Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonosti nukkuvat lapset ja väsynyt äiti :/

Vierailija
22.10.2013 |

Minulla on kaksi aivan ihanan reipasta poikalasta, iältään 6- ja 9-vuotiaat. Vanhemmalla on ollut 3-vuotiaasta asti pitkäaikaissairaus joka kuitenkin tällä hetkellä hyvällä mallilla. Molemmat ovat myös yökastelijoita, kontrollit ja hoito tapahtuu lasten urologian poliklinikalla eli olemma hyvässä paikassa sen suhteen hoidossa. He käyttävät vaippaa koska yöllisen virtsan määrä on niin valtava että ilman vaippaa ei ole mahdollista olla. Ja kyllä, IHAN KAIKKI keinot on molemmilla kokeiltu, vanhimmalla jo montakin kertaa.

Vanhimmalla on myös pitkäaikaissairauteen sekä osittain ikäänkin liittyen lievää masennusta, tämän suhteen hän käy harvakseltaan psykologilla ja siellä tämä unettomuusasia sitten nousikin pinnalle tai tajusin miten huonosti lapseni oikeastaan nukkuvatkaan.

Jo pienenä oli paljon valvomisia, molemmat ovat olleen korvakierrelapsia. Niistä kun selviydyttiin alkoi vanhemman lapsen pitkäaikaissairaus joka on myös valvottanut.

Olen siis yh, pojat ovat joka toinen vkonloppu isällään ja asiat ovat hyvin. Heillä on hyvä isäsuhde ja me elämme hyvää ja onnellista arkea :) Koulussa molemmilla asiat sujuu hyvin. On liikunnallisia harrastuksia molemmilla, ei kuitenkaan liikaa, joka viikko on aikaa myös vaan olla ja pötkötellä. Pojat syövät säännöllisesti eli aamupalan, koulussa ruuan, kotona välipalan ja kun tulen töistä, meillä on vielä päiväruoka. Illalla iltapalana joko leipää tai puuroa tai pannaria tms. Limpsaa ja karkkeja on tarjolla vain kerran viikossa ja satunnaisesti erikoistilanteissa, ei siis joka päivä. Sängyt ovat ihan hyviä, samoin patjat ja tyynyt. Petivaatteet vaihdan kerran viikossa. Huoneiden lämpötilat vaihtelevat 20 – 22 asteen välillä. Eli kaiken pitäisi olla mielestäni kunnossa.

Ja meillä nukutaan TOSI HUONOSTI. N. kerran viikossa voi olla niin että nukumme koko porukka heräämättä kertaakaan kukaan, koko yön. 9-vuotiaalla on omasta tahdostaan oma huone, minä ja pikkuveli nukumme samassa huoneessa, omissa sängyissä molemmat. Olemme sopineet että viereeni saa tulla jos tulee yöllä "hätä" mikä tekee sen, että viereeni mahtuu vain toinen ja kun siihen tulee toinenkin niin ahdasta on eikä kumpikaan nuku hyvin. Ennen minulla oli parisänky jossa aamulla olimme lähestulkoon kaikki (silloinkin huonosti nukkuneina) mutta huoneratkaisujen vuoksi luovuin parisängystä.

Avioerosta lähtien olen päättänyt sen asian, että jos lapsella on tosiaan yöllä sellainen olo että äidin vieressä on turvallisempaa, viereeni saa tulla. Jossain vaiheessa se kuitenkin loppuu. Isommalla lapsella voi olla tosiaan kipuja, näitä sitten hieronnalla ja kylmä- tai kuumahoidolla hoidetaa yöllä tai kipulääkkein. Voi olla ettei se uni vaan tule kun keskellä yötä on herännyt. Voi olla painajaisia. Voi olla vaan ihmeellisiä ääniä ulkona jotka pelottavat. (vaikka en lapsiani pidä mitenkään säikkyinä tai pelokkaina muuten) Tai vaippa on ollut huonosti ja koko sänky on märkä, jolloin sitten tietysti vaihdetaan petivaatteita ja yövaatteita jne. Eli syitä on monia.

Meillä tosiaan nukutaan HUONOSTI n. 3 – 7 yötä viikossa. Joko toinen lapsista herättää tai molemmat.

Myös ex-mieheni on tämän huomannut kun pojat yöpyy hänen luonaan.

Nyt vanhemman lapsen psykologi alkoi tosiaan sitten sanomaan että hyvin nukuttuja öitä on liian vähän, että yöuni on kuitenkin niin tärkeää ihmiselle, varsinkin kasvavalle lapselle. Vanhin lapsista sai nyt reseptillä melatoniinia jota en vielä ole aloittanut kun olen hieman skeptinen kuitenkin asian suhteen. Kun molemmat lapset nukahtavat kuitenkin illalla hyvin, vanhin tosi nopeastikin.

Onko kohtalontovereita? Lapsia jotka käyttävät melatoniinia? Tai jotka nukkuvat huonosti? Ymmärrän toisaalta vanhemman lapsen valvomiset kun niille on usein jokin syy mutta kun pienempikin tuntuu aina välillä valvovan ilman syytä tai nukkuvan huonosti.

Vinkkejä – ideoita – ajatuksia?

Ja kiitos jos jaksoit lukea !

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo melatoniini on lähes harmiton lääke, kyllähän sitä taitaa olla ihmisessä itsessäänkin jo.

Muista kuitenkin että se täytyy antaa sitten joka ilta samaan aikaan että saadaan haluttu teho.

Vierailija
2/5 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiolainen käyttää melatoniinia ja on auttanut unen laatuun

Muuten en osaa sinua muuten auttaa, kuin antamalla ison virtuaalihalin. Pidä itsstäsi huolta, että et itse masennu väsymyksen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet tehnyt kaikki asiat hyvin.

Meillä on 3lasta ja lupa tulla viereen yöllä jos on "hätä". Meillä on 1 yökastelija,jolla öisin vaipat ja olemme myös kokeilleet kaikkea.

Ehdotan muutamaa vinkkiä,jotka voisivat toimia. 

-voisiko 6v sängyn sijoittaa sinun sängyn ja seinän väliin? näin ollen 6v nukkuisi omassa sängyssä mutta silti sinun vieressä eli kun vanhempi lapsi tulee viereen ei tule ahdasta.

-toinen vaihehto olisi että 6v:n sänky olisi aikuisten kokoa ja kun molemmat lapset tulevat viereen menisit itse 6v:sänkyyn

-onko sinulla koko sängyn kattavia patjansuojuksia?

http://www.esleyhtio.fi/eslemedical/?product=patjasuojat

Sen alle pystyy laittamaan toisen lakanan, jolloin mahdollisen yöpissan tullessa nappaat päällimmäiset petivaatteet pois. Kannattaa myös laittaa varatyynyyn ja peittoon lakanat valmiiksi, jotta ne voi vain ottaa käyttöön yöllä.

-kipulääkkeet ja vesipullo johonkin saataville valmiiksi

Vierailija
4/5 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelen ainakin kokeilemaan melatoniinia - paitsi että se helpottaa nukahtamista,  se myös auttaa unessa pysymistä, siirtymistä univaiheesta seuraavaan ilman heräämistä, ja parantaa unen laatua. Ja tosiaan ihmiselimistö tuottaa melatoniinia itsekin, mutta kuten muissakin asioissa, sen tuotanto mukautuu herkästi vallitseviin olosuhteisiin. Itse käytin melatoniinia, kun yövalvomisten jälkeen (8v kestivät, kolme lasta) olin väsynyt, mutta en enää osannut nukkua. Säpsähtelin ylös aina, kun joku lapsi vähänkin änähti unissaan, jos ulkoa kuului joku ääni, kun naapuri lähti töihin klo 5.00 ja käytti hissiä, jos kissa hyppäsi sänkyyn... enkä tosiaankaan nukahtanut enää ihan tosta vaan uudestaan. No, melatoniini auttoi mua nukahtamaan illalla nopeammin (yksi ongelma mulla oli se, että jos jäin kuuntelemaan ääniä, en saanut unta, kun odotin, että herääköhän joku), se auttoi myös pysymään unessa ja saamaan kunnolliset yöunet. Lisäksi siitä ei seurannut tokkuraista oloa kuten unilääkkeistä (nekin testasin), vaan olin aamulla pirteä ja hereillä. Jos yöllä pitikin herätä, pystyin toimimaan normaalisti ja hoitamaan lapsia, en ollut tokkurassa ja "pöllyssä". En herännyt joka rasahdukseen ja änähdykseen, mutta jos oli hätä ja lapsi itki/tuli herättämään, heräsin kyllä. 

Sanoisin, että kokeile melatoniinia lapselle. Voi olla, että hänen oma melatoniinintuotantonsa on muuttunut/häiriintynyt, ja käyttämällä lisämelatoniinia jonkin aikaa, se korjaantuu ja lapsi alkaa nukkua paremmin. Nykyään melatoniinia saa myös ilman reseptiä, ja jos tuntuu siltä, voit kokeilla sitä itsellesikin. Mä suosittelen erittäin lämpimästi. Mulla vaikutus näkyi heti ekasta yöstä, mutta tiedän tapauksia, joissa vaikutuksia on jouduttu odottamaan viikko tai kaksikin.

Vierailija
5/5 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vielä

Se melatoniini on mielestäni turvallinen ja luonnollinen apu nukahtamiseen eli jos olisin ap kokeilisin kyllä sitä. 

Vanhempi lapsi herää yöllä eikä saa aina unen päästä kiinni ja tulee pelottavia asioita, onko sinulla yövaloa lapsen huoneessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän