Asunnon tarjouskauppa
Älkää hyvät ihmiset käyttäkö tarjouskauppaa myydessä asuntoa.
Kommentit (31)
Sama sääntö ostajille: voit joutua maksamaan myyjällle tietyn prosenttiosuuden sakkona, jos nokitettuasi et haluakaan ostaa kämppää.
Ikävä totuus on se, että tarjouskauppa karkottaa osan ostajaehdokkaista pois.
Mä olen nyt nähnyt täällä Pohjois-Suomessa aika paljon tarjouskauppakohteita jossa lähtöhinta on heti 20% ENEMMÄN mitä talosta olisi realistista maksaa. Ei ole tullut huutoja.
On hyvä huomata, että perinteisessä asunto-osakkeen kaupassa myyjällä on oikeus valita, minkä ostotarjouksen hän hyväksyy. Hänellä (e. myyjällä) ei ole pakko hyväksyä ensimmäistä tai korkeinta ostotarjousta, tai tarjousta, joka ylittää myyjän asettaman alkuperäisen pyyntihinnan. Jos siis myyjä saakin useamman ostotarjoukssen, voi hän mielensä mukaan hyväksyä niistä haluamansa. Mahdollista on myös, ettei myyjä hyväksy mitään ostotarjousta.
Tarjouskaupassa myyjä määrittää asunnolle lähtöhinnan, joka on ostajien tekemien tarjousten pohjana. Ostajien on tehtävä tarjouksia lähtöhinnasta ylöspäin ja lopullinen hinta määräytyy annettujen tarjousten perusteella. Aivan kuten perinteisessäkin asunto-osakkeen kaupassa, myös tarjouskaupassa myyjä saa itse valita saamiensa tarjousten joukosta haluamansa. Myyjän ei tällöinkään tarvitse hyväksyä yhtäkään tarjousta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Toimii, jos alue ja asunto ovat niin ylivertaisen hyvät, että myyjä voi tiristää sen viimeisen hinnan ja joku ilomielin ja kiittäen sen vielä maksaa. Tavallisen lähiön elementtitaloasunnon kohdalla tuskin toimii.
Tosin hyvällä alueella niitä ylitarjouksia tulee muutenkin.
En ostajana tykkää tarjouskaupasta, se näyttää jotenkin epätoivoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii, jos alue ja asunto ovat niin ylivertaisen hyvät, että myyjä voi tiristää sen viimeisen hinnan ja joku ilomielin ja kiittäen sen vielä maksaa. Tavallisen lähiön elementtitaloasunnon kohdalla tuskin toimii.
Tosin hyvällä alueella niitä ylitarjouksia tulee muutenkin.
En ostajana tykkää tarjouskaupasta, se näyttää jotenkin epätoivoiselta.
Siähän se usein on ja "välittäjät" nauraa räkäisesti kun voiva antaa saunnaielta vakutava pohjahinnan, jonka jälkeen jäädään odottamaan kävisikö joku syöttiin...
Olen välittäjänä käyttänyt tarjouskauppamenettelyä ainoastaan erittäin kuumissa kohteissa, jotta kaikki ostajaehdokkaat saavat mahdollisuuden tehdä tarjouksen.
Tarjouskaupassa täytyy osata asettaa lähtöhinta oikein, jotta kiinnostus syntyy. Liian alhainen tai korkea lähtöhinta pilaa myynnin.
Jos on ostamassa, kannattaa tarjouskauppakohteesta tehdä heti kunnon tarjous eikä hinkata tonni kerrallaan. Tällöin prosessin saa nopeammin maaliin.
Me myytiin joitain vuosia sitten tarpeeton, hyväkuntoinen ja tilavahko yksiö stadissa, hyvällä ja halutulla paikalla. Tarjouskaupalla. Jopa välittäjä yllättyi lopullisesta hinnasta. Sijainti, sijainti ja vielä kerran se sijainti (Kallio).
Me skippasimme tarjouskauppakohteet automaattisesti, kun muutama vuosi sitten etsimme uutta asuntoa. Oma vanha oli jo myyty, eikä ollut minkäänlaista intoa tai kiinnostusta lähteä kikkailemaan niiden tarjousten kanssa, hidasta ja hankalaa. Tästä talosta teimme tarjouksen, se hyväksyttiin vuorokauden sisään ja kaupat oli tehty jo ennenkuin tarjouskauppakohteessa olisimme saaneet tietoa siitä, että onko tarjouksemme hyväksytty.
Minusta todella ärsyttävä tapa ostaa asunto ja tarjouskauppakohteet jää jatkossakin automaattisesti väliin, jos tarve asuntokaupoille jossain kohtaa tulee (toivottavasti ei pitkään aikaan).
Katkeria kommentteja, mutta toisaalta ymmärrettäviä, kun monella on talous tiukilla.
Tarjouskauppa toimii joissain kohteissa mainiosti eikä välttämättä eroa ns. normikaupasta. Parhaassa tapauksessa myyjä tekee päätöksen parissa vuorokaudessa tarjouksesta eli ei kestä kauan. Mutta jos ei tarjoa kunnon hintaa, niin eihän se myyjä sitä silloin hyväksy, vaan jää odottelemaan muita tarjouksia. Se tietysti kiukuttaa tarjouksen tekijää. Sekin tietysti kiukuttaa, jos joku toinen tarjoaa enemmän.
Olen aikeissa myydä taloni tarjouskaupalla, koska talon hintaa on vaikea määrittää. Se poikkeaa alueen muista taloista. Tarkoitus ei ole kirittää hintaa mahdollisimman ylös, vaan saada realistinen hinta, ei liian alhainen, mutta ei pyytää liikaakaan, koska toiveissa on nimenomaan nopea kauppa, niin nopea kuin se on tällä alueella mahdollista.
Älkää siis hyvät ihmiset jättäkö tekemättä tarjouksia teitä kiinnostavista tarjouskauppakohteista. Jos ei tarjoa, ei voi ostaakaan. Pessimisti ei pety, mutta joskus elämä saattaa yllättää positiivisesti.
Kun olen ostamassa asuntoa, edellinen on myyty ja minulla on X kuukautta aikaa löytää uusi.
Ei minulla ole aikaa perseillä minkään tarjouskauppakohteiden kanssa. Teen ihan perinteisen tarjouksen kiinnostavasta kohteesta, päivän parin sisällä myyjä hyväksyy tai tekee vastatarjouksen. Tai summat ei täsmää ja siirryn seuraavaan.
Saisi olla aika ihmeellinen kämppä että jaksaisin lähteä tuollaiseen runkkurinkiin.