Miksi monien ihmisten mielestä luonnonkauneus on ainoaa oikeaa kauneutta?
Nämä ihmiset eivät siis pysty näkemään kauneutta esim. ihmisten tekemissä rakennuksissa, maalauksissa tai vaikkapa koriste-esineissä, koska ne eivät ole luonnon luomia elementtejä?
Tuli vain mieleeni, kun monien mielestä esimerkiksi meikattua naista ei voi sanoa kauniiksi, jos hän on kaunis vain meikattuna. Millä tavalla ihmisen tulisi olla niin luonnollisen näköinen ollakseen kaunis? Ihminenhän on kaikista lajeista eniten vieraantunut luonnosta, joten miksi meidän tulisi näyttää luontokappaleilta kasvoistamme, vaikka muuten elämme täysin rakennettua ja epäluonnollista elämää?
Kommentit (6)
Luonnon kauneus ja luonnonkauneus on mun mielestä kaksi eri asiaa.
Luonto on kaunista. Myös silloin, jos sitä ei ole ihminen pilannut rakentamalla maisemaan huonosti sopivia rakennuksia.
Luonnonkaunis taas on sellaista, johon ei ole lisätty mitään ylimääräistä, kuten rintaimplantteja, irtoripsiä tai hiusväriä.
Sitä samaa olen ihmetellyt. Itse arvostan jos joku luonnolta saamistaan huonoista lähtökohdista huolimatta on saanut itse omalla työllään ja ponnistelullaan ulkonäkönsä paremmaksi ja muiden miellyttävämmäksi katsoa vaikka olisikin käytetty esim. rasvaimua, ihon hiontaa, kestovärit hiuksissa ja ripsissä ja kulmissa jne.
Eri asia sitten tietenkin on millainen ulkonäkö on kaunis kunkin mielestä. Överikäsittelyt tyyliin Tiina Jylhä eivät sitä tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Rakennuksia ja maalauksia ei tarvitse entisöidä joka aamu tai suihkun jälkeen.
Vielä ei ole keksitty täyttä kestomeikkiä, mutta joitain osia toki on mahdollista muuttaa pysyvämmäksi kuten ripset, kulmakarvat, silmänrajaukset. Meikki- ja peitevoiteita vielä joutuu pesemään ja laittamaan uusiksi päivittäin. Tiedä vaikka jossain vaiheessa voisi tatuoida iholleen kestomeikkipohjan. Muuttaako tämä näkemystäsi asiaan?
Ap
Juuri niin. Tokihan ihminen osaa rakentaa ja luoda kauniita esineitä ja rakennuksia, maalauksia jne. Moni rakennus on kauniimpi kuin vaikka tavallinen luonnon kallio. :)
Ihan eri asia on taas ns. ihmisen luonnollinen kauneus vastaan 'tehty' kauneus. Runsaiden meikkien, implanttien ja lisäkkeiden käyttö on keinotekoista kauneuden lisäämistä, ei aitoa. Siksi se ei monesta tunnu hyvältä, vaikka se jotenkin absoluuttisesti mitattuna voi olla virheettömämpää. Aito on aina aito. Markkinavoimathan tämän ovat aiheuttaneet saamalla ihmiset tuntemaan, ettei voi olla hyväksytty jos ei käytä tuotteita A, B ja C.
Se nyt on varsin epätodennäköistä, että joku nainen olisi meikattuna kaunis, jos ei ole kaunis ilman meikkiä. Kun meikillä on vaikea saada kasvonpiirteitä näyttämään täysin erilaisilta.
Rakennuksia ja maalauksia ei tarvitse entisöidä joka aamu tai suihkun jälkeen.