Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä ne ajat, kun ruoka-aika ja ruokailu oli ”syönti”, ja saunaan mentiin ”kylpemään”?

Vierailija
12.09.2020 |

Näin 60-70-luvuilla ainakin Pohjois-Karjalassa.

Mitä muita hauskoja nimityksiä muistatte arjen tai juhlan toiminnoille?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa älyttömät jutut!

Vierailija
2/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa älyttömät jutut!

No, jotain vähän kevyempää synkkien ja rankkojen aiheiden väliin välillä. :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, kyllä meillä on aina saunottu ja ruokailtu ja 50-luvulta lähtien. Kylvyt tehtiin kylpyammeessa.

Vierailija
4/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, kyllä meillä on aina saunottu ja ruokailtu ja 50-luvulta lähtien. Kylvyt tehtiin kylpyammeessa.

Ai? Mistä olet kotoisin?

Onkohan tämä kylpeminen vain Pohjois-Karjalainen (tai jopa meidän perheensisäinen) juttu?

Ap

Vierailija
5/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kylvetään tänää ja juuri äsken syötiin.

Käytössä ovat edelleenkin.

Vierailija
6/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa älyttömät jutut!

Ap

Ei kun tarkoitin sitä, että älyttömiä noi sanonnat. Syönti on jo sanana vastenmielinen ja kylpeminen tapahtuu ammeessa, ei saunassa. Sinänsä positiivista, että näitä oikeasti käytetään jossain, anoppini puhuu noin ja olen pitänyt häntä vajaana (monesta muustakin syystä tosin). Ja pohjoisesta on kotoisin.

Vierailija
7/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen eteläsavolaisena puhunut kylpemisestä, vanhempani varmaan yhä. Taitaa olla pitkälti murrejuttuja.

Vierailija
8/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuli heti mieleen se Onnen maa- leffa kun äijä kysyy joko se on syönti.

Meillä vaan mentiin syömään, oli lounas tai päivällinen, ei sellaisista puhuttu.

Vierailija
9/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa älyttömät jutut!

Ap

Ei kun tarkoitin sitä, että älyttömiä noi sanonnat. Syönti on jo sanana vastenmielinen ja kylpeminen tapahtuu ammeessa, ei saunassa. Sinänsä positiivista, että näitä oikeasti käytetään jossain, anoppini puhuu noin ja olen pitänyt häntä vajaana (monesta muustakin syystä tosin). Ja pohjoisesta on kotoisin.

Tämä viesti kertoo paljon kirjoittajastaan.

Vierailija
10/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on Itä-Suomessa ja he puhuu kaikki kylpemisestä kun tarkoittavat saunomista. Omituista.

Vierailija
11/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, ja käytän ko. termejä edelleen. Olen maalta kotoisin ja puhun murteella eikä ole aikomustakaan opetella siitä pois, vaikka osaan toki tarvittaessa puhua kirjakieltä.

Käytän kaikenlaisia muitakin vanhanaikaisia ilmaisuja koska ne ovat mielestäni hauskoja ja elävöittävät kieltä.

Vierailija
12/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös yksi itä-suomalainen hauskuus puheessa on se, että kun joku on kotona (ja siis ihan sisätiloissa) sanoo hän olevansa pihassa :)

Vierailija
13/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaan mentiin. Mentiin syömään.

Vierailija
14/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sanonta kainuulaisittain kuulu: kylypemmään.

Vierailija
15/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, ja käytän ko. termejä edelleen. Olen maalta kotoisin ja puhun murteella eikä ole aikomustakaan opetella siitä pois, vaikka osaan toki tarvittaessa puhua kirjakieltä.

Käytän kaikenlaisia muitakin vanhanaikaisia ilmaisuja koska ne ovat mielestäni hauskoja ja elävöittävät kieltä.

Olen itse aivan samaa mieltä. Olen kotoisin Pohjois-Karjalasta, ja ennen häpesin omaa murrettani, mutta iän karttuessa olen oppinut rakastamaan sitä. Käytän myös puheessani vanhahtavia ilmaisuja, ja pidän kovasti siitä, kuinka juuri tähän murteeseen voi sekoittaa niin savolaisia kuin Etelä-Karjalaisiakin sanoja ja ilmaisuja täysin sujuvasti.

Vierailija
16/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (eli lapsuuden perheessäni) muuten ei ruoka koskaan ollut "syönti", mutta kyllä me kylvimme, ja mieheni kanssa kylvemme vielä nykyään myös. Eikä mikään voita vastalla kylpemistä, se on varma :)

- 15

Vierailija
17/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: Kylpeminen tarkoittaa puhdistautumista eli peseytymistä vedellä esimerkiksi järvessä, kylpyammeessa tai saunassa.

Vierailija
18/19 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan kielessä sauna on kyly. Mennään saunaan! = Läkkä kylyh!

Vierailija
19/19 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sunnuntaina tapahtuva toiminta tehdään pyhänä ja viikonloppuinen pyhänseutuna. Itse pyhät taas sanotaan oikeilla nimillään, joulu, juhannus, piäsiinen ja kekri eli keyri jne.