Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuhallusinaatio....ko?

Vierailija
20.10.2013 |

Koko kämppää haisee mielestäni tonnikalalle.

Kukaan ei ole syönyt tonnikalaa.

Olenko tulossa hulluksi?

En ole nukkunut kunnolla varmaan puoleen vuoteen... olen kärsinyt ahdistuksesta ajoittain jne...

Mutta voiko hajuja hallusinoida!?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin ollut näitä outoja hajujuttuja aina joskus, siis jo tosi pitkään mutta ei se ole tästä mihinkään edennyt tai muuttunut. Ei siis aina ole mitään todellakaan, mutta voi olla joku kausi kun haistaa jotain tiettyä hajua muka. Vaikka tiedän, että hajuharhat voivat olla merkki skitsofreniasta niin en ole ottanut tuosta mitään kamalaa stressiä, tiedän ettei haju ole oikea eikä se myöskään ole mitenkään voimakas. Se vaan jotenkin haisee nenässä.

2

Vierailija
2/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon haistanut tonnikalan melkein joka päivä tässä viime aikoina! Ehkä parin viikon ajan about. Vähän on stressiä mutta ei mitään kovin voimakasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto, mä meen kohta kysymään naapureilta että onks kukaan heistä syönyt tonnikalaa!

Prhana soikoon =D

Vierailija
4/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haistan sen joka paikassa, en vaan kotona. Haju on siis vaan omassa nenässäni/päässäni...

Niin ja hajuja kyllä voi hallusinoida. Mulla ei allergioiden takia oikeastaan toimi hajuaisti, joten tiedän että kuvittelen vaan haistavani. Tämä taipumus on ollut mulla pitkään, saatan välillä haistaa jotakin outoa. Mutta en ole seonnut kuitenkaan :P

2

Vierailija
5/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen haistanut tonnikalaa, oma "kummitushajuni" on ollut sähkö. Sellainen sähkön ja pölyn haju, tiedätkö?

ap

Vierailija
6/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:52"]

En ole ennen haistanut tonnikalaa, oma "kummitushajuni" on ollut sähkö. Sellainen sähkön ja pölyn haju, tiedätkö?

ap

[/quote]

Joo uskoisin tietäväni. Mulla tosin ei ole se kummitellut nenässä aiemmin.

2

Vierailija
7/11 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:37"]

[/quote]

Voi. Esiintyy myös muiden vaivojen kylkiäisenä. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Phantosmia

Harha-aistimus (hallusinaatio)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00371

Aistiharha – neurologinen vai psykiatrinen häiriö?

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94491.pdf

Jos et ole asiasta keskustellut lääkärin kanssa niin ihan oikeasti kannattaisi. Tuohon voi olla fysiologinen tai psyykkinen syy, joka vaatii hoitoa. Voimakas ja jatkuva tai usein toistuva ahdistuneisuus ja hajuhallusinaatiot olisivat ainakin minulle riittävä syy mennä kipinkapin lääkäriin ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
8/11 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia sitten muutaman kuukauden ajan pahaa huimausta, joka onneksi meni itsekseen ohi. Tutkimuksissa ei löytynyt sille syytä. Ennen pahaa huimauskohtausta haistoin auton pakokaasun hajua vaikka mistään sitä ei voinut tulla oikeasti. Se oli aika inhottavaa.

Vierailija
9/11 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuharhat on usein merkki alkavasta skitsofreniasta. Vaarallisempia kuin näkö- tai kuuloharhat siis.

Vierailija
10/11 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:37"]

Koko kämppää haisee mielestäni tonnikalalle.

Kukaan ei ole syönyt tonnikalaa.

Olenko tulossa hulluksi?

En ole nukkunut kunnolla varmaan puoleen vuoteen... olen kärsinyt ahdistuksesta ajoittain jne...

[/quote]

"Olemattomat hajut" voi olla myös oire fyysisestä vaivasta mukaan lukien puhkeamassa oleva epilepsia. Ota yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
11/11 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko haju kotiin tullessa? Jos näin on, niin kodissa on ominaistuoksu, joka tunnistuu raikkaasta ilmasta sisään tullessa. Siivouksella se pienennee ja jopa poistuu. Kokeilkaapa kunnollinen SUURsiivous - tyyliin, että jokainen esine putsataan ja huonekalut siirretän ja kaikki kulmatkin putsataan imurilla ja puhdistusaineilla. Auttaa. Ja tietty kaikki tuuletavat  joka päivä ja vaihtavat lakanat parin viikon välein... No, näitä Marttaliiton HYVIÄ ohjeita löytyy heidän sivuilta. Ovat muuten helppoja niksejä.

Jos siivous ei auta, on suunta lääkäriin. Hajuharhat ovat yleisiä ja niihin löytyy apu, mitä pikimiten ottaa yhteyttä! Esimerkiksi hajuaisti voi herkistyä monesta syystä ja siihen on apuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan