Kuinka te voitatte pelkonne?
Minua ahdistaa todella paljon sosiaaliset tilanteet ja väittelyissä jään aina kynnysmatoksi, Kuinka opin pitämään puoliani ja voittamaan väittelyt?
Kommentit (5)
Ei sinun tarvitse voittaa väittelyitä.
Viisautta on olla väittelemättä.
Voitan pelkoni menemällä niitä päin.
Ei sun tartte väitellä, ystävällisyydelläkin pääsee eteenpäin. Suomalaiset on kyllä melko töykeitä ja itsekeskeisiä mutta sinä voit olla se erilainen :)
Mulla vähän sama juttu.
Väittelyt on ahdistavia, ja ehkä se johtuu osittain siitä, että tuntuu kuin olisi hyökättynä ja pitäisi puolustautua. Ehkä tuntuisi paremmalta, jos osaisi asennoitua niin, että tähtää mieluummin tasapeliin kuin voittoon. Yrittää ymmärtää mitä toinen tarkalleen tarkoittaa, eikä tee oletuksia. Itse saatan tehdä vääriä oletuksia ja ahdistun siitä, että toinen ajattelee jollain "kamalalla" tavalla. Kun toinen sitten puolustautuu kärkkäästi, niin se vahvistaa vääriä oletuksiani. Kannattaa keskittyä ainakin aluksi mieluummin yhteisen pohjan löytämiseen. Selvittää mistä ollaan samaa mieltä, ja sitten vasta mistä ollaan eri mieltä, kärjistämättä.
Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä ei välttämättä ole.
Mulla sama. En tosin halua voittaa väittelyitä. Ylipäätään haluaisin ”kohdata pelkoni” sosiaalisissa tilanteissa, mutta en tiedä miten.
Jotenkin menen vain aivan jäihin tai olen liian jännittynyt etten vain pysty vastaanottamaan sitä mitä toiset sanovat. Ja joskus on sellainen tunne, että multa odotetaan jotain todella suurta, vaikka en edes ymmärrä mistä toinen puhuu. Ja näissä tilanteissa ei ole auttanut, että pyytää toista selittämään asian uudelleen. Toisaalta joskus, kun ymmärrän mitä vastapuoli tarkoittaa olen liian kipsissä perustelemaan omaa kantaani, jolloin toisen on tietenkin vaikea ymmärtää minun kantaani tilanteessa. Monimutkaista.. mutta yritän tehdä parhaani, hyväksyä itseni ja toiset <3
Älä mieti, lyö. Näytä kaikille, ettei sulle ryttyillä.