sain pienen perinnön.
Maksan saamillani rahoilla omat velkani tottakai, mutta lisäksi avomieheni maksuun langenneen opintolainan. Olisitko tehnyt samoin? Mieheni on tehnyt velan yli kymmenen vuotta sitten, kun emme vielä edes tunteneet, eli en liity hänen silloiseen elämäänsä tai ratkaisuihin mitenkään. Maksan sen koska rakastan miestäni ja haluan hänen taloutensa myös kuntoon. Lisättäköön, että miehen vanhemmat ovat tarjoutuneet myös maksamaan lainan, mutta haluan olla heistä riippumaton. Mieheni ajattelee samoin, mutta olisi viimekädessä antanut vanhempansa maksaa sen.
Kommentit (17)
En olisi tehnyt samoin, koska raha ja rakkaus ovat kaksi eri asiaa.
ja jos mies ei kykene maksamaan lainojaan, ei hän kuulu minun elämääni
En olisi maksanut, avopuolisoiden suhde lain edessä on niin ongelmallinen. Olisin laittanut ne rahat säästöön/sijoittanut.
Olisin antanut miehen vanhempien maksaa.
Perintörahat olisin sijoittanut.
Jos miehellä ei ole vara maksaa lainojaan, niin onko hänellä vara maksaa yhdessä kotiin laitettavia asioita? Matkoja? Yms.
Olisit käyttänyt rahat yhteiseen hyvään.
Mun mummu sanoi usein, hullu saa olla muttei tyhmä. Tulit mieleen tosta...
Olisin antanut miehen vanhempien maksaa.
Perintörahat olisin sijoittanut.
Jos miehellä ei ole vara maksaa lainojaan, niin onko hänellä vara maksaa yhdessä kotiin laitettavia asioita? Matkoja? Yms.
Olisit käyttänyt rahat yhteiseen hyvään.
Mun mummu sanoi usein, hullu saa olla muttei tyhmä. Tulit mieleen tosta...
Olettepa kylmiä ihmisiä! Mä mietin kyllä, että antaisin hänen vanhempiensa hoitaa maksun, mutta mieheni sairastui heidän takiaan aikanaan mielenterveysongelmiin ja vaikka kuinka koettavat hyvitellä nyt, on kaikkien kannalta parempi, etteivät saa "otetta" uudestaan hänestä. Mieheni on nyt kuntoutunut ja opiskelee taas (tällä kertaa ei ottanut lainaa siihen). Hän ei mitenkään pysty opintotuista maksamaan sitä entistä lainaa kerralla pois, mitä pankki nyt vaatii. Kyseinen velka on reilut kaksituhatta euroa, mulle jää vielä n. 20000 euroa senkin jälkeen säästöön. Tottakai maksan. Ap
Niin siis en huomannut laitta alkuperäiseen viestiin velkojen suuruutta. molemmilla n 2000, eli yhteensä niihin menee nelisentonnia. Säästöön jää vielä reilusti!!! Ap taas.
mitä ihmettä, eihän sun tarvii maksaa opintolainaa miehen puolesta kun siinä on valtiontakaus just tota varten! Mun veljelle kävi samoin kun sun miehelle ja Valtiokonttori maksoi lainan takaisin pankille.
mitä ihmettä, eihän sun tarvii maksaa opintolainaa miehen puolesta kun siinä on valtiontakaus just tota varten! Mun veljelle kävi samoin kun sun miehelle ja Valtiokonttori maksoi lainan takaisin pankille.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:55"]
[/quote]
Ja sit sen jälkeen valtionkonttori on hakenut sun veljesi ulosottoon, mutta sitä ei vaan ole kerrottu sulle.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 11:55"]
[/quote]
Valtio maksaa lainan takaisin pankille, mutta Kela perii sitä takaisin korkealla korolla. Jos et saa maksettua sitä Kelalle niin lopulta menetät luottotietosi.
Meillä kaikki saadut perinnöt ovat tulleet yhteiseen kassaan ja niitä on ytheisesti käytetty, jtoen siinä mielessä olisin toiminut ja olen toiminut samoin kuin ap. Sillä erotuksella kuitenkin, että me olemme naimisissa. Tuo avoliitto laittaisi minut kyllä miettimään, maksaisinko toisen lainoja.
Myös meillä on perinnöt tulleet yhteiseksi hyväksi ja niillä on maksettu kaikkien asioita - mutta me ollaan naimisissa. Toisaalta 2000e on niin pieni raha, että veikkaan aapeelle olevan enemmän iloa sen maksamisesta kuin sen "sijoittamisesta". Saa taatusti enemmän hyvää mieltä ja pientä pelivaraa arkeen tällä keinolla!
En ihan ymmärrä, miksi sinä tulisit miehen vanhemmista riippuvaisiksi maksamalla lainan pois, koska eihän heillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Toisaalta, jos tiedät, että he käyttäisivät maksamista jotenkin miestäsi vastaan, tai kuten kirjoitit, pyrkisivät saamaan jonkinlaisen otteen taas pojastaan, niin hyvä, jos sen pystyt teollasi estämään.
Mutta ilman tätä outoa kuviota miehn vanhempienkin kanssa, minusta parin tonnin lainan pois maksaminen toisen puolesta on ihan ok. Ainakin, jos itse teet sen pyyteettömästi.
No, jos kyse on noin pienestä summasta, niin se on ok. Eri juttu jos olisi kyseessä 30.000 euroa, sitten kannattaisi miettiä keskinäisen velkakirjan tekoa. Avoparin ainakin.
Pari tonnia on pikku summa, saman olisin itsekin voinut antaa läheiselle, edes miettimättä enempää. Tuosta on hyvä jatkaa elämää eteenpäin.
Muista että lahjaverotta saa antaa toiselle kerran kolmessa vuodessa alle 4000 euroa. Muuten miehen on tehtävä lahjaveroilmoitus ja maksettava lahjavero.
Jalomielinen teko, toivottavasti säästytte lahjaverolta.