Käy sääliksi suomalaisia päivähoitolapsia :(
Kukonlauluun sängystä ylös ja aikuisen työpäivää vastaava aika hoidossa, pahimmillaan läpi vuoden. Mutta tämähän on tulos ja hinta suomalaisen naisen tasa-arvosta ja itsenäisyydestä!
Onneksi meillä ei ole tuollaista.
t. ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
Kommentit (8)
Meidän lapset herää kukonlaulun aikaa vapaapäivinäkin. Ei siis ole heidän rytmiään muuttanut millään lailla. Tälläkin viikolla kun syysloma oli lapsiltakin hoidosta niin jaksoivat kyllä herätä jo viiden jälkeen. Sama nukuttiko ne jo 19 vain 21 aikaan.
Itse olen osa-aikatyössä ja lapset ovat hoidossa 4 päivänä viikossa, usein 6-7 tuntia päivässä. Elämäntilanteemme on kohdillaan ! :)
ps. Olin itsekkin lapsena päiväkodissa ja jouduin herää aikasin. Ei ole traumoja tullut enkä katkera ole tälle naisen itsenäisyydelle ja tasa-arvolle.
Mä olen niin kateellinen kaikille ulkosuomalaisille. Niillä on aina kaikki asiat paremmin kuin täällä Suomessa. On aina enemmän rahaa, enemmän kauneutta, parempaa ruokaa, enemmän aurinkoa, paremmat työ- ja päivähoitotilanteet, parempi sairaanhoito, ulkosuomalaisilla on enemmän kavereita, ne saa parempia joululahjoja, ne matkustelee enemmän, ne osaa enemmän kieliä, ne on itseriittoisempia ja pärjäävät ylimielisyydellään ihan missä vaan, niillä on paremmat autot ja kauniimmat kodit, ne on sisäisesti rumia, niillä on paljon paremmat välit appivanhempiinsa, niillä ei ole mitään ongelmia koskaan.
Voi, olisinpa ulkosuomalainen!
Riippuu varmaan missä ulkosuomalainen asuu, ja onko töissä. Mun lapsi meni hoitoon 2v, ja päivät oli yleensä 6 h, korkeintaan 7h. Lomaa kesällä 2 ja puoli kuukautta, ja joululoma, hiihtoloma yms, ja ainakin pari vapaapäivää kuukaudessa lisäksi. Tuttavamme Irlannissa vei lapset hoitoon alta puolen vuoden, lähtevät töihin ennen kahdeksaa ja kotiin lapset pääsevät n puoli seitsemän aikaan. Äiti usein töissä myös viikonloppuna. Ulkomaanlomia ei juuri ole, ja muuteskin lomat on lyhyitä. Toki usein lomailevat isovanhempien (tai isoäidin luona, pappakin tekee hommia vielä eläkeläisinä) kanssa, koska vanhemmat on töissä.
Ihan kamalaa tosiaan. Meillä herätään päivästä riippumatta 7:30, hoitoon kasilta ja pois neljältä. Eikä lapsi siellä haettaessa itke päivän pituutta ja kamalaa kohtaloaan. Kovasti kehuvat hyväntuuliseksi ja sosiaaliseksi.
Itsehän ihmettelen niitä, jotka hoitavat esim. yli 1,5-vuotiaita lapsiaan kotona. Mahtaa olla tylsää sekä vanhemmalle että lapselle.
Miten se vaikuttaa lapsen unirytmiin, jos lapsi on päiväkodissa tai ei? Ihan saman verran lapsi tarvitsee unta ja herää ihan luonnostaan viimeistään seitsemän aikaan arkisin, viikonloppuisin ja lomilla (esim. viime kesänä lomaa yhtä mittaa yli kuukausi).
Jos ap ja perheensä nukkuvat aina aamujen ohi, niin pitääkö meidän muiden tehdä samalla tavalla, jos se ei meille sovi. Me haluamme olla hereillä päivän valoisimman ajan, varsinkin talvella se onnistuu parhaiten, jos herää jo aamulla eikä puolen päivän aikaan.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 10:31"]
Ihan kamalaa tosiaan. Meillä herätään päivästä riippumatta 7:30, hoitoon kasilta ja pois neljältä. Eikä lapsi siellä haettaessa itke päivän pituutta ja kamalaa kohtaloaan. Kovasti kehuvat hyväntuuliseksi ja sosiaaliseksi.
Itsehän ihmettelen niitä, jotka hoitavat esim. yli 1,5-vuotiaita lapsiaan kotona. Mahtaa olla tylsää sekä vanhemmalle että lapselle.
[/quote]
Tässä taitaa olla taas kyseessä sellainen uraputki-vanhempi. Kyllä meillä ainakin lapsi nautti olostaan kotona tuonne 3 -vuotiaaksi, jolloin päiväkoti alkoi. Luo sitä perusturvallisuuden tunnetta ihan eri lailla.
Teillä varmaan lapset työnnetään päiväkotiin heti kun on kapaloitu.
- Isä, 28 vuotta
Minkälaista siellä ulkosuomalaisessa euroopassa sitten on?