Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskautta edeltävä alipaino ja neuvolan suhtautuminen

Vierailija
11.09.2020 |

Minun BMI ennen raskautta oli 17,9 ja neuvolan terkkari sanoi heti että olen lähtenyt liian alhaisesta painosta liikkeelle ja nyt pitäisi lihoa reippaasti. Onko se painon nostaminen tosiaan joku itseisarvo? Eikö ole tärkeintä, että vauva saa tarvitsemansa, ja sitä ei paino kerro?

Myös terkkari alkoi sättimään kun sanoin etten juo ruokajuomana maitoa. Luulin että tämä maidonjuontipakotus on jäänyt ysärille mutta ilmeisesti näin ei ole.

Muilla kokemuksia neuvolan painokommenteista?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut alipainon puolella jokaisen raskauden alkaessa. Olen 163 cm pitkä ja varsinkin toisen raskauden alussa olin hyvin hoikassa kunnossa. Paino muutui näin:

1. lapsi: 46 kg -> 54 kg

2. lapsi: 42 kg -> 51 kg

3. lapsi: 45 kg -> 52 kg

Neuvolassa ei ikinä valitettu liian vähäisestä painonnoususta. Ennen kaikkea tarkkailevat, että paino yleisesti ottaen nousee tasaisesti. Viimeisessä raskaudessa oli kyllä terkkarilla huoli, että "maha on liian pieni", lähetti jopa ylimääräiseen tarkastukseen lääkärin luokse, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt ja vauva syntyi normaalipainoisena.

Ja kyllä paino nousee enemmän, kuin mitä lapsi + istukka + lapsivesi painaa. Raskauden aikana ainakin veren määrä lisääntyy huomattavasti, joku 1.5 kiloa tulee pelkästään siitä.

Mutta sanoisin, että älä huoli, vähän vanhanaikainen terkkari sinulle vaan sattui. Ei kannata lähteä väittelemään hänen kanssa asioissa. Jos ette tule toimeen, niin vaihda toiseen. Onnea odotukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan