Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa rajatila bipolaarisesta?

Vierailija
24.10.2013 |

Eräs läheisesti pitkään tuntevani on varmasti jompikumpi, mutta en saa häntä hakemaan apua.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkapa siitä, että ne eivät yleensä muistuta mitenkään toisiaan? (Ellei ihmisellä sitten satu olemaan molemmat ongelmat samaan aikaan.)

Netistä löytyy oirekuvauksia kummastakin.

Vierailija
2/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen diagnosointi pitäisi jättää ammattilaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ikävää kyllä jos avun hakemiseen ei suostu, sehän kuitenkin olisi tärkeintä kun ei sillä kotidiagnoosilla mitään tee.

Mutta ne on aika lähellä toisiaan. Rajatilaa käsitääkseni ei nykyään käytetä diagnoosina vaan sen on korvannut epävakaa persoonallisuushäiriö (en ole ihan 100 % varma tosin). Olen kyllä ihan ammattilaisen suustakin kuullut, että joskus voi olla tosiaan vaikeaa erottaa nuo kaksi. Ihan näin mutupohjalta sanoisin, että bipo on psykoottisempi (ja olisko myös aaltoilu yleensä vähän "hitaampaa", siis huiput ja pohjakosketukset kestää kauemmin -tämä siis ihan puhdasta pohdintaa ja spekulointia).

Vierailija
4/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole samoja, näin sanon itse epävakaana ja kaksisuuntaisen ystävänä. :)

Siinä missä minun mielialani heittelee jopa minuuttien välein, ystävälläni on tasaisempaa menoa. Minulla voi olla todella huono päivä, ystävälläni on huonoja kausia. Saatan tuntea itseni hypomaaniseksi joskus, ystäväni on maaninen kevätkauden joka vuosi. Jne.

Surkein ero meidän välillämme on ehkäpä se, että kaksisuuntainen oikeuttaa automaattisesti parempaan hoitoon...:/ Ystäväni saa terapiatarjouksia ym., minä saan tapella oikeudestani edes keskusteluapuun. Hänellä on Kelakortissa merkintä, jonka vuoksi saa lähes ilmaiseksi osan lääkkeistään, minä saan vain Kela-korvauksen vuodesta toiseen.

Vierailija
5/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysytään sitten näin, että onko kaikilla bipolaarisilla masennusjaksoja, jotka kestävät pitkään? Vai voiko olla vain päivän pari tai pari viikkoa korkeintaan ja se esiintyisi lähinnä aggressiivisena käytöksenä ja muut ajat sitten mennään täysillä?

Tämä ihminen on varsin impulsiivinen, ei osaa yhtään olla paikoillaan. Saa järjettömiä mustasukkaisuuskohtauksia, jotka kestävät päiviä, muuttuvat harhaisiksikin. Sitten joku päivä kaikki onkin taas hyvin, eikä pyydellä anteeksi ei mitään. ap.

Hänessä on siis piirteitä molemmista mielestäni. Ammattilainen ei voi tehdä diagnoosia, kun ei suostu hoitoon. Siksi yrittäisin itse keksiä, miten pärjätä hänen kanssaan, jos diagnoosista sais vähän vihiä.

Vierailija
6/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressiivisuus on epävakaan yksi vahvin tunnusmerkki, myös impulsiivisuus.

Onko ystävälläsi joku riippuvuus? Esim. ruoka, viina, urheilu, pelit, shoppailu...sillä yritetään täyttää jatkuvaa sisäistä tyhjyyttä.

Vierailija
7/7 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:11"]

Eivät ole samoja, näin sanon itse epävakaana ja kaksisuuntaisen ystävänä. :)

Siinä missä minun mielialani heittelee jopa minuuttien välein, ystävälläni on tasaisempaa menoa. Minulla voi olla todella huono päivä, ystävälläni on huonoja kausia. Saatan tuntea itseni hypomaaniseksi joskus, ystäväni on maaninen kevätkauden joka vuosi. Jne.

Surkein ero meidän välillämme on ehkäpä se, että kaksisuuntainen oikeuttaa automaattisesti parempaan hoitoon...:/ Ystäväni saa terapiatarjouksia ym., minä saan tapella oikeudestani edes keskusteluapuun. Hänellä on Kelakortissa merkintä, jonka vuoksi saa lähes ilmaiseksi osan lääkkeistään, minä saan vain Kela-korvauksen vuodesta toiseen.

[/quote]

Se johtuu ihan siitä, että kaksisuuntaiseen on olemassa lääkehoito, epävakaaseen ei ole. Persoonallisuushäiriöistä ei ihmiset parane edes terapialla, ikä voi auttaa oireisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi