläni kuorsaan ja silloin voin juuri herkemmin nielaistakin limaa. Astmaa ei ole, mutta joskus on allergiaoireita ja limaneritys runsaampaa.

Vierailija
17/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan osannut auttaa. Katsoi kurkkuun, kokeili kilpirauhasen (laajentunut kilpirauhanen voisi kuulemma aiheuttaa tuollaista), kyseli stressitilanteen. Sanoi, että voi ehkä johtua nielun kuivumisesta ja ehdotti, että pitäisin vesilasia yöpöydällä.. Eihän se näitä kohtauksia estä (sillä en heräile yöllä muuten eikä siis tulisi juotua ennaltaehkäisynä), mutta ehkä helpottaa kohtauksen lievittämisessä. Pitääpä kokeilla :)

Tsemppiä kohtalotovereille, pääasiahan on että tukehtumiseen ylipäätään herää ;) Niin kurjaa kuin se onkin.

Vierailija
18/19 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paniikikihäiriöön, joka pahimpina aikoina yleistyi yleiseksi ahdistukseksi. juuri nukahtamshetkellä tuli paniikinomainen tukehtumisentunne! samoin joskus saatoin herätä myös kesken unen sellaiseen olotilaan. nyt useita vuosia ilman paniikki yms. oireita eikä ole ollut myöskään noita tukehtumisen tunteita!

Vierailija
19/19 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan refluksitauti, eli yöllä vatsalaukun sisältöä virtaa kurkkuun. Älä syö tai juo enää 18.00 jälkeen tai ota lääke, joka muodostaa vaahdon vatsalaukuun ja estää takaisin virtsuksen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi