Mielenkiintoinen työprojekti ja mahdollinen raskaus
Töissä olisi tiedossa pitkäkestoinen ja erittäin mielenkiintoinen projekti, jonka avainhenkilöksi esimieheni ehdotti minua. Tällaisia projekteja tulee harvoin vastaan, ehkä kerran koko työuran aikana. Projektiin pitäisi olla valmis sitoutumaan useammaksi vuodeksi.
"Ongelmana" on se, että olemme koko kesän keskustelleet miehen kanssa perheen perustamisesta ja päätettiin, että nyt on sen aika. Ikää on jo yli 30 vuotta meillä molemmilla, joten kauaa ei voi lastenhankintaakaan enää lykätä, jos niitä meinaa saada.
En haluaisi kieltäytyä työprojektista, koska se kiinnostaa minua aidosti. Toisaalta taas jos suostun siihen ja tulisinkin raskaaksi niin itselleni tulisi petturiolo ja tuntuisi kuin olisin huijannut esimiestäni. Ja sitten taas en haluaisi vielä mennä huutelemaan työpaikalla mistään perheenperustamisasioista, koska mistä sitä tietää onnistutaanko me saamaan lasta.
Mitä te tekisitte? Ottaisitteko pokkana kiinnostavan työn vastaan vai kieltäytyisitte siitä ja mahdollisesti joutuisitte katumaan asiaa myöhemmin..
Kommentit (9)
Jos ministeri pystyy jäämään äitiyslomalle työstään, mikset sinä pystyisi?
Anna se projekti jollekin, joka osaa sitä arvostaa.
Sinulla on täysi oikeus ottaa työ vastaan ja olla siitä sitten äitiyslomalla kun sen aika koittaa. Ei tarvitse potea minkäänlaista huonoa omaatuntoa tai tuntea että olisi pitänyt kertoa vauvan yrittämisestä sillä nämä asiat eivät kuulu esimiehelle/ työnantajalle.
Ottaisin työn vastaan. Katuisit sitä ikuisesti, jos jätät työn ottamatta ja raskaus ei alakaan heti. Sitä paitsi, pakko ei ole jäädä vuosiksi kotiin lapsen kanssa, voit pitää vaan minimiäitiysloman pari-kolme kuukautta ja jatkaa sitten projektin parissa ja mies jää kotiin hoitamaan vauvaa. Nämä on järjestelykysymyksiä.
Ota työ vastaan, tee se mahdollisimman hyvin, jää äitiyslomalle ja kun palaat takaisin, sijaisesi johtaa projektin loppuun ja kerää kiitokset. Yksikään työnantaja ei pidä projektia holdissa odottamassa lomailijaa.
Otat työn vastaan ja yritätte lasta. Lasta ei välttämättä heti tule ja saat tehdä työtä, josta nautit. Pomolle ei tarvitse kertoa mitään, se on yksityisasia. Sitten vasta kerrot kun raskautta on kestänyt tarpeeksi pitkään, oliko se nyt 12 viikkoa.
Jättää sen naisen palkkaamatta niin ei tarvitse murehtia tällaisesta.
Olen itse toiminut projektien parissa toistakymmentä vuotta. Miespuolisille projektipäälliköille ei tuota mitään tuskaa vaihtaa työpaikkaa lennosta toiseen kesken projektin, kun parempi mahdollisuus tulee vastaan. Kukaan ei ole koskaan kritisoinut heitä itsekkyydestään.
Ottaisin työn vastaan. Ei se suunniteltu raskaus aina käy kädenkäänteessä.