Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kieltäytyä roinasta?

Vierailija
21.10.2013 |

Vanhempani matkustelevat työnsä puolesta paljon, ja heillä on tapana tuoda jokaisesta pikkureissustakin tuliaisia. Olen monta kertaa vähän naurahdellen sanonut, ettei minulle - ajat sitten kotoa pois muuttaneelle aikuiselle - tarvitse tuoda mitään, ellen erikseen pyydä. Viesti ei oikein tunnu menevän perille, kun joka kerta reissun jälkeen minua pyydetään kylään hakemaan jotain pikku lahjusta.

Nyt alkaa suorastaan ahdistaa, kun kaapit alkavat täyttyä kaikenlaisesta turistikrääsästä. Nytkin he toivat minulle pehmolelun, joka hintalapun mukaan maksoi 40 euroa. Tuokin oli palkkio vanhempien koiran hoitamisesta reissun aikana, vaikka suoraan sanottuna olisin ottanut ne 40 euroa mieluummin rahana. Nyt tuo hirveä lelu joutuu kaapin pohjalle tai menee kiertoon sukulaislapselle. Vaatekaappini on täynnä erilaisia hirveillä I Love Paris -tyyppisillä teksteillä koristettuja t-paitoja, ja käytän niitä ihan korkeintaan pölyjen pyyhkimiseen. Kaikenlaisia rumia kippoja ja mukeja on edelleen pahvikääreissä. Tuon pehmolelun sentään voikin lahjoittaa toiselle (vaikka kaipa lahjan kierrättäminen on kamalan rikos joidenkin mielestä), mutta turistikrääsän arvo lähentelee nollaa.

Joten jos olisitte tilanteessani, sanoisitteko asiasta jo ihan vakavasti? Asun 28 neliön yksiössä, eikä edes nykyinen tavaramäärä meinaa mahtua mihinkään. Tiedän heidän tarkoittavan ihan vain hyvää, mutta yhdeksän lahjaa kymmenestä on sellaisia, joita en ikimaailmassa ostaisi itselleni. Nyt pelottaa, että vanhemmat loukkaantuvat ikihyväksi, jos sanon heille asiasta suorat sanat.

(Ja tiedän, että minulla täytyy olla elämässä asiat aika hyvin, kun tällaisesta asiasta uskallan valittaa. Uskokaa pois, on minulla elämässäni isompiakin murheita. Erilaiset "rich white girl problems" ja "first world problems" -taivastelut voi minun mielestäni jättää pois, tiedostan ongelmani triviaalisuuden itsekin.)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit sanoa! Kuulostaa minusta kyllä jo jonkinasteiselta ongelmalta tuo, että vanhempasi eivät ymmärrä lainkaan makuasi ja tarpeitasi.

Eli kerro suoraan, kohteliaasti mutta lujasti. Että "äiti rakas, mitä sinä ajattelet minun tekevän lasten pehmoeläimellä? Muutenkin tuotte minulle ihan turhaan tuliaisia joka reissultanne, ne eivät mahdu pieneen yksiöön. Voitaisiinko sopia, että JOS tuotte jotain, tuokaa vaikka jotain syötävää, juotavaa tai kosmetiikkaa - jotka kuluvat pois eivätkä keräänny kaappeihin?"

Tuskin sulle olisi iso ongelma saada tuliaiseksi vaikkapa suklaata tai hyvä shampanja?

Vierailija
2/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vakavasti. Itsekin monta kertaa sanonut vastaavasta, mutta tuntuu ettei mene perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on muuten vaikea ottaa puheeksi, niin voisitko pyytää että tavaran sijaan toisivat jotain syötävää/juotavaa? Paikallisia herkkuja, pullo viiniä, tax-free suklaata tms. Jotain sellaista mikä on helppo tuhota (tai näppärää viedä eteenpäin vaikka viemisiksi). Tai sitten sovi selkeästi hinta koiran hoitamisesta ja painota, että palkan jälkeen ei tuliaisilla korvata palveluksia.

Vierailija
4/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sanonut, sinua ei uskota. Aika paha tilanne.

Ei kai tuossa muuta ole, kuin alat sanella omat tuliaisesi. Niin minä teen vastaavassa tilanteessa. Ooh, tuotteko mulle sitä sellaista ruusuntuoksuista saippuaa, paikka on siitä kuuluisa. Ai käytte luostarissa? Olisiko mahdollista saada niitä mehiläisvahakynttilöitä? Siitä onkin aikaa, kun olen saanut aitoa halvaa! Turkkilainen omenatee on siis niin maailman parasta!

Jne. Ajatus on, että toisivat edes jotain minkä voi käyttää tai heittää biojätteeseen.

Vierailija
5/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sama ongelma aikoinaan, nyt tosin vanhempani ovat jo kuolleet.

Toivat meille kaikille sisaruksille (meitä on 4 kpl) tuliaisia, lompakoita, vöitä, käsilaukkuja, usein varsin laadukastakin kamaa, mutta kun niitä kaikkia lompakoita ei kertakaikkiaan tarvitse, tai sitten eivät ole oman maun mukaisia.

Hyvää tarkoittivat, mutta... Samoin äidilläni oli joku tarve olla "tasapuolinen", ja ostaa kaikille sama määrä esim. joululahjoja, ja sitten jokainen sai kolme pakettia, vaikka paketin sisältö olikin sitten jo keksittyä...

Itse yritin sanoa tästä nätisti, mutta kun ei mennyt perille, annoin olla. Tavarat laitoin kierrätykseen hyvällä omalla tunnolla, ei tarvitse/ei pysty säilyttämään kaikkea.

Eli sinuna yrittäisin sanoa nätisti, että ei tarvitse tuoda ja vetoaisin pieniin tiloihin. Mutta jos ei mene perille, niin antaisin olla.

Tai autaisiko se, jos pyytäisit esim. tuomaan jotain paikallista elintarviketta?

Tyyliin "kun kerran menette Ranskaan, niin saako esittää tuliaistoivomuksen, jos saisi jotain ihanaa juustoa" jne.

Nämä saa useimmiten käytettyä, ja näin ollen ei jäisi turhaa roinaa. Vai käykö sitten niin, että tuovat sekä sen pyytämäsi että myös sitten jotain muuta... 

Vierailija
6/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettet haluu huijata ja käyttää mitään aineita.

Vierailija
7/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän, että tuotte minulle mielellänne tuliaisia ulkomailta. En kuitenkaan tarvitse mitään, joten pyydän, että jätäisitte tuliaiset ostamatta. Jos ehdottomasti haluatte antaa minulle jotain, niin ottaisin tuliaiset mieluiten rahana. Asun yksin (?) ja minulla on paljon erilaisia menoja. Kiitos, kun ymmärrätte tilanteen."

Äitini toi minulle jossain vaiheessa keittiötarvikkeita, kosmetiikkaa yms. Kaapit täyttyivät, joten pyysin, että hän vie lahjat jollekin toiselle, joka tarvitsee niitä.

Vierailija
8/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heität ne roinat vaan kylmästi menemään. Vanhempasi eivät halua tajuta vihjeitäsi. He haluavat poseerata lentokentällä rakastavina vanhenpina. Jos he oikeasti välittäisivät sinusta, he kyseenalaistaisivat toimintansa järkevyyden ja kysyisivät sinulta haluatko tuliaisia. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta osallistua heidän kulissinsa ylläpitoon.

Vierailija
9/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samppanja, viinipullo tai laadukas suklaa olisivat hyviä tuliaisia. Käyttöön tai kiertoon.

Vierailija
10/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja jos tuontituliaiset ei kiinnosta, yritä myydä ne kirpparilla tai annat suoraan hyväntekeväisyyteen - Uff, Fida jne. tai ehkä joku kaverisi tykkää niistä? Mikään maailman laki ei velvoita sinua vaalimaan saatuja tuliaisia lasivitriineissä kuin Britannian kruununjalokiviä ikään. Yleensä tuliaiset ostellaan ilman sen suurempia taka-ajatuksia "lomahuumassa" (ja usein myös humalassa). Jos ne merkitsisivät antajilleen paljon, eivät ne antaisi niitä muille.

Vierailija
11/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sanot väärin, jos sanot näin: "Olen monta kertaa vähän naurahdellen sanonut, ettei minulle - ajat sitten kotoa pois muuttaneelle aikuiselle - tarvitse tuoda mitään, ellen erikseen pyydä."

Älä käytä tuollaisia muotoiluja kuten TARVITSE. Sano suoremmin, että et HALUA.

Tarvitsemisen voivat vanhempasi tulkita niin, että kainostelet ja kursailet, "en mää lahjoja tartte...". Mutta jos sanot suoraan, että lahjat ovat sellaisia, että sinulla EI ole niille käyttöä ja niistä on riesaa pienessä yksiössä, se voisi jo mennäkin perille.

Edelleen kehotan pyytämään mieluummin jotain syötävää tai esim. hyvää suihkusaippua...

2

Vierailija
12/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo edelle sanoikin, yritä alkaa "tilaamaan" heiltä tuliaisia. "Ai te olette lähdössä taas reissuun! Hyvä juttu, minulta onkin juuri lopussa sejase huulipuna/puuteri/tuoksu/ripsiväri. Toisitteko kentältä? Laitan tekstiviestillä vielä tarkan merkin ja nimen."

Näin tulisi edes tarpeellista käyttötavaraa.

Vierailija
13/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos (tai kun) ei muu auta niin kiikutat ne takaisin niille tai heität pois.

Vierailija
14/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tämä sama ongelma monen sukulaisen kanssa, jotka tulevat katsomaan lasta (vasta vuoden vanha). Jokaisella on mukana joku hemmetin krääsä. Kun ei edes etukäteen kysytä, että mitä tarvitsee, vaan tuodaan vaan jotain. Tekisi mieli antaa takaisin ja sanoa, että älkää tuoko ensi kerralla mitään.

Oma äitini on viimein ymmärtänyt, että tuo tuliaisina vain karkkia, elintarvikkeita tai tiettyä vartalovoidetta. Olen kohteliaasti sanonut ennen matkaa, että älä tuo tällä kertaa mitään vaatetta tai älä tuo koriste-esineitä jne.

Vierailija
15/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Pelkäsin hirveää paskamyrskyä siitä, kuinka olen pilalle hemmoteltu kiittämätön typerys :D

Vähän kyllä harmittaa suoraan sanottuna tuo, että lahjoista näkee myös sen, etteivät vanhempani tunne minua ja makuani ollenkaan. Tai sitten he ostavat sellaista tavaraa, mistä itse tykkäisivät, eivätkä mieti lahjan saajan makua ollenkaan. Tämän kyllä huomasi kerran, kun lähdin äitini kanssa ostamaan siskolleni lahjaksi puhelinta. Siskoni tykkää synkistä sävyistä, violetista ja mustasta, mutta äitini lopulta osti väkisin vastusteluistani huolimatta kirkkaanpinkin kännykän, kun se oli äidin itsensä mielestä niin söpö. Huomasi kyllä siskon ilmeestä, että pinkki kännykkä ei olisi ollut hänelle ihan ensimmäinen valinta.

Olen yrittänyt tuota monien suosittelemaa tuliaisten sanelua, tosin huonoin tuloksin. Joskus pari vuotta sitten totesin vanhemmilleni, että voisivat tuoda paikallisia muotilehtiä, kun ulkomaiset lehdet maksavat Suomessa maltaita - ja lukemisen jälkeen ne voi heittää hyvin mielin paperinkeräykseen. Siinä nyt on vain käynyt niin, että yleensä roinan lisäksi saan jonkun lentokentän lehtikiskasta napatun paikallisen halvan roskalehden. Ehkä tosiaan tästä lähtien alan ehdottaa jotakin tiettyjä tavaroita.

2/11 on kyllä ihan oikeassa siinä, etten ole ollut kovin tiukka sanomisissani. Kaipa vanhemmat ajattelevat, että olen vain suomalaiseen tyyliin vaatimaton ja nuuka, kun totean, ettei minulle tarvitse lahjoja antaa. Tänään kyllä taidan ottaa asian ihan vakavasti puheeksi, kun edellinen reissu ja tuliaset ovat vielä tuoreena mielessä. Ja korostan oikein sitä, etten oikeasti halua krääsää. Ja haluan vielä sanoa, ettei minulle tuo pehmolelujuttu ollut pettymys sen takia, että olisin vaatinut koiran hoitamisesta jotakin palkkaa, mutta kyllä turhauttaa miettiä, että mihin oikeasti mieluisaan 40 euroa olisi voinut helposti käyttää.

- ap

Vierailija
16/16 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä niin, että ennen reissua sanot tai laitat vaikka lapun mukaan, mitä haluat tuliaiseksi. Kun tuliaisia kuitenkin tuodaan, niin laita lista siitä, mitä haluat tuotavan. Se voide, tämä dödö, se viini, tuo suklaa. Ja painota, että mikään tavara ei enää mahdu yksiöösi, nyt on jo ihan täynnä, mutta näitä voisi tuoda.