Miten puuttua? Ystävän auttaminen
Mies petti, koittivat paikata liittoaan mutta euhän siitä mitään tullut. Tätä on jatkunut vuosia. Lapset kärsii, sain eilen kuulla että vahempi lapsensa oli viillellyt itseään toistamiseen. tämän kertoi ystäväni joka soitti 22 aikaan illalla, pöhnässä, oli ottanut unilääkettä.
Mulla alkaa olemaan neuvot loppu, oon ute ihan puhki tästä auttamisesta ja kuuntelemisesta. Jotain tartteis tehdä, mutta mitä? Tää lapsi on alkanut käymään nuorisopsykiatrisella, onneksi.
Ystäväni on rikkonainen, ei hänestä ole aikuiseksi, itkee vain tämän perturimiehen perään, on lukossa eikä pääse eteenpäin elämässä. Kaikkeni olen melkeimpä yrittänyt ja pelottaa että katkasen kohta välit kun en enää jaksa.
Kiitän todella neuvoistanne
Kommentit (11)
Et voi kannatella aikuista ihmistä vuosikausia. Jos hän ei itse käänny ulkopuolisen (ammatti)avun puoleen eikä kuuntele neuvoja, ei niitä voi ulkopuolinen jaella. Toisaalta ulkopuolinen ei voi tietää miten läheisen pää toimii, millaisia solmuja sielunelämässä voi olla.
Ei ehkä olekaan tyhmempää lausetta kuin "jätä se". Väkivaltaisessa suhteessa, alistaavssa suhteessa ja pienemmissäkin kiemuroissa on kyse niin valtavasta vyyhdistä, että sellaista osaa purkaa vain ammattilainenasianosaisen kanssa. Lapset ovat hoidossa, se on oikein.
Voit siis vastata vain itsestäsi. Jos voimasi ovat lopussa, otat välimatkaa ja laittaa yöllä puhelimen äänettömälle ainakin hänen numeronsa osalta.
Äiti tarvitsee terapiaa.
En usko että hän osaa olla kotonaan lapselleen sellainen ettei hänen toimintansa vaikuttaisi lapseen. Jos äiti saisi apua niin lapsikin näkee että äiti kestää ja voisi olla taas ikäisensä ja rentoutua. Nyt lapsi reagoi kodin tilaan: ei siihen että isi petti äitiä.
Jos äiti ei vaan osaa keskittyä siihen suhteen parantamiseen niin pitää tajuta erota. Minusta lapsen huono olo on asia joka kertoo siitä perheen tilasta.
On hyvä että lapsi saa hoitoa mutta minusta äitikin tarvitsee apua, pelkät pillerit ei häntä auta koska hänen toimintaa lapsi sitten seuraa ja häntä vaan ahdistaa se.
kaikki viestit varmasti samalta näppikseltä ja aivan yhtä päättömiä :D
Harjoittele vielä vähän, kyllä sun tekstit vielä halpispokkariin kelpaa!
Muista viesteistä en tiedä, mutta vastasin vain yhden ainoan kerran ennen tätä. Ei ole tapana tehdä otiskoita keskustellakseni itseni kanssa. 4
Vitonenkin vastasi tässä ainoan kerran. Ihmeellisiä väittämiä sitä onkin! :)
Hei.
Saitkin jo viisaan vastauksen, että jatkuvasti et voi kannatella toista ihmistä. Lyhytaikainen kriisituki on ystävyyteen kuuluva asia, mutta jatkuva ripustautuminen toiseen ei ole.
Sinun tulee rajata tilanne itse, jotta et uuvu. Et voi auttaa ystävääsi jos vain olet saatavilla akuutti kuunteluun. Se saattaa jopa estää häntä saamasta apua. Sinun tulisi kannustaa häntä hakemaan todellista ammattiapua itselleen ja perheilleen. Tämän sanominen on todella vaikeaa, jotta ystäväsi ei kokisi itseään hylätyksi. Mutta voit sanoa sen nimenomaan niin päin, että tahdot ystävällesi hoitoa jota itse et voi antaa. Etsikää yhdessä taho, jonne hän voi soittaa (perheneuvola tai vastaava) ja sano, että siinä avun piiriin hakeutumisessa voit auttaa hänta mutta muuten et. Muistuta toivovasi hänelle hyvää elämää, mutta myös, että hänen itsensä on otettava vastuu sen paranemisesta.
Toivon ystävällesi ja sinulle asian selkiämistä ja avun saamista.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:45"]
Vitonenkin vastasi tässä ainoan kerran. Ihmeellisiä väittämiä sitä onkin! :)
[/quote]
Kuinka pitkään tämä hullunhauska vitsisi jatkuu? Oletko pahoittanut mielesi AV:lla?
Ohjaa ja tarvitaessa vaikka vie ystäväsi perheneuvolaan tai seurakunnan perheasiain neuvottelukeskukseen, josta hän voi saada tukea ja keskusteluapua.
Kysy terveyskeskuksesta, mitä voit tehdä ja sen jälkeen käy ystäväsi luona ja kysy haluaako ystäväsi ammattiapua ja sitten ehdota sitä, mitä terveyskeskus neuvoi. Ole valmis lähtemään ystäväsi tueksi, ja samalla varmistamaan että lähtee apua hakemaan jos sanoo apua haluavansa.
Pahoitteluni kirjoitusvirheistä, kännykkä ja bussi ei ole hyvä yhtälö...