Saako raskaana olla selällään?
Niin. Kuulemma ei sais treenata liikkeitä, joissa ollaan selällään, eikä vissiin nukkuakaan selällään, mutta saanko edes maata tässä sohvalla selällään?!
Kommentit (10)
Riippuu, kuinka pitkällä raskaus on ja painaako vatsa verisuonia niin, että heikottaa. Jos olosi on aivan loistava selälläsi, niin ei liene suurta vaaraa. Muta kävisikö laittaa tyynyjä yläselän ja pään alle ja ehkä polvien alle niin? Miten vain sinun ja vauvan olisi paras olla. :)
Oon rv 16 eikä selällään olo tunnu mitenkään huonolta nyt, kun pahoinvointia ei enää ole.
Ap
Minä en ainakaan pystynyt olemaan. Oli niin epämiellyttävää.
Kyllä sä voit olla selällään niinkauan kunnse tuntuu hyvältä, yleensä siinä 25-30 viikolla alkaa selällään heikottaa.
Normaaleja vatsalihasliikkeitä voi tehdä raskauden puileenväliin, sen jälkeen vain syviä varsalihaksia esim kyljellään tai kontallaan.
ei mitään ongelmaa vielä noilla viikoilla. Viimeisellä kolmanneksella (ja joillakin jo ennen) saattaa tosiaan vatsa painaa selinmakuulla laskimoita ja estää verenkiertoa. Silloin tulee huono olo. Jos ei tule, voit loistavasti maata selälläsi, varsinkin pehmeällä.
Jalat koukussa selinmakuulla voi joogata ja tehdä venytyksiä, lantiokori kääntyy niin, ettei verenkierto vaarannu. Selinmakuu jalat pystyssä tekee todella hyvää sekä selälle että jaloille, eli jalat seinälle vaan. Mutta tosiaan loppuraskaudessa selinmakuu suorana kovalla alustalla haittaa useimpien verenkiertoa. Älä siis huoli tai anna huolestuttaa itseäsi turhaan...
Riippuu ihan raskausviikoista ja siitä kuinka ja mihin se vauva ja kohtu painaa.
Itse pystyin ihan normaalisti koko raskauden ajan pötköttämään soffalla selällään kun katsoin telkkaa.
Mutta jos (rv 20 jälkeen) aamulla heräsin niin että olinkin nukkunut selälläni niin olin niin puuduksissa etten pystynyt itse kääntymään kyljelle tai nousemaan ylös eli mies käänsi ;) minut kyljelle ja sitten vasta kun taas veret kiersi kunnolla pystyin nousemaan ylös :(
Loppuraskaudessakin ok, kunhan oma vointisi pysyy hyvänä. Itsellä ei tuottanut edes selällään nukkuminen ongelmia missään raskauden vaiheessa. Kaikki on yksilöllistä.
Itse olen tähän asti pystynyt ja pystyn edelleenkin. Ja makaankin kyllä, öisin myös nukun selälläni. Minulla kohtu ei siis paina noita isoja verisuonia, joillakin painaa. Nyt rv 34+0. :)
Jos selinmakuu olisi kielletty, niin miten ne synnytysvalmennuksessa opettaisivat hyvää asentoa? Moni ei pysty muuten olemaankaan pitkällään kuin selällään.
Ei herran jestas...