Muistatteko vielä ne ajat, kun ruoka-aika ja ruokailu oli ”syönti”, ja saunaan mentiin ”kylpemään”?
Näin 60-70-luvuilla ainakin Pohjois-Karjalassa.
Mitä muita hauskoja nimityksiä muistatte arjen tai juhlan toiminnoille?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Onpa älyttömät jutut!
No, jotain vähän kevyempää synkkien ja rankkojen aiheiden väliin välillä. :)
Ap
Täh, kyllä meillä on aina saunottu ja ruokailtu ja 50-luvulta lähtien. Kylvyt tehtiin kylpyammeessa.
Vierailija kirjoitti:
Täh, kyllä meillä on aina saunottu ja ruokailtu ja 50-luvulta lähtien. Kylvyt tehtiin kylpyammeessa.
Ai? Mistä olet kotoisin?
Onkohan tämä kylpeminen vain Pohjois-Karjalainen (tai jopa meidän perheensisäinen) juttu?
Ap
Meillä kylvetään tänää ja juuri äsken syötiin.
Käytössä ovat edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa älyttömät jutut!
Ap
Ei kun tarkoitin sitä, että älyttömiä noi sanonnat. Syönti on jo sanana vastenmielinen ja kylpeminen tapahtuu ammeessa, ei saunassa. Sinänsä positiivista, että näitä oikeasti käytetään jossain, anoppini puhuu noin ja olen pitänyt häntä vajaana (monesta muustakin syystä tosin). Ja pohjoisesta on kotoisin.
Kyllä minäkin olen eteläsavolaisena puhunut kylpemisestä, vanhempani varmaan yhä. Taitaa olla pitkälti murrejuttuja.
No tuli heti mieleen se Onnen maa- leffa kun äijä kysyy joko se on syönti.
Meillä vaan mentiin syömään, oli lounas tai päivällinen, ei sellaisista puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa älyttömät jutut!
Ap
Ei kun tarkoitin sitä, että älyttömiä noi sanonnat. Syönti on jo sanana vastenmielinen ja kylpeminen tapahtuu ammeessa, ei saunassa. Sinänsä positiivista, että näitä oikeasti käytetään jossain, anoppini puhuu noin ja olen pitänyt häntä vajaana (monesta muustakin syystä tosin). Ja pohjoisesta on kotoisin.
Tämä viesti kertoo paljon kirjoittajastaan.
Mun mies on Itä-Suomessa ja he puhuu kaikki kylpemisestä kun tarkoittavat saunomista. Omituista.
Muistan, ja käytän ko. termejä edelleen. Olen maalta kotoisin ja puhun murteella eikä ole aikomustakaan opetella siitä pois, vaikka osaan toki tarvittaessa puhua kirjakieltä.
Käytän kaikenlaisia muitakin vanhanaikaisia ilmaisuja koska ne ovat mielestäni hauskoja ja elävöittävät kieltä.
Minusta myös yksi itä-suomalainen hauskuus puheessa on se, että kun joku on kotona (ja siis ihan sisätiloissa) sanoo hän olevansa pihassa :)
Vierailija kirjoitti:
Muistan, ja käytän ko. termejä edelleen. Olen maalta kotoisin ja puhun murteella eikä ole aikomustakaan opetella siitä pois, vaikka osaan toki tarvittaessa puhua kirjakieltä.
Käytän kaikenlaisia muitakin vanhanaikaisia ilmaisuja koska ne ovat mielestäni hauskoja ja elävöittävät kieltä.
Olen itse aivan samaa mieltä. Olen kotoisin Pohjois-Karjalasta, ja ennen häpesin omaa murrettani, mutta iän karttuessa olen oppinut rakastamaan sitä. Käytän myös puheessani vanhahtavia ilmaisuja, ja pidän kovasti siitä, kuinka juuri tähän murteeseen voi sekoittaa niin savolaisia kuin Etelä-Karjalaisiakin sanoja ja ilmaisuja täysin sujuvasti.
Meillä (eli lapsuuden perheessäni) muuten ei ruoka koskaan ollut "syönti", mutta kyllä me kylvimme, ja mieheni kanssa kylvemme vielä nykyään myös. Eikä mikään voita vastalla kylpemistä, se on varma :)
- 15
Wikipedia: Kylpeminen tarkoittaa puhdistautumista eli peseytymistä vedellä esimerkiksi järvessä, kylpyammeessa tai saunassa.
Kaikki sunnuntaina tapahtuva toiminta tehdään pyhänä ja viikonloppuinen pyhänseutuna. Itse pyhät taas sanotaan oikeilla nimillään, joulu, juhannus, piäsiinen ja kekri eli keyri jne.
Onpa älyttömät jutut!