Apua kaivataan! (Perintä asiaa)
Naapuri haastoi meidät oikeuteen ja hävisi. Oikeus tuomitsi naapurin maksamaan kaikki meidän oikeudenkäyntikulut. Asianajotoimisto teki vakuutusyhtiölle paperit, mutta niissä oli virhe sen osalta,että meidän pitäisi itse maksaa omavastuuosa. Vakuutusyhtiö on veloittanut meitä omavastuun verran ja veloittanut muut kulut naapurilta. Sekä lakimies, että vakuutusyhtiö ovat sitä mieltä, että meidän tulee itse periä tämä omavastuu naapurilta ja että se on meidän oikeus. Olen lähettänut naapurille laskun, mutta näyttää siltä, että hän ei sitä maksa.
Mitä teen nyt? Ottaako joku perintätoimisto hoitaakseen yksityisiä velkoja? Joudunko itse maksumieheksi perintätöimiston kuluille vai voiko ne periä naapurilta? Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (12)
Joo, mutta teillä on vakuutus jossa on omavastuu, naapuri maksaa toki kulut, mutta omavastuu jää sulle.
Ei. Oikeudenkäyntikulut määrätättiin kokonaan naapurin maksettavaksi. Summa ilmoitettiin. Tästä summasta vakuutusyhtiveloitti meiltä 170€ ja loput naapurilta, koska lakimiehen lausunnossa todettiin meidän omavastuu. Kyselin tätä vakuutusyhtiöstä ja tämä lauseke todettiin virheeksi, jota he eivät voi korjata, mutta minä itse voin tämän omavastuun vaatia maksettavasti, koska se kuuluu tähän oikeudenmääräämään kokonaissummaan.
-ap-
No hitsi ei näköjään oikeinkirjoitus ihan toimi, kun vähän alkaa verenpaine nousta :D
Lakimies korjatkoon virheensä samaan rahaan jos teki virheen. Eli lakimies hoitaa maksun ulosottoon käräjäoikeudessa. Saattaa kyllä olla suoraan ulosottokelpoinen, kun on oikeuden määräämä maksu. Lakimies neuvoo siinäkin.
Jos on oikeuden päätös, niin se on sitten suoraan ulosottokelpoinen. Ei kun ulosottoon vaan. Tosin, tuo lakimies saisi sen jutun korjata vakuutusyhtiöön päin, ette te ulosotosta kuitenkaan saa kaikkia saatavia täysimääräisenä.
Sitä juuri pelkään, että miten suuri kulu siitä ulostosta tulee minulle. Pelkään että koko summa saattaa huveta tuohon leikkiin. Onko mitään mahdollisuutta että näitä kuluja voisi periä velalliselta?
-ap-
Oikeudenpäätöksellä korvattavaksi määrätyt maksut ovat suoraan ulosottokelpoisia eli viet päätöksen ulosottoviranomaiselle. Mukaan kannattaa ottaa vakuutusyhtiön lausunto ja maksukuitti siitä, että olette tuon omavastuun maksaneet.
Lakimiehen tai vakuutusyhtiön maksettavaksi tuo 170,- ei kuulu.
Ulosottokulut eivät mene sinulta vaan tuolta maksajalta.
Olen itse käynyt saman asian läpi vahingonkorvausten osalta eikä minulta ole peritty mitään kuluja vaan tuomittu on joutunut kaikki maksamaan ja ihan yksityishenkilöiden välisiä juttuja tämäkin oli.
Se korjaa virheen, joka sen on tehnyt.
Minusta se teidän lakimies saa aloittaa sen perinnän!