6lk lapsella ongelmia matikassa. Häntä opettaa nyt avustaja.
Mä olen asetelmasta ihan kauhuissani. Lapselle tilatiin eri matikankirja kuin muulle luokalle ja nyt matikan tunnit hän oli jossain muussa tilassa avustajan kanssa. Kysyin avustajan ammattitaidosta, mutta hänellä ei ollut edes alan koulutusta. Opettaja kuulemma käy joka tunnin aiheen läpi pikaisesti avustajan ja lapsen kanssa (eivät edes istahda) ja sitten lähtevät laskemaan. Onko muilla ollut tällaista tilannetta ja onko tällainen asetelma ollut hyvä vai huono juttu? Tietty riippuu paljon avustajasta, onhan niitäkin varmaan joka junaan.
Kommentit (20)
Hyvä juttu! Olisipa munkin lapsella noin hyvin, no, vielä ei ainakaan ole, joten edelleen opetan sitten kotona matikkaa, ja juu, ei ole mitään alan koulutusta minullakaan.
Olisko todettu, että nuppi ei riitä normaaliin matikanopiskeluun ja siksi on tilattu ns. mukautettu (helpotettu) kirja. Avustaja valvoo sitten, että lapsi saatehdä tehtävät rauhassa. Ilmeisesti on myös keskittymisongelmia, koska siirretty toiseen tilaan. Olenko oikeassa?
MInä luulen, että tilanne on juuri se kuin 4 kuvailee. Ja asiaahan ei ihan kauheasti helpota se, jos sitä aletaan hoitaa syyttelemällä ja hakemalla vikaa avustajasta.
Ongelma ei ole keskittymisessä, vaikka toki on vaikea keskityä omiin tehtäviin kun koko muulle luokalle opetetaan kovaan ääneen vieressä toista aihetta. Siinä mielessä toisessa tilassa opiskelu on varmasti parempi juttu. Opiskelee kyllä mielellään, mutta esim. desimaalit ja kello (etenkin ajan kulumista mittaavat sanalliset tehtävät) menevät vain käsityskyvyn yli. Oppii kyllä, mutta vaatii paljon enemmän harjoittelua. Erityisopellakin käy kerran viikossa. Ja totta, minäkin äitinä olen tähän asti häntä opettanut kotona, joten ehkä huoleni on turha. Lapsen mielestä avustaja on mukava, eikä hänen kanssa kuulemma tarvitse jännittää vääriä vastauksia. Lapsen mielestä avustaja selittää jopa paremmin kuin opettaja. Vaikea uskoa, mutta veikkaan että lapsi jännittää omaa miesopettajaansa sen verran että menee silloin enemmän lukkoon jos saa henk.koht. huomiota.
Ehkä olen siis turhasta huolissani ja tämä järjestely alkaa sujumaan hyvin. Onhan se kai luksusta että lapsella on aikuinen 4krt/vko vain häntä varten auttamassa.
ap
Juu, luksusta on oma aikuinen MUTTA kyllä opettajien pitäisi ottaa vastuu siitä opettamisesta!
Tää on niin tätä päivää. Mun nuorimmalla lapsella on ollut pieniä oppimisvaikeuksia matikassa. Oon sanonut että kysy opettajalta jos on epäselvää. Lapsi sanoi ettei opettaja ehdi!!! Ja luokassa on tunnilla usein myös avustaja, mutta hänkään ei ehdi. No, ehtisi ne kuulemma jossain vaiheessa, mutta lapsi sanoi ettei jaksa viitata niin kauaa, että hyppää sitten vaikeiden tehtävien yli. Kysyin asiaa opettajalta ja hän kertoi että asiassa on perääkin. Yleensä reilu puolet tunnista menee siihen että tunnin aihe opetetaan yhteisesti, sen jälkeen siirrytään tehtäviin joita ehditään tekemään noin 15min. Luokan 22 oppilaasta 7-8 on sellaisia joilla on myös vaikeuksia matikassa. Opettaja ja avustaja neuvoo kaikkia vuorotellen niissä kohdissa missä kullakin on vaikeuksia. Helposti kuulemma menee 5 min/lapsi yhdessä tehtävässä jos yhtään joutuu pohtimaan millainen lähestymistapa lapselle voisi olla paras. Useimmin riittää parikin minuuttia ja opettaja sanoi että kyllä ainakin yhdessä tehtävässä ehditään auttaa. Kuulostaa kummalliselta. Niin ja lapseni käy myös tukiopetuksessa, että onneksi ei ole vain tunti- (ja koti-) opetuksen varassa.
Kuule Spede klo 15.41. Luuletko, että opettaja ei ole sitä lasta opettanut. Systeemi on se, että kun joku putoaa kärryiltä, niin aloitetaan tukitoimet. Ne ovat sen lapsen auttamiseksi. 6. luokalla saattaa olla matematiikan ryhmässä 25 oppilasta. Kaikkia ei voi voi kovin yksilöllisesti opettaa. Massan ehdoilla mennään ja heikommille järjestetään apua. Tajuatko, mitä se maksaisi, jos jokaisella oppilaalla olisi aina oma opettaja, kun taidot loppuvat.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 16:01"]
Tää on niin tätä päivää. Mun nuorimmalla lapsella on ollut pieniä oppimisvaikeuksia matikassa. Oon sanonut että kysy opettajalta jos on epäselvää. Lapsi sanoi ettei opettaja ehdi!!! Ja luokassa on tunnilla usein myös avustaja, mutta hänkään ei ehdi. No, ehtisi ne kuulemma jossain vaiheessa, mutta lapsi sanoi ettei jaksa viitata niin kauaa, että hyppää sitten vaikeiden tehtävien yli. Kysyin asiaa opettajalta ja hän kertoi että asiassa on perääkin. Yleensä reilu puolet tunnista menee siihen että tunnin aihe opetetaan yhteisesti, sen jälkeen siirrytään tehtäviin joita ehditään tekemään noin 15min. Luokan 22 oppilaasta 7-8 on sellaisia joilla on myös vaikeuksia matikassa. Opettaja ja avustaja neuvoo kaikkia vuorotellen niissä kohdissa missä kullakin on vaikeuksia. Helposti kuulemma menee 5 min/lapsi yhdessä tehtävässä jos yhtään joutuu pohtimaan millainen lähestymistapa lapselle voisi olla paras. Useimmin riittää parikin minuuttia ja opettaja sanoi että kyllä ainakin yhdessä tehtävässä ehditään auttaa. Kuulostaa kummalliselta. Niin ja lapseni käy myös tukiopetuksessa, että onneksi ei ole vain tunti- (ja koti-) opetuksen varassa.
[/quote]
ei kuulosta lainkaan kummalliselta vaan on ihan koulujen arkipäivää. Tätä se on kun luokkakokoja kasvatetaan ja erityista tukea vaativia oppilaita sijoitetaan tavallisiin (suuriin) ryhmiin.
Ihan perus matikantunti menee juurikin noin: aluksi uusi asia opetetaan ja sitä käydään yhdessä läpi eri tavoin (opejohtoisesti, toiminnallisesti jne.), sitten oppilaat alkavat tekemään tehtäviä itsekseen ja opettaja kiertää auttamassa ja neuvomassa. Osa oppilaista ei tarvitse lainkaan apua, osa taas tarvitsee paljonkin.
Varsinkin heikompien oppilaiden kohdalla myös kodin antama tuki on äärimmäisen tärkeää, kouluissa ei ole tarpeeksi avustajia eikä erkkaopen tunnit riitä kaikkien tukemiseen.
Minä aikoinaan olin ns erityisryhmässä avustajana ja aina silloin tällöin menin 1-2 lapsen kanssa erilliseen tilaan tekemään tehtäviä ja harjoittelemaan heille haastavia asioita (ja jolloin luokassa saatettiin ottaa muille esim. saman alueen vaikeampia tehtäviä). Pääosan tunneista olin luokassa opettajan apuna, tuota "eriyttämistä" tapahtui lähinnä matikassa. Uskon, että järjestelystä oli lapsille hyötyä ihan oikeasti, mukanaoloni mahdollisti sellaista henkilökohtaista tukea joka muuten olisi jäänyt saamatta.
Langat oli kyllä kokoajan opettajalla: Hän päätti, milloin ja ketkä lähtevät kanssani "pikkuluokkaan" ja mitä asioita siellä käydään läpi. Useimmiten ne olivat asioita, joita oli jo luokassa yhdessä opeteltu joten minun tehtäväni oli kerrata niitä lasten kanssa.
Kokonaisvastuun ottaminen olisi kyllä tuntunut isolta nakilta, mutta ehkä he opettajan kanssa noiden pikaläpikäyntien lisäksi käyvät asioita läpi/tarkastelevat oppimista sitten pidemmällä aikavälillä? Jokaista tuntia ennen ei tietenkään ole liiemmin aikaa, mutta vähän harvemmin jotta opettaja pysyy kartalla myöskin ja osaa neuvoa ja tukea myös avustajaa. Sitähän voisi opettajalta kysyä, että kuinka hän oppimista arvioi/valvoo (avustajan arvio? kokeet? keskustelut? joku muu keino?).
Periaatteessahan tuo voi olla oikeastikin hyvä juttu :) Ideaalitilannehan olisi tietysti saada henkilökohtaista tukiopetusta erityisopettajalta, mutta rahakin ratkaisee ja kaikki ei ole aina mahdollista - Notta siinä tilanteessa motivoitunut "henkilökohtainen avustaja" (vaikkakin ilman koulutusta) voi oikeasti olla parempi kuin se realistinen vaihtoehto = Eli lapsi sitten sinnittelisi siellä ryhmässä jossa jännittää, ei pysty keskittymään, tahti on liian kova...
Se, että opettajan tehäviä annetaan avustajalle on kyllä yksiselitteisesti laitonta. Ota yhteyttä rehtoriin ja vaadi, että lapsesi pääsee edes oikean erityisopettajan tunnille.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 16:42"]
Se, että opettajan tehäviä annetaan avustajalle on kyllä yksiselitteisesti laitonta. Ota yhteyttä rehtoriin ja vaadi, että lapsesi pääsee edes oikean erityisopettajan tunnille.
[/quote]
Onko sullakin joku lukihärö? Ap:n lapsi käy myös erkan luona... eli tällä lapsella on todella hyvin asiat järjestetty. En usko, että matikan vuoksi ap haluaa lapsensa erityisluokalle, jolle ei kyllä pääsisikään...
Pääasia on, että lapsi oppii. Ja mukautetusta opetuksesta voi palata tavalliseen takaisin, mikäli se on lapsen oppimisen kannalta järkevää ja mahdollista. Lapsi osannee jo itse kertoa omista tuntemuksistaan matematiikan opiskelun suhteen ja hänen oma mielipiteensä on hyvä huomioida opetuksen suhteen.
En tajua miksei avustaja valita, eihän hänellä ole mitään opettamisvelvollisuutta! Tukiopetuksen antaminen kuuluu opettajalle. Vaikka olisi kuinka hyvä avustaja jolla on koulutuskin tehtävään, niin hänen ei KUULU opettaa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 17:10"]
En tajua miksei avustaja valita, eihän hänellä ole mitään opettamisvelvollisuutta! Tukiopetuksen antaminen kuuluu opettajalle. Vaikka olisi kuinka hyvä avustaja jolla on koulutuskin tehtävään, niin hänen ei KUULU opettaa.
[/quote]
Kovin moni avustaja haluaa auttaa siellä koulussa niitä lapsia, eikä suinkaan kaikki ihmiset muutenkaan mieti jatkuvalla syötöllä, mitä pitää tehdä, mitä saan tehdä, mitä voin tehdä.
Leipääntyneet eivät tietenkään tee mitään, mitä ei ole pakko...
Itse olen työskennellyt jo useamman vuoden koulunkäyntiavustajana ja voin kertoa, että teillä on se mitä lähes jokainen vanhempi toivoisi. (Osan on jopa valmis maksamaan tuosta erikseen...)
Poika saa koko opetuksen ajaksi täysin yhden aikuisen huomion. Tulee myös muistaa, että jos opettaja on katsonut, että avustaja pärjää se kertoo hyvää myös pojastasi, sillä silloin hän vain luultavasti tarvitsee hieman "avausta" matematiikan hankaluuksissaan.
Ole tyytyväinen jos/kun poikaasi panostetaan noin _paljon_ että koko luokalle/koululle palkattu aikuinen on vain hänen kanssan! Muistuttisin että ei ne monet läksyissä neuvovat vanhemmatkaan ole ns ammatti ihmisiä ;).
Kai nyt alaluokkien aineita pystyy opettamaan kuka tahansa peruskoulun läpäissyt. Itsekin annan tukiopetusta omille lapsilleni tarvittaessa. Ja annoin vielä yläkoulun puolellakin. Keskimmäisen venäläinen matikanopettaja ei saanut häntä ymmärtämään prosenttilaskun saloja, joten piti tehdä se itse.
Jopa toinen oppilas osaa opettaa noita laskuja. Varsinainen opettaja ei aina ole se paras mahdollinen opettaja...
Totta. Loistavalta kuulostaa tuo avustaja matikassa. Avustajaa on vaikea saada luokkaan, saati sitten yhdelle oppilaalle matikan henk.koht. avustajaksi. Opettaja on varmasti arvoinut että tilanne on näin paras. Varmaankin opettaja käy avustajan kanssa aiheet läpi, vaikka kyllä alakoulun matikan pitäisi sujua aika helposti avustajalta kuin avustajalta.
Itsekin sitä työtä tehneenä voin kertoa että avustajan tehtäviin ei kuulu opettaminen, jos avustaja toimii sijaisena hänelle maksetaan opettajan sijaisen palkkaa siltä ajalta. Monissa kouluissa tämä toimiikin. Käytännössä avustaja saattaa opettaa satunnaisesti tunteja siellä ja tunteja täällä viikonaikana, eikä niistä makseta sijaisen palkkaa. Silloin avustajan tehtävä olisi vain kirjoittaa taululle tee matikasta sivut x-x ja jäädä luokkaan valvomaan ja auttamaan, samoin kuin tekisi openkin paikalla ollessa. Mutta usein kirjojen tahti on niin nopea, että maalaisjärjelläkin ajatellen on paras käydä asia ensin taululla läpi esimerkein ja opettaa asia. Itse olen tehnyt kyllä open tehtävät ihan hyvää hyvyyttäni oppilaiden takia. En sano, että olisin yhtä hyvin osannut asian opettaa, mutta varmasti tyhjää paremmin kuitenkin. Toisaalta satoja ja satoja tunteja opettajan työtä sivusta seuranneena väitän myös, että avustajat usein opettavat kuitenkin paremmin kuin sellainen joka ei ole millään lailla opetustyön parissa työskennellyt.
Miksi muuten lähtökohtaisesti avustaja on tyhmä ja huono opettaja? Entä jos se pitää välivuotta matikan opiskelusta yliopistosta? Ja oikeasti jonkun jolle koulu ei ole ollut niin helppo paikka voi olla helpompi tajuta miksi joku ei osaa, kun sen jolle kaikki on aina ollut helppoa. Hän voi osata opettaa oikeilla sanoilla ns. sisäsyntyisesti. Upeaa, että lapsesi saa yksilöllistä opetusta.
syytä ollakin.
Soita rehtorille, järjestely ei ole laillinen.
Opettajat opettavat, avustajat avustavat. Mitä haasteellisempaa oppiminen on, sitä kipeämmin tarvitaan ammattitaitoista opetusta.
Eikö erityisopettaja voi olla avuksi?